Successos

Rescats marítims

Recuperen els cossos dels dos ocupants de l'ultralleuger

Una embarcació va treure del mar, amb l'ajuda d'una grua, l'aparell amb els tripulants a dins

L'aeronau va ser traslladada al port de Palamós, on a la tarda es va fer l'aixecament dels cadàvers

Els equips de rescat van aconseguir ahir reflotar l'ultralleuger que va caure al mar el 22 de desembre i que es trobava enfonsat a 87 metres de profunditat, a prop del cap de Norfeu de Roses. L'embarcació remolcadora Punta Mayor de Salvament Marítim, proveïda d'una grua, va extreure de l'aigua l'aeronau amb els cossos dels dos ocupants a l'interior. El dia que va tenir lloc el fatídic accident, l'aparell havia sortit de l'aeròdrom de Pals. Un dels seus tripulants era Antonio Marcos Nadal de Anzizu, un veí de Barcelona que era alumne de vol. Es va enlairar amb el seu ultralleuger amb Joana Romo Navarro, de 48 anys, veïna de Torroella de Montgrí, que era una experimentada instructora de vol. Després que ahir a un quart de dues del migdia l'aparell sinistrat va ser tret finalment a la superfície, va ser carregat al Punta Mayor. Aleshores l'embarcació va dur l'aeronau amb les víctimes a bord al port de Palamós, ja que el de Roses no té prou calat perquè el remolcador hi atraqués. La comitiva judicial, per tant, també es va desplaçar al port de Palamós. Els bombers van excarcerar els ocupants de la cabina i, cap a les sis de la tarda, la jutgessa va fer l'aixecament dels cadàvers. Els cossos, en estat avançat de descomposició, van ser traslladats a l'Institut de Medicina Legal de Girona.

La nau no la van poder hissar fins després de 4 dies de treballs a la zona. La complexa operació ha estat dirigida pel grup de gran profunditat del GEAS de la Guàrdia Civil, amb el suport dels Mossos d'Esquadra, dels bombers i de Salvament Marítim. L'objectiu era recuperar l'ultralleuger al matí, aprofitant que les condicions meteorològiques eren favorables, perquè a partir de mitja tarda es preveien canvis de corrents marins i de vent. Per aixecar l'aparell, dissabte ja van subjectar a la seva estructura un cable que tenia una força de tracció de dues tones. El cable es va deixar fixat per l'altre extrem al vaixell Falcó, del Centre d'Immersió de Roses. Quan l'ultralleuger era a 30 metres de fondària, els corrents marins van fer moure el paracaigudes que cobria la cabina i va permetre veure que l'estructura tenia desperfectes molt greus. Per garantir la prioritat de la recuperació dels cossos, abans que fos tret del tot a la superfície, 4 bussejadors del GEAS es van llançar a l'aigua i van assegurar l'estructura, amb cordes i grillons.

A dos quarts d'una del migdia, el Punta Mayor va arribar al cap de Norfeu. L'ultralleuger, en aquell moment, estava a prop de la superfície. Amb la ploma, es va acabar d'elevar i treure a un quart de dues; i es va col·locar a sobre de la plataforma del remolcador. Segons el cap del dispositiu i del GEAS a la demarcació, Fernando Aguirre, els treballs van ser complicats perquè la nau estava completament malmesa –entre d'altres, el vidre de la cabina estava esfondrat i el vestidor del motor s'estava despenjant del xassís–. Ara els Mossos custodiaran els vestigis per continuar la investigació, juntament amb Aviació Civil, per intentar esclarir les circumstàncies de l'accident. El cap dels Mossos de la Bisbal, David Puertas, va especificar que l'aparell seria enviat a una nau de Ports de la Generalitat a Palamós, per si fos necessari fer-hi un reconeixement judicial.

Refloten el pesquer que havia naufragat

Operaris d'una empresa contractada per l'armador del pesquer Nuevo Río Verde van reflotar-lo ahir, després que dimecres passat naufragués a les illes Formigues, a Palamós. Els set ocupants es van llançar a l'aigua i es van enfilar en unes roques, on van ser rescatats. Un vaixell de Salvament Marítim va remolcar el pesquer al port i una grua el va extreure del mar. Quan va tenir lloc l'accident, es va submergir per la popa i va quedar encallat sobre uns rocalls. Divendres, però, es va enfonsar del tot. En un primer moment es va generar una taca de gasoil que es va evaporar sense haver de forçar-ne la dispersió. En la gestió de l'accident, també hi van participar voluntaris de Protecció Civil de Palafrugell, bombers, la policia local i Mossos. Protecció Civil va desactivar el pla CAMCAT d'emergències per contaminació marina accidental, en fase d'alerta des del dia 8.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia