Aposta pel turisme sostenible
El pla de sostenibilitat turística de Torroella-l’Estartit té ja projectes redactats i a punt de licitació
El pla té un pressupost de 3,6 milions d’euros
El pla de sostenibilitat turística de Torroella de Montgrí i l’Estartit, una iniciativa que preveu una inversió global de 3,6 milions d’euros, ha entrat en fase de visibilitat amb tres projectes clau ja força avançats: la futura oficina de turisme a Can Castells, que preveu la rehabilitació de tot l’edifici (610.000 euros); el projecte de millora urbana a l’Estartit, els Griells, el Mas Pinell i cala Montgó (1.300.000), i l’estudi tècnic de l’espigó de Llevant (150.000) –el projecte puja a 455.000 euros–. El pla de millora urbana a l’Estartit s’ha de complementar amb la renovació de diversos trams de passeig marítim previstos per l’Estat i la Generalitat. El pla de sostenibilitat preveu, en conjunt, executar 29 projectes i accions, agrupats en 16 actuacions que s’aniran desplegant fins al 2023.
La regidora de Turisme, Dúnia Oliveras, explica que aquests plans, juntament amb altres en què es treballa, estan molt avançats i aviat entraran en les diferents fases fins a arribar a la licitació de les obres. “Fins ara ha estat un treball molt intens però més de gestió interna. Un treball que ha estat possible gràcies a la implicació de totes les àrees de l’Ajuntament, conjuntament amb l’EMD de l’Estartit, per donar forma als diferents projectes i iniciar el seu recorregut administratiu”, explica. I hi afegeix: “Estem davant d’una iniciativa que ha de permetre donar un tomb al municipi, establint les bases del model que volem, lligat a la sostenibilitat.” Segons Oliveras, aquesta és una oportunitat única, perquè moltes d’aquestes idees ja hi eren, “però no les hauríem pogut fer a la vegada”, assenyala.
El pla de sostenibilitat, un dels setze escollits en la convocatòria que va fer l’Estat i el més ben dotat econòmicament, ha de servir, segons l’alcalde, Jordi Colomí, per iniciar “un salt de qualitat urbana dels carrers, places, zones verdes i passejos”. A més, segons Colomí, també incorpora noves fórmules per entendre la promoció turística, nous mercats més dinàmics, allargant les temporades, millorant la promoció i les ciutats intel·ligents.
Canvi de paradigma
“Una oficina de turisme ja no pot ser com les d’abans, ha de ser interactiva, perquè avui amb un mòbil ja es té tot”, destaca Oliveras. La nova oficina serà un centre amb una àrea d’exposició i degustació de productes de proximitat, una sala interactiva amb els darrers avenços tecnològics i tindrà una àrea de promoció econòmica i seu de Montgrí Comerç.
“La sostenibilitat i el turisme han d’anar plegats. Ens cal preguntar-nos com han de ser les platges del futur des d’ara i aplicar-ho; hem de ser conscients que els cotxes cada vegada han de tenir més espais perifèrics per aparcar i els nuclis han de ser espais per als vianants.” Per lligar tots aquests projectes, segons Oliveras, cal millorar la gestió de la destinació; i un dels objectius del pla és la comunicació i participació ciutadana i empresarial en les accions de millora de la sostenibilitat i posicionament del municipi.