Societat

L'últim vestigi d'un passat industrial

L'any 1909 la Societat de Mines de Ferro de Malgrat va construir el sistema de transport

La Pilona ha servit per batejar productes, establiments i esdeveniments

El trasllat del ferroes feia gràcies a dos cables aeris d'uns 1.400 metres de llarg que s'estenien entre diferents torres

Diuen els malgratencs que un no es pot considerar fill del municipi si no ha cobert nedant la distància entre la platja de l'Astillero i la Pilona. La plataforma de càrrega és l'últim vestigi marí del sistema de transport per funicular que traslladava les vagonetes plenes de ferro des de les mines de Can Palomeres, a la muntanya, fins als vaixells que havien de carregar el material. El trasllat del ferro es feia gràcies a dos cables aeris d'uns 1.400 metres de llarg que s'estenien entre diferents torres i que unien l'estació de càrrega de les mines amb la plataforma receptora a dins de mar. El passat industrial i miner de Malgrat de Mar es remunta a principi del segle passat, però l'explotació de les mines ja existia des del segle XIX. L'any 1909 una gran companyia francesa, la Societat de Mines de Ferro de Malgrat, se'n va fer càrrec i va ser l'encarregada de construir el complex sistema de transport. La segona Revolució Industrial reclamava molt més ferro per poder atendre la demanda, entre d'altres, de la construcció de més quilòmetres de via de tren. L'activitat resultant de l'explotació de les mines va capgirar l'economia local i va provocar una onada migratòria de gent provinent sobretot de Múrcia i també, en menor mesura, d'Almeria. L'explotació es va mantenir fins al 1914 amb l'esclat de la Primera Guerra Mundial, que va obligar a tancar-la definitivament. Segons recull el llibre Les mines de Can Palomeres, de Ferran Cardona, Josep Cuenca i F. Xavier Samarra, durant el primer any d'explotació es van transportar 34.000 tones. Cada carregament del vaixell suposava entre 3.000 i 4.000 tones, i Anglaterra era la destinació principal del preuat mineral. El vaixell que duia l'últim carregament, el que feia 21, va ser enfonsat davant Amsterdam.

La Pilona com a darrer vestigi dempeus del passat industrial de Malgrat s'ha convertit en un tret distintiu del municipi. El seu nom s'ha utilitzat per batejar establiments, productes i esdeveniments esportius. En el grup Salvem La Pilona s'han proposat iniciatives de tot tipus per recollir diners per a la seva conservació i, al mateix temps, consolidar la plataforma com a marxandatge turístic. La pàgina de Facebook ha inclòs un comptador que va marcant el temps que falta per posar a to l'estructura amb l'esperança de no esgotar-lo del tot.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia