Revifen les protestes de veïns i alcaldes per obrir l'AP-7
Les tres últimes morts de dilluns a l'N-340 han avivat les crítiques per la manca d'inversió de Foment a les Terres de l'Ebre
Han convocat reunions i preveuen fer diversos talls de carreteres
“Estem cansats de soterrar els nostres veïns.” Són les primeres paraules que pronuncia l'alcalde del Perelló, Ferran Cid, després de les tres darreres morts que han tingut lloc a l'N-340 a l'altura d'aquesta localitat aquest dilluns. L'aparatós accident, en què dues de les víctimes van quedar calcinades, ha atiat el malestar a tots els pobles de les Terres de l'Ebre, que exigeixen la immediata obertura de l'AP-7 entre l'Hospitalet de l'Infant i Torreblanca (Castelló).
Tant és així que, mentre els alcaldes del territori han convocat una reunió per demà per mirar de resoldre la situació, els veïns han fet crides a la mobilització a través de les xarxes socials. Des de dilluns les federacions d'associacions de veïns de Tortosa i d'Amposta anuncien protestes “contundents” per tal d'exigir solucions immediates a la gran concentració d'accidents de trànsit al tram ebrenc de la carretera N-340.
Les entitats, que preveuen dur a terme un gran tall de la carretera la propera setmana, exigeixen que els governs català i espanyol aprovin immediatament la gratuïtat del tram ebrenc de l'autopista AP-7 mentre no s'executa l'autovia A-7. “No esperarem més. No més morts a l'N-340 a les Terres de l'Ebre”, va manifestar ahir el portaveu de les dues federacions veïnals, Josep Baubí. A més, per la xarxa han circulat altres convocatòries per un acte de queixa aquest dissabte, a l'altura del desviament cap a Camarles.
Per la seva banda, els alcaldes dels pobles afectats també han tornat a prendre part en la qüestió. Segons va explicar ahir Ferran Cid, les corporacions dels pobles afectats presentaran una petició al Ministeri de Foment per tal d'exigir de manera immediata la liberalització de l'AP-7. El text es consensuarà demà durant una reunió entre representats dels consistoris de l'Ametlla de Mar, el Perelló, l'Ampolla, Camarles, l'Aldea, Amposta, Sant Carles de la Ràpita, Alcanar i Tortosa. La trobada tindrà l'objectiu d'articular un front comú per reivindicar la necessitat d'alleugerir el trànsit de l'N-340. L'alcalde del Perelló també va avançar que tractaran d'aconseguir una reunió amb un representant del ministeri per traslladar-li el malestar del territori i la urgència d'obrir l'AP-7.
Segons Ferran Cid, “aquesta és una situació d'emergència i ja no ens val esperar fins al 2019 per alliberar l'autopista perquè s'estan produint accidents molt greus”. L'alcalde va criticar “la manca de voluntat política del govern central”. Les de Ferran Cid no han estat les úniques declaracions de càrrecs públics els darrers dies.
El conseller d'Interior, Jordi Jané, va demanar ahir a l'executiu espanyol que compleixi el seu compromís inclòs en els pressupostos actuals de donar “bonificacions del 50%” a aquells camions que “voluntàriament” agafin l'autopista. El conseller va admetre que no és “la solució definitiva” però sí la més “urgent”.
Tram de la mort
Les tres víctimes mortals de dilluns s'afegixen a la llista negra del 2015 al tram ebrenc de l'N-340, on des del gener 12 persones han perdut la vida en set accidents fatals, a part d'altres sinistres. Aquestes dades no fan sinó confirmar l'alt grau de sinistralitat d'un tram de carretera sotmès a una pressió asfixiant, en què del 2010 al 2012 ja van morir 25 persones, més d'un terç dels morts enregistrats a la via entre Castelló i Barcelona en el mateix període (72), segons un estudi del RACC. Des del 2013 la trampa de l'N-340 al pas per l'Ebre s'ha endut 22 vides més. Per tant, la llista negra comptabilitza 47 morts en menys de 6 anys en un context en què, per la crisi i la falta d'una via alternativa gratuïta d'alta capacitat, hi ha hagut un augment singular de trànsit amb alts percentatges de camions.
Si bé en una reunió a principi d'any entre la Generalitat i el Ministeri de Foment es va plantejar el desviament de camions cap a l'AP-7, la falta d'acord amb les associacions de transportistes (se'ls hauria de bonificar una part del peatge) n'ha ajornat la mesura.
LA FRASE
El debat arriba a la reunió del consell de direcció
La magnitud de l'última tragèdia i les dades negatives de sinistralitat d'aquest any van provocar que, ahir, el debat sobre les infraestructures es traslladés a la reunió del consell de direcció de l'Administració del govern de la Generalitat a les Terres de l'Ebre. El delegat del govern, Xavier Pallarès, després de la sessió va reiterar el compromís de la Generalitat de fer costat als alcaldes per tal de continuar reclamant, com fan des de fa anys els municipis, que s'adoptin les solucions reclamades. És a dir, que s'aprovi la gratuïtat de l'autopista mentre no s'executi l'autovia paral·lela.
Pallarès va recordar: “Ho hem reclamat com a govern i hem presentat diferents acords al Congrés que ens han tombat de manera reiterada”. Pel delegat de la Generalitat, “ja no serveix l'excusa que el territori no es posava d'acord sobre l'autovia”. Segons va defensar, “només val que el govern de l'Estat, d'una manera clara, concisa i definitiva posi diners per fer la feina que havien d'haver impulsat anys enrere: fer el desdoblament de la nacional, per la qual passen molts vehicles i, mentre això no es produeix, alliberar l'autopista des de la província de Castelló i fins l'Hospitalet”, va assegurar Pallarès. En aquest sentit, el delegat del govern de la Generalitat va recordar que aquesta mesura s'ha impulsat en altres territoris de l'Estat amb problemes de sinistralitat semblants.
Segons Pallarès, “el govern ja exerceix pressió suficient a Madrid en aquest sentit”. La gratuïtat, segons hi va afegir, “depèn d'un acord entre la Generalitat i el Ministeri de Foment”. L'acord, en paraules del mandatari, té tot el suport de l'executiu d'Artur Mas. Xavier Pallarès va recordar que la carretera N-340 ha de suportar un gran volum de trànsit que encara creix més durant els estius i durant els períodes de vacances, amb la qual cosa aquest any s'ha acabat duplicant el nombre de morts en el tram ebrenc respecte a l'any passat. “No pot ser que cada mes tinguem un accident important”, va concloure el delegat del govern.