Dos morts en estavellar-se un ultralleuger a Viladamat
L'aparell va xocar contra una caseta que hi ha a prop de la pista de l'aeròdrom
Eren dos pilots mallorquins experimentats que participaven en la Volta Ibèrica
Un fatídic accident aeri va tenir lloc ahir a Viladamat, on els ocupants d'un ultralleuger van perdre la vida en estavellar-se amb l'aparell en una de les pistes del camp d'aviació del municipi. Les víctimes són dos homes mallorquins: Pep Lluís Salvador López, de 51 anys i veí de Santa Maria, i Miquel Estela Massot, de 63 anys i resident a Palma. El sinistre es va originar a les nou del matí, en el moment en què realitzaven la maniobra d'enlairament. Una ala de l'ultralleuger, un ATEC 122, es va despenjar, va fer contrapès i l'aparell es va estampar contra una caseta que hi ha a prop de la pista, i es va incendiar. Els dos ocupants van morir a l'acte. Les víctimes eren participants de la Volta Ibèrica 2015, una ruta que organitza anualment l'Associació Espanyola de Pilots d'Aeronaus Lleugeres (Aepal). L'ultralleuger accidentat formava part del grup de 16 aeronaus que dissabte es van concentrar al camp de vol de la Segarra (Lleida), d'on van sortir diumenge per anar a aterrar a Viladamat, i ahir preveien efectuar el recorregut fins a Castelló de la Plana. En dies posteriors, els inscrits en aquesta edició –en la qual havien d'arribar a ser 30 aeronaus en la resta de trams– tenien programat fer trajectes successius, amb parades a Totana (Múrcia), Antequera (Màlaga), Trebujena (Cadis), Évora (Portugal) i Calzada de Valdunciel (Salamanca).
El secretari de l'Aepal, Antonio Pinedo, va explicar que l'ultralleuger sinistrat era una aeronau que estava en perfectes condicions. Era nova, però amb prou hores de vol per garantir el seu bon funcionament. L'aparell era propietat compartida dels dos homes que van morir en l'accident, que s'havien inscrit tots dos com a pilots, de tal manera que es podien alternar a l'hora de conduir. Eren pilots experimentats i un d'ells ja havia participat en l'edició de la Volta Ibèrica de l'any passat, segons va ressaltar Pinedo, que va destacar, a més, les bones condicions de l'aeròdrom de Viladamat i la rigorositat del compliment de la normativa que exigeix l'Aepal als participants de la Volta Ibèrica, que enguany ha arribat a la 24a edició. Per poder formar part de la volta s'exigeixen certificats de matriculació i aeronavegabilitat, d'assegurances, així com informes mèdics dels pilots.
Fins a la zona del sinistre s'hi van dirigir cinc dotacions dels bombers. Els seus efectius van extingir les flames, que van destruir l'ultralleuger. En la gestió de l'accident també hi van participar els Mossos d'Esquadra, Aviació Civil, dues ambulàncies del SEM i la Guàrdia Civil. Pel que fa a les indagacions per esbrinar les causes, se n'estan fent càrrec els tècnics de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (Ciaiac) i els agents de la unitat de mitjans aeris dels Mossos, que van enviar un helicòpter al lloc dels fets per poder avaluar des de l'aire la trajectòria de l'aeronau, des del moment que va aixecar-se fins que va col·lidir contra la caseta. Pinedo va especificar que les primeres hipòtesis apunten a un petit error de pilotatge, amb la confluència d'altres factors com ara la meteorologia adversa, ja que es van enlairar amb el sol de cara, i el fet que l'aparell es va incendiar més ràpidament perquè anava carregat de combustible per efectuar el trajecte fins a Castelló de la Plana.
Els cossos de les víctimes van ser traslladats a l'Institut de Medicina Legal de Girona, on en les pròximes hores està previst que se'ls practiqui l'autòpsia.
LA XIFRA
LES FRASES
Continuar en senyal d'homenatge
Els participants en la Volta Ibèrica van sotmetre ahir a votació la possibilitat de suspendre l'edició després de l'accident. Al final, van decidir continuar, completar els trajectes que els queden i convertir la ruta en un homenatge als companys morts. Van considerar que les víctimes així ho haurien volgut. La resta d'etapes de vol, però, les faran portant tots un crespó negre com a braçalet en senyal de dol. A banda, el secretari de l'Aepal, Antonio Pinedo, va voler posar de manifest la queixa de l'associació per la demora en la comunicació oficial de la defunció als familiars de les víctimes. Pinedo va relatar que a ells se'ls va privar de fer la comunicació a les famílies per garantir que la policia la dugués a terme de manera personal i amb la presència de psicòlegs tal com marca el protocol, però que això no es va fer fins a la tarda, quan ja feia hores que els familiars dels dos pilots, des de Mallorca, els trucaven a ells per saber si l'aeronau estavellada era l'aparell en què viatjaven Miquel Estela i Pep Lluís Salvador.