Administracions

URBANISME

Pla de ruta a Lloret de Mar per transformar el nucli antic

Inclou esponjar espais, impulsar la cohesió de barri i destina la meitat del pressupost a rehabilitar habitatges

Són dotze actuacions amb una inversió de 9,7 milions en deu anys

Lloret de Mar ha presentat aquest matí el full de ruta per als propers deu anys per transformar el nucli antic. El document, que s’ha presentat aquest matí i del que informa l’agència ACN, inclou dotze actuacions que sumen 9,7 milions d’euros. L’actuació més ambiciosa i que s’endú la meitat del pressupost és un programa d’ajudes per rehabilitar habitatges i destinar-los a lloguer social. Actualment, segons l’associació de veïns, a la zona n’hi ha 700 que estan buits. Entre altres accions, el pla també recull esponjar places, impulsar el comerç, obrir nous espais per a l’ús comunitari, com jardins privats, o crear un centre cívic. L’alcalde, Adrià Lamelas, subratlla que el pla permetrà canviar “la degradació històrica” que viu el nucli antic.

El pla director sorgeix del procés de participació ciutadana que l’Ajuntament de Lloret va impulsar l’any passat. Durant aquest mesos, l’empresa Paisaje Transversal que s’ha encarregat de la redacció s’ha reunit amb associacions de veïns, gremis i ha enquestat uns 150 residents de la zona. D’aquí n’ha sortit un document que és el que fixa les prioritats i concreta quines accions s’han de dur a terme per transformar aquesta zona de Lloret i revertir-ne la degradació. Al nucli antic, caracteritzat pels carrers estrets i costeruts, hi viuen unes 10.300 persones de fins a 82 nacionalitats diferents. “És una zona que té grans reptes i que cal revifar per capgirar-ne la situació”, subratlla l’alcalde. De la inversió global de gairebé 10 milions d’euros es calcula que un terç del finançament l’aportarà l’Ajuntament de Lloret de Mar. De fet, per a aquest any, el consistori ja ha previst una partida de 365.000 euros al pressupost per a la millora del nucli antic. La resta de les inversions caldrà buscar-les a través d’altres administracions i fons externes.

Lloguer social

L’actuació més ambiciosa que recull el pla és un programa per fomentar la rehabilitació d’habitatges i destinar-los al lloguer social. Segons explica el portaveu de l’empresa que ha redactat el pla, Pablo Muñoz, aquestes ajudes “s’emporten la meitat del pressupost global”. “L’objectiu és que, a més de rehabilitar aquests habitatges, també s’asseguri que hi hagi gent que hi visqui, i que això revitalitzi el nucli antic”, subratlla. Entre les accions clau del pla director, també hi ha tirar endavant millores en carrers i places -com la de Dalt de Puig, on el consistori ja ha expropiat cases per enderrocar-les- o obrir nous espais per a l’ús comunitari.

El pla també recull l’aposta que suposarà l’obertura del Lloret Smart Center, situat en un edifici del carrer Capità Conill i Sala, que l’ajuntament va comprar, i que s’està rehabilitant amb fons Next Generation). Per vetllar perquè el pla director s’acompleixi, el document també recull que es crearà un Consell del Nucli Antic. El formaran entre deu i quinze persones. Durant la presentació del pla director , l’alcalde de Lloret ha posat en relleu que aquest “no és el pla de tot un govern, sinó el de tot un poble”.

L’alcalde Adrià Lamelas ha explicat que entenia -i comprenia- el “negativisme de molts veïns”, perquè durant anys s’ha estat parlant de millores al nucli antic que no han tirat endavant. En aquest punt, però, ha demanat canviar aquesta sensació per “l’optimisme” i s’ha compromès a executar el pla director. El president de l’associació de veïns del nucli antic, Joan Pau Romaní, ha fet incís en què cal impulsar la rehabilitació d’edificis per combatre les problemàtiques que arrossega la zona. Romaní ha explicat que en aquesta part de Lloret de Mar hi ha “més de 700 habitatges buits” i que alguns d’ells han patit ocupacions que “creen alarma social”.

El president també ha dit que des de l’associació seran amatents perquè es compleixin els compromisos que recull el pla. I ha destacat que, al costat de les mesures per frenar la degradació dels habitatges i impulsar la cohesió al barri, també són importants aquelles que fan referència a l’impuls del comerç, perquè al nucli antic hi ha moltes “botigues de temporada” que durant els mesos d’hivern estan tancades. “Això fa que hi hagi carrers absolutament buits”, ha conclòs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia