Successos

Societat

successos

Tres empresonats pel cas Comas

fugitius Dos dels presumptes autors materials de l'assalt mortal, dos germans marroquins, continuen evadits, però el sospitós d'haver asfixiat l'empresari ha entrat a la presó

El jut­jat d'ins­trucció número dos de Sant Feliu de Guíxols va decre­tar ahir presó per a tres dels detin­guts per la seva impli­cació en la mort de Jordi Comas en el decurs d'un assalt a casa seva, el 18 de novem­bre del 2012. Els empre­so­nats són Moha­med Yas­sine, Che­lagmi, que el fis­cal i els Mos­sos con­si­de­ren autor mate­rial del crim de l'empre­sari, que va ser asfi­xiat al sofà. Che­lagmi nega que hagi matat ningú i l'advo­cat que el va assis­tir, Daniel Coll, va dema­nar que el dei­xes­sin lliure argu­men­tant que no hi havia pro­ves que el situ­es­sin en l'escena del crim, més enllà d'unes decla­ra­ci­ons vanes d'uns coa­cu­sats, i que el fet que visqués pràcti­ca­ment en la indigència
i que no hagués fugit durant tot aquest temps no qua­dren amb l'acti­tud d'un cul­pa­ble. Yas­sine, que té nom­bro­sos ante­ce­dents poli­ci­als per roba­to­ris amb violència, vivia en una casa ocu­pada i amb símpto­mes de tenir síndrome de Diògenes. L'Ajun­ta­ment el volia expul­sar i repa­triar-lo, però el jut­jat ho va impe­dir pre­ci­sa­ment perquè estava encau­sat en el sumari del cas. Els Mos­sos con­si­de­ren que també va par­ti­ci­par en l'assalt frus­trat al domi­cili de l'empre­sari divuit dies abans del crim.

Un altre dels empre­so­nats és Mousa Alla­oui, que la inves­ti­gació situa dos dies abans del crim en un bar de Platja d'Aro jun­ta­ment amb Yas­sine i dos sos­pi­to­sos més (Ylyass Hou­lich i Karim Soso), van­tant-se d'haver tro­bat un manyà que els faci­li­ta­ria l'accés a una casa que volien assal­tar. I el ter­cer home que ahir va ser empre­so­nat és Valen­tino Gje­loski, l'albanès arres­tat a Bar­ce­lona que, segons les dades que han reco­llit els Mos­sos, seria el manyà que es va reu­nir amb els altres a Platja d'Aro i que hau­ria faci­li­tat l'entrada al domi­cili de Comas amb la tècnica del fila­berquí per obrir una de les fines­tres des de fora. Valen­tino Gje­loski hau­ria fet la feina acom­pa­nyat d'Ahmet Kurti, que ha estat arres­tat a Ale­ma­nya arran de l'ordre de detenció que va dic­tar el jut­jat de Sant Feliu de Guíxols. La inves­ti­gació ha rela­ci­o­nat Kurti i Gje­loski amb el cas gràcies a l'ADN d'unes buri­lles que dos mesos després del crim van tro­bar en un cotxe que cons­tava com a robat i que van aban­do­nar, on també hi havia algu­nes joies roba­des a casa de Comas, que Carme Hos­pi­tal va reconèixer com a seves. Una altra pista que va por­tar a inves­ti­gar Gje­loski en relació amb el cas va ser una infor­mació que la Policía Naci­o­nal va apor­tar als Mos­sos, obtin­guda a través d'un con­fi­dent que asse­gu­rava que un home ano­me­nat Valen­tino que lide­rava un grup d'alba­ne­sos que es dedi­ca­ven als roba­to­ris silen­ci­o­sos havia inter­vin­gut en l'assalt.

La resta de detin­guts que van dur ahir al jut­jat van que­dar en lli­ber­tat, però amb la reti­rada del pas­sa­port en el cas dels estran­gers, la gran majo­ria. Només un dels posats a dis­po­sició judi­cial ahir, Fran­ciso Casas Buzón, és espa­nyol. Els Mos­sos vin­cu­len un total de setze per­so­nes amb l'assalt mor­tal a l'habi­tatge del pre­si­dent de la FOEG, comp­tant-hi els autors mate­ri­als, els que van fer actes pre­pa­ra­tius, els que hi van faci­li­tar l'entrada, els que vigi­la­ven, els enco­bri­dors que conei­xien els fets i van callar... Dos dels homes con­si­de­rats autors mate­ri­als de l'assalt a la casa con­ti­nuen eva­dits i pesa con­tra ells una ordre de detenció. Es tracta dels ger­mans Abde­la­ziz i Abde­llah El Kalai, que van aban­do­nar el país imme­di­a­ta­ment després del crim. Feia mesos que els Mos­sos tenien iden­ti­fi­cat tot el grup, for­mat per una aliança entre mar­ro­quins i alba­ne­sos, i dimarts pas­sat van deci­dir “explo­tar” l'ope­ració, ja que van con­si­de­rar que era el moment per poder tenir a Cata­lu­nya la majo­ria dels sos­pi­to­sos, ja que alguns entra­ven i sor­tien sovint del país. Un dels que havien de cap­tu­rar havia arri­bat el dia abans a la nit i sabien que l'endemà tor­na­ria a mar­xar, va expli­car ahir el cap de la inves­ti­gació, Josep de Mon­teys, que també va asse­nya­lar que alguns dels sos­pi­to­sos van ser detin­guts per altres delic­tes i van ser tor­nats a posar en lli­ber­tat durant aquests tres anys i mig. És el cas d'Imad Bel­hadi, un dels que ahir van que­dar lliu­res, que va ser arres­tat dos dies després de l'homi­cidi de Comas per un atra­ca­ment a un bor­dell de Regencós.

La pista de l'ins­ti­tut

Una infor­mació que va encar­ri­lar la inves­ti­gació la va apor­tar un noi que va asse­gu­rar que s'havia tro­bat dos dels sos­pi­to­sos, Ylyas Hou­llich i Abdelka­rim Mou­ha­douch, que li van con­fes­sar que havien par­ti­ci­pat en un roba­tori que havia aca­bat amb la mort d'una per­sona, i que li havien dit que els que havien entrat al domi­cili en qüestió eren Yas­sine, els ger­mans El Kalai i Karim Soso.

LA FRASE

La vídua i tota la família sempre han confiat en la feina dels Mossos, el fiscal i el jutjat
Carles Monguilod
advocat de la família comas

La pista de les joies al cotxe robat

Tura Soler / G. Pladeveya

“Avui és un gran dia”, va assegurar ahir el comissari Josep Milan quan va comparèixer, al costat del cap de la investigació, l'inspector Josep de Monteys, per explicar la resolució del crim de Jordi Comas, després de tres anys i mig d'àrdues i complexes gestions. Un bon dia per a la investigació va ser el 7 de gener del 2013, segons va revelar De Monteys, quan van recuperar a la zona de Barcelona un cotxe robat un dia i mig abans del crim i que contenia unes capses amb les joies de Carme Hospital que van ser sostretes de la caixa forta del domicili de Comas. El cotxe, robat en un habitatge de la conurbació de Barcelona, es va vincular, gràcies a unes mostres d'ADN, amb un grup d'albanesos que eren lladres silenciosos professionals especialistes a saquejar cases. I les capses relacionaven el vehicle amb la mort de Comas. La investigació, que a través del testimoni de Carme Hospital, supervivent de l'assalt, i altres indicis recollits a la població, ja tenia enquadrats com a sospitosos un grup de marroquins delinqüents habituals del Baix Empordà, va començar a teixir els fils per trobar el vincle d'aquests amb els albanesos de Barcelona. El sistema que havien fet servir els assaltants per accedir a l'habitatge (esbotzar una finestra amb un trepant) és típic de determinats grups de lladres albanesos, però les evidències assenyalaven que els tres encaputxats que van entrar a la casa eren àrabs. Hores d'analitzar imatges de totes les càmeres existents a Platja d'Aro, i llistes de trucades, de garbellar informacions que els aportaven els ciutadans, van permetre relacionar el grup dels marroquins i el dels albanesos. Segons han conclòs els investigadors, els marroquins (que no es descarta que tinguessin un talp que treballés o hagués treballat en algun dels negocis de Comas) són els autors de l'assalt frustrat a l'empresari, perpetrat el 30 d'octubre del 2012, quan el van abordar a l'entrada i el van ruixar amb esprai. I, després del fracàs d'aquest primer intent, es van aliar amb els albanesos, més hàbils en logística, perquè els facilitessin l'accés al domicili amb el mètode
del trepant. El fet que repetissin l'intent al mateix habitatge, havent de demanar reforços, denota que tenien el convenciment que la casa de Comas era un bon objectiu per aconseguir un bon botí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia