Ryanair demana un tracte de favor per ser present a l'aeroport del Prat

AENA no està d'acord amb les condicions especials que demana la companyia

L'executiu de l'Estat espanyol de Ryanair, Luis Fernández, va explicar ahir que la companyia vol superar Iberia entre el 2011 i el 2012, dissenyant més rutes, creant alguna base nova i operant en més aeroports. La diferència entre les dues companyies (fins al setembre del 2009) és de 8 milions de viatgers, si bé cada any que passa és menor. De Girona, Fernández ha dit que l'estiu que ve es recuperaran vols, i que ara hi ha 10 avions a la base que Ryanair té a l'aeroport.

Tot i que Fernández no ha volgut fer cap comentari sobre la possible entrada de Ryanair a l'aeroport del Prat, la companyia continua negociant per aconseguir-ho. Per fer-ho, vol assolir unes millors condicions econòmiques i també un tracte especial amb vista a adequar-se al seu funcionament, com ara tenir una companyia pròpia de handling. Per ara, AENA ja ha rebutjat aquestes demandes, i aquesta temporada d'hivern és impossible que hi pugui tenir rutes, perquè ja està tancada, i s'està negociant la de l'estiu vinent. Una de les possibilitats respecte a les quals Ryanair hauria mostrat més interès és la de destinar més avions en el vol Barcelona-Madrid i fer la competència al pont aeri d'Iberia i a altres companyies que fan la ruta.

Els pilots s'hi manifesten en contra

Sis sindicats de pilots de l'Estat espanyol han fet arribar recentment al ministre de Foment, José Blanco, la seva queixa pel que consideren competència deslleial de Ryanair; d'una banda, pels avantatges que té la companyia en els aeroports en què és present i, per l'altra, per les condicions laborals dels seus treballadors. En tractar-se d'una companyia irlandesa, Ryanair aplica el règim laboral d'aquell país, un fet que, segons els pilots, genera pèrdues en el sistema financer espanyol i avantatges fiscals per a Ryanair. A més, denuncien limitacions en la presa de decisió dels pilots –com ara en el combustible que es carrega a l'avió– i falta de drets tals com el de filiació sindical. Per tot plegat demanen que s'obligui Ryanair a complir tota la normativa. La companyia va enviar un escrit negant totes les acusacions.

Amenaça Boeing d'aturar el creixement i compres futures

Els Boeing 737-800 són els avions que fa servir Ryanair, i per ara ja en té més de 200. A més, els plans d'expansió de la companyia inclouen un acord per comprar uns 200 avions nous entre el 2008 i el 2012, i ara se n'està negociant una altra adquisició més enllà del 2012, segons han explicat des de la companyia. Tot i això, les negociacions estan sent més complicades del que s'esperava, i el conseller delegat de la companyia, Michael O'Leary, ja ha amenaçat Boeing de cancel·lar comandes si abans de finals d'any no s'arriba a un acord. D'aquesta manera, la companyia irlandesa de baix cost es replantejaria la seva estratègia de creixement, aturant l'expansió i destinant els beneficis obtinguts per la companyia a repartir dividends entre els accionistes. Ryanair va anunciar uns beneficis de 284 milions abans d'impostos el tercer trimestre d'aquest any, una xifra superior al mateix període de l'any passat, si bé espera que aquest hivern sigui més dur per la crisi del sector.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.