Successos

medi ambient

aniversari

Un avió DC-6 a l'Albera

tragèdia Quatre tripulants d'una aeronau van morir en estavellar-se l'aparell tot apagant foc ara fa trenta anys i les restes de l'avió continuen i continuaran per sempre al bosc

El lloc on hi ha l'avió forma part de la ruta de
la geocerca
Un cotxe que es va cremar al Pertús va ser l'inici
del gran foc

Un avió DC-6 francès adap­tat per a l'extinció d'incen­dis es va esta­ve­llar al puig de les Canals, al massís de l'Albera, el 19 de juliol de 1986, men­tre tre­ba­llava per apa­gar un gran foc que cre­mava per tot l'Alt Empordà, i les res­tes de l'apa­rell con­ti­nuen al lloc de la tragèdia, que va cau­sar la mort dels qua­tre tri­pu­lants. A pocs metres, arran de la pista fores­tal una placa, difícil de lle­gir perquè l'escrip­tura és sobre un mar­bre viro­lat, recorda el sacri­fici dels qua­tre homes que ana­ven a l'avió i que van morir quan es va esta­ve­llar: el pilot Jean Pierre Dave­nat, el copi­lot Jac­ques Ogier, el mecànic Roland Denard i l'aju­dant Jack Le Bel.

Durant uns anys, per l'ani­ver­sari, les vícti­mes van ser home­nat­ja­des per les auto­ri­tats d'un i altre cos­tat de la fron­tera al lloc del sinis­tre, d'un accés com­pli­cat a través d'una pista fores­tal tran­si­ta­ble només amb vehi­cles tot ter­reny. Trenta anys després, ja no hi ha visi­tes ofi­ci­als per recor­dar els morts, però l'avió que con­serva la seva estruc­tura, tot i que va que­dant camu­flat enmig del bosc de rou­res rege­ne­rat després del foc, rep mol­tes visi­tes i fins i tot s'ha con­ver­tit en un ama­ga­tall dels tre­sors dels prac­ti­cants de la geo­cerca, una mena de gim­cana amb GPS, un joc que con­sis­teix a ama­gar objec­tes en punts mar­cats amb les coor­de­na­des de geo­lo­ca­lit­zació que després han de tro­bar els altres juga­dors. És evi­dent que els nego­ci­ants de fer­ra­lla també han visi­tat el DC-6 estre­llat però són poques les peces que s'han pogut endur. Per les seves dimen­si­ons i per les carac­terísti­ques del ter­reny, és impos­si­ble reti­rar les res­tes de l'avió, que està con­dem­nat a
que­dar-se per sem­pre a l'Albera com a tes­ti­moni de la tragèdia que es va esde­ve­nir un dia que l'Empordà va cre­mar per tots cos­tats.

Aquell foc, el té ben gra­vat a la memòria Fèlix Car­re­ras Compte. Ara és jubi­lat però el juliol de 1986 era el cap dels bom­bers de la Jon­quera i al cap de tres dies sense dor­mir, exhaust, un cop de mànega el va fer caure estos­sat a terra i es va des­per­tar al cap de tres dies a l'hos­pi­tal.

El foc que havia d'esde­ve­nir tràgic va començar en ter­ri­tori francès, per culpa d'un cotxe que es va cre­mar al cos­tat del camp de fut­bol del Pertús. La tra­mun­tana bufava fort i va empènyer les fla­mes i el foc es va des­con­tro­lar i va començar a avançar cap al sud. Els fran­ce­sos hi van enviar el DC-6, que va sor­tir de la base de Marin­han, a prop de Mar­se­lla. Era un avió comer­cial que havien adap­tat per a l'extinció del foc i tenia una capa­ci­tat per trans­por­tar 12.000 litres d'aigua, el doble del que poden dur els Cana­dair, els avi­ons con­ce­buts expres­sa­ment per apa­gar focs. L'avió va fer una rui­xada a l'Albera i, quan anava a enlai­rar-se per superar el morro del puig de les Canals, una bufada del vent que tenia de cara el va deses­ta­bi­lit­zar i el morro va que­dar encas­tat con­tra unes roques. Li fal­ta­ven ben pocs metres per superar-les.

L'acci­dent de l'avió, car­re­gat de com­bus­ti­ble i d'oli, va pro­vo­car un nou focus de foc al massís de l'Albera i encara va aca­bar de com­pli­car més la situ­ació i ni durant la nit es va poder atu­rar l'avançada de les fla­mes, que van fer tallar l'auto­pista i l'N-II, van tra­ves­sar tot el poble de Can­ta­llops, van envol­tar la duana, van fer desa­llot­jar pobles sen­cers i van dei­xar Cadaqués aïllada.

No hi havia mit­jans humans ni mate­ri­als per sufo­car el foc, que encara va cre­mar durant hores. Amb la pers­pec­tiva del temps, el veterà bom­ber Fèlix Car­re­ras vati­cina que si actu­al­ment es tor­nes­sin a con­fluir les cir­cumstàncies que van pro­vo­car aquell gran foc seria menys pro­ba­ble que s'escapés, però la manca de mit­jans encara és un pro­blema que podria difi­cul­tar l'extinció. Actu­al­ment el parc de bom­bers de la Jon­quera, exposa Car­re­ras, dis­posa de dos vehi­cles que han de cobrir un total d'onze pobla­ci­ons. És poc. Fa dues dècades, quan el cos de bom­bers de les comar­ques giro­ni­nes era coman­dat per Toni Güell, va optar per l'estratègia de repar­tir, sobre­tot a l'estiu, els efec­tius, comp­tant els volun­ta­ris, a dife­rents pobles per tenir una capa­ci­tat de reacció més ràpida. El sis­tema era efec­tiu però tenia un pro­blema: els cos­tos eren ele­vats i per això l'admi­nis­tració va optar per fórmu­les més bara­tes.

30
anys
fa que l'avió es va estavellar a la serra de les Canals a l'Albera.

LES XIFRES

4
ocupants
de l'hidroavió que treballaven en l'extinció del foc van morir.
12.000
litres d'aigua
podia dur l'avió DC-6 que es va estavellar el 19 de juliol de 1986.

El difícil camí del jutge per no trobar els cadàvers

Tura Soler

La serra de les Canals, el lloc on el 19 de juliol de 1986 van morir els quatre tripulants del DC-6 estavellat, és dins del terme municipal de la Jonquera i, per tant, pertany al partit judicial de Figueres. Per això, en tenir constància de l'accident, el vespre d'aquell dissabte, la comitiva judicial (el jutge de guàrdia de Figueres, el forense Narcís Bardalet, un vehicle de la funerària i una patrulla de la Guàrdia Civil) i un fotògraf i una periodista del diari El Punt, que s'hi van afegir, van agafar la pista que des de Cantallops s'enfila per l'Albera, passant per Requesens, la font Rovellada i la cantina. L'objectiu era fer l'aixecament dels cadàvers de les víctimes per complir el protocol de dur-los a Figueres per realitzar les autòpsies.

La missió no era fàcil. Transitar pel camí de carros era complicat però a més a més les flames, avivades per una forta i freda tramuntana, s'acostaven perillosament als vehicles de l'expedició. A mig camí, la ràdio del cotxe de la Guàrdia Civil va passar un missatge preocupant. El foc havia tallat la pista i era impossible la tornada. Un dels guàrdies civils, que coneixia bé la zona, va proposar seguir la pista en direcció nord perquè sabia que en algun moment havia d'arribar al Pertús.

Enmig dels propis problemes per escapar del foc, la comitiva va arribar al lloc on hi havia estavellat l'hidroavió. Però aviat van veure que hi havien arribat tard. Els cossos dels quatre ocupants de l'hidroavió ja no hi eren i es veia el rastre d'un camí fet enmig de la vegetació que, segons tots els indicis, havien fet els que havien anar a buscar les víctimes. Uns papers amb unes instruccions escrites en francès i unes restes de material sanitari que no s'havien cremat van evidenciar que les autoritats franceses havien repatriat els cossos pel seu compte. La comitiva judicial es va ocupar de la seva pròpia retirada seguint el camí apuntat pel guàrdia civil i van arribar, ja de matinada, al Pertús. Allà les flames havien tallat l'AP-7 i l'N-II.

La lluita contra el foc des del cel

L'avió DC-6 francès estavellat a l'Albera ajudava en l'extinció d'un foc que afectava l'Empordà però que havia començat a la part francesa. És habitual que es reforcin els mitjans aeris quan hi ha un foc de grans dimensions. Actualment els bombers gironins disposen, per a la seva lluita des del cel contra el foc, de dos helicòpters bombarders fixos, un que para a Orriols i un altre a Maçanet. I durant la temporada d'estiu hi ha dos avions de vigilància i atac (AVA) a Empuriabrava preparats per si han de sortir. Aquests aparells són pilotats per pilots militars, contractats pel Ministeri d'Agricultura i Medi Ambient tot i que treballen sota les ordres dels bombers. A Catalunya hi ha disponibles un total de vuit d'aquests hidroavions. Dos més són a Reus i els altres quatre, a Sabadell, on també hi ha una important flota d'helicòpters bombarders que es mobilitzen arreu del territori si fa falta. De totes maneres, en vista de grans focs també es mobilitzen els Canadair del Ministeri que tenen base a Saragossa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia