Instal·lació dels radars per trams a l'N-II, a Girona
Es calcula la velocitat mitjana amb lectors de matrícula situats a dos extrems d'un recorregut
Uns operaris col·locaven ahir els dispositius, a Quart
N'hi ha quatre de previstos al tram gironí de l'N-II
L'acció de frenar de manera sobtada just abans d'arribar a un radar per impedir ser gravats circulant a més velocitat de la permesa continua sent un gest que el Servei Català de Trànsit pretén eradicar. Per aconseguir-ho, l'any passat es van posar en funcionament els anomenats “radars per trams” en vies convencionals. Fins ara, a les comarques gironines n'hi havia tan sols un, a la C-65, entre Cassà de la Selva i Llagostera. Ja el 2014, però, n'hi havia 4 més que estaven en fase de licitació i que es posaran en marxa de forma imminent al tram gironí de l'N-II. Ahir, precisament, diversos operaris estaven començant a muntar aquests aparells, a l'altura de Quart. L'estructura fixa en la qual treballaven és a poc més de mig quilòmetre de la sortida en direcció al santuari dels Àngels i Quart, venint de Fornells de la Selva. Els dispositius que controlen el pas dels cotxes queden al damunt de la carretera, en una infraestructura similar a la que es fa servir per penjar els panells informatius.
Els radars d'aquesta tipologia mesuren el temps que un conductor triga a realitzar una distància concreta i sanciona aquells que ho fan més de pressa del permès. Es tracta d'un aparell electrònic que llegeix les plaques de matrícula i efectua el còmput de velocitats i temps. Per saber la velocitat mitjana a la qual se circula, doncs, s'utilitzen uns lectors de matrícula per calcular quant tarda un vehicle a recórrer el tram controlat i determinar, així, si s'ha anat més ràpid del compte. A l'N-II, se'n van adjudicar dos entre Fornells de la Selva i Quart. N'hi haurà un per cada sentit de la marxa i controlaran una longitud de 4,950 km. Així mateix, a la variant de Girona n'hi emplaçaran dos. En aquest cas, també n'hi haurà un per cada sentit de circulació i vigilaran tres quilòmetres. Els treballs de muntatge s'han iniciat aquest mes. Amb aquests lectors, la Generalitat vol augmentar la seguretat viària evitant les reduccions brusques davant la presència d'un radar convencional i que es mantingui la velocitat desitjada en el trajecte vigilat.
Aquest mètode es va instaurar a l'Estat per primer cop el desembre del 2009 a l'N-230, al túnel de Viella. El sistema es va estendre i, el maig del 2014, se'n van posar en marxa dos a l'N-340, entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita, i un a la C-65, que només afecta els conductors que van en sentit Llagostera i controla 5,075 km, entre el punt quilomètric 17,220 i el 12,145. Per decidir on se situaven s'ha seguit el consell dels Mossos. A part dels 4 que aviat hi haurà a l'N-II, en van recomanar un a la C-58, entre Sabadell i Badia del Vallès, i un a l'AP-7, entre Ulldecona i Amposta.