Successos

trànsit

Més denúncies per excés de velocitat contra motoristes

Els agents dels Mossos d'Esquadra enxampen un 35% més de conductors que corren massa per les carreteres gironines

L'any passat la policia va posar 871 denúncies, contra les 643 del 2014

Diumenge al matí. Els Mossos d'Esquadra instal·len un radar mòbil a la GI-681, que uneix Llagostera amb Tossa de Mar. És una de les carreteres que solen escollir els motoristes per anar-hi a fer revolts. A més d'enxampar aquells qui van massa de pressa, els agents també munten un control. Aturen motoristes, comproven l'estat dels vehicles i s'asseguren que tota la documentació estigui en ordre. En poca estona, posen set denúncies. Tres són per excés de velocitat, una altra per haver avançat en contínua i la cinquena pel fet de dur els pneumàtics desgastats. La resta són per incompliments administratius (com ara no tenir assegurança o no haver passat la ITV). Aquestes dades només recullen el resultat d'un control, però, tot i això, són el reflex del que passa globalment. I és que el gros de les denúncies que els Mossos posen al col·lectiu s'emmarquen, sobretot, en aquests tipus d'infraccions. “Anar a una velocitat molt per sobre del límit, fer avançaments antireglamentaris saltant-se una contínua o bé per la dreta i no dur la documentació en regla”, concreta el sotscap de l'àrea regional de trànsit (ART) de Girona, el sergent Juli Lloret.

L'any passat a les comarques gironines la policia va denunciar 2.329 motoristes, un 22% més que el 2014 (en què van ser 1.906). Si es mira el tipus de sancions, la principal causa és l'excés de velocitat. No només perquè és la que acapara més denúncies (871 motoristes enxampats) sinó també perquè, d'un any per l'altre, és l'il·lícit que ha incrementat més, i amb diferència. Ho ha fet fins a un 35%. El 2014, pel fet de prémer massa l'accelerador, es van denunciar un total de 643 motoristes.

Al costat de l'excés de velocitat, un altre tipus d'infraccions que han augmentat són totes aquelles referides a les característiques de la moto. Aquí, del 2014 al 2015, s'ha passat de 371 a 446 sancions. En aquest conjunt s'inclou, per exemple, el fet de portar una moto amb cilindrada superior a la permesa o sortir a la carretera amb el dibuix dels pneumàtics desgastat.

Controls específics

Per incidir en el col·lectiu, els Mossos d'Esquadra fa anys que periòdicament posen en marxa un dispositiu específic. S'ha batejat amb el nom de Premot. Se sol fer coincidir amb els mesos de bon temps (quan més motoristes surten a l'asfalt), tot i que no té calendari fix. La part més visible són els controls que es fan a peu de carretera. Aquí no tan sols s'examinen les motocicletes de gran cilindrada, sinó també ciclomotors.

“Els dies feiners solem situar-nos a les entrades i sortides dels nuclis urbans, i els caps de setmana, en aquelles carreteres de revolts on hi acostuma a haver afluència de motoristes”, concreta Lloret. A més de la GI-681, els agents instal·len el radar en altres trams, com ara la carretera de Vallfogona del Ripollès o la que porta al santuari de la Salut.

El sotscap de Trànsit admet, però, que els motoristes són un col·lectiu difícil de conscienciar. Sobretot, per la seva heterogeneïtat. “Hi ha qui fa servir la moto per anar a treballar, però d'altres que la vinculen amb l'oci del cap de setmana; com que estem parlant d'un grup tan dispers, es fa difícil arribar-hi i ho fem pràcticament amb comptagotes”, exposa el sergent dels Mossos. A diferència dels cotxes, aquí l'alcohol no és cap problema. De fet, a la demarcació, l'any passat els Mossos només van posar 61 denúncies a conductors de motos i ciclomotors que anaven beguts. Però, per contra, a l'hora d'incidir en el col·lectiu, cal fer-ho en altres infraccions. Entre aquestes, la velocitat, els avançaments o prendre consciència que, damunt d'un vehicle de dues rodes, la persona és el xassís.

LA XIFRA

61
motoristes
van ser denunciats l'any passat pels Mossos d'Esquadra perquè circulaven sota els efectes de l'alcohol.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia