Successos

Conduir amb el carnet retirat a França aquí sols és falta administrativa

La infracció comesa pel xofer que va causar la tragèdia de Pont de Molins en haver agafat el volant sense tenir punts porta com a càstig 200 euros de multa

El resul­tat va ser catastròfic, amb set vícti­mes mor­tals, i l'acti­tud d'aga­far el volant tenint tots els punts reti­rats es con­si­dera gravíssima, però la infracció que dis­sabte va come­tre Bra­him Yas­sine, el xofer del Golf cau­sant del xoc de l'N-II a Pont de Molins, és només una falta admi­nis­tra­tiva cas­ti­gada amb una multa de 200 euros en aquest cos­tat de fron­tera, fora de la juris­dicció fran­cesa. La mateixa acció seria un delicte de tren­ca­ment de con­demna si els punts els hagués per­dut a l'Estat espa­nyol o li hagués reti­rat el car­net un jutge d'aquí. És la para­doxa en matèria legal de trànsit que actu­al­ment es dóna i que per­met que con­duc­tors amb el permís reti­rat en altres països cir­cu­lin per les car­re­te­res cata­la­nes amb impu­ni­tat penal i que evi­den­cia que els països de la Unió Euro­pea encara estan sepa­rats per fron­te­res legals.

El pre­si­dent de l'Audiència de Girona, Fer­nando Lacaba, reclama que s'endu­reixi la llei con­tra els con­duc­tors teme­ra­ris perquè “aquests delic­tes estan quasi des­pe­na­lit­zats”. En decla­ra­ci­ons a l'ACN, va asse­gu­rar ahir que, en molts casos, les res­pon­sa­bi­li­tats penals no s'ajus­ten a la inse­gu­re­tat viària que cau­sen aquests infrac­tors quan es posen al volant. Lamenta que con­duc­tes “evi­dents” de risc, com con­duir amb el car­net reti­rat, anar sota els efec­tes de l'alco­hol o haver pres dro­gues, aca­bin sense presó. Cri­tica, en aquest sen­tit, que els detin­guts sur­tin massa freqüent­ment de les sales de vis­tes amb una multa sota el braç o bé que se'ls com­muti la pena per un trac­ta­ment de des­in­to­xi­cació. Arran del fatídic sinis­tre del gener a For­nells de la Selva, en què va morir una jove de 25 anys després de tenir un acci­dent pro­vo­cat per un con­duc­tor begut i amb el car­net reti­rat, i del d'aquest cap de set­mana a Pont de Molins, Lacaba creu que el pes de la llei ha de ser “més con­tun­dent” sobre els con­duc­tors teme­ra­ris. “Quina res­posta penal estem donant a aquests infrac­tors? Gai­rebé nul·la. Això con­tri­bu­eix a fer que hi hagi per­so­nes que, tot i tenir el permís reti­rat, deci­dei­xin seguir con­duint ja que, com que el càstig que com­porta és tan minse, els surt a compte.”

Els cinc joves que viat­ja­ven al Golf que va pro­vo­car la col·lisió a Pont de Molins ja han estat for­mal­ment iden­ti­fi­cats i con­ti­nuen al dipòsit de cadàvers de Girona, en espera que els fami­li­ars deci­dei­xin si els repa­trien als seus països d'ori­gen o a França, on tenien els domi­ci­lis. El xofer i pro­pi­e­tari del vehi­cle era Bra­him Yas­sine, de Per­pinyà, de 22 anys i de naci­o­na­li­tat fran­cesa. Un dels tres nois que ocu­pa­ven els seients del dar­rere del turisme era Helmi Arfa. Tenia 19 anys, era d'ori­gen tunisià i veí de Tolosa. A dar­rere també hi ana­ven Abde­li­lah Zou­gragh i el seu germà Mos­tafa. Tenien 20 i 22 anys, eren mar­ro­quins i vivien a Car­cas­sona. I, al seient del copi­lot, hi havia Has­sen El Yaakoubi, de 21 anys, de naci­o­na­li­tat fran­cesa i veí de Per­pinyà. L'automòbil dels joves cir­cu­lava en sen­tit sud quan va enves­tir el San­dero en què viat­ja­ven tres veïns de Figue­res que s'adreçaven al Pertús a tre­ba­llar en un res­tau­rant, i només el con­duc­tor va sobre­viure.

Uns joves que es van iden­ti­fi­car com a amics dels ocu­pants del Golf apun­ten que els cinc nois venien de la Jon­quera, on un d'ells regen­tava un bar, en el qual unes altres de les vícti­mes hi tre­ba­lla­ven, i que resi­dien a la zona de Roses. Dins del cotxe, hi duien uns 7.000 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia