successos
El vaixell acusat d'espoli busca l'ultralleuger amb el seu robot submarí
Els Mossos d'Esquadra han demanat ajut a la fundació Argo Maris, que són els únics que tenen tecnologia per poder explorar el mar a grans profunditats
Les tasques per comprovar si la presència de metall detectada per un radar a unes 8 milles de la costa de l'Estartit corresponen a l'ultralleuger desaparegut que va sortir de Pals el 22 de desembre, les està realitzant l'embarcació Bon Pigall de la fundació Argo Maris. Aquesta entitat privada és presidida per Josep Quera, que el setembre de l'any passat va ser detingut per la Guàrdia Civil juntament amb 9 persones més, acusats d'espoliar el patrimoni arqueològic submarí amb els seus vaixells, dotats d'una tecnologia punta per explorar el fons marí. El Bon Pigall, amb agents del grup de submarinistes dels Mossos d'Esquadra i amb tres membres dels GEAS (Grup Especialista en Activitats Subaquàtiques) de la Guàrdia Civil, es va desplaçar ahir mar endins per tal de submergir el seu robot submarí. L'aparell va explorar a 131 metres de profunditat per comprovar si hi havia restes de l'avió. Els treballs, però, es van aturar a mitja tarda sense èxit. El Bon Pigall es va situar a les coordenades que li van donar els Mossos, que les van obtenir dels tècnics d'un helicòpter que, sobrevolant el mar amb un radar especial per detectar mineral, va interceptar la presència d'alumini en aquest punt que va ser rastrejat ahir.
L'helicòpter també és un servei particular, llogat per la família d'Antonio Marcos Nadal de Anzizu, un dels ocupants de l'ultralleuger. Nadal de Anzizu, veí de Barcelona, era alumne de vol i el dia de la desaparició es va enlairar amb el seu ultralleuger junt amb Joana Romo Navarro, de 48 anys, veïna de Torroella i una experimentada instructora de vol. Van sortir de l'aeròdrom de Pals i al cap d'una estona van fer una aturada al camp de vol de Viladamat perquè fallava alguna cosa al carburador. L'aparell es va tornar a enlairar i va ser vist per les Medes volant en direcció mar endins sense dificultats. Els ocupants van contactar amb el pilot d'un altre ultralleuger per ràdio i no li van comunicar que tinguessin problemes. Passades les sis de la tarda, però, la dona de Nadal de Anzizu va alertar que no havien tornat a Pals a l'hora prevista. El model desaparegut, un Tecman Sierra, té una autonomia de vol de gairebé sis hores i una velocitat màxima de 290 km/h.