Avià alça un monument en contra de la tauromàquia
L'escultura ha estat batejada com ‘La vaca de Capolat'
Tot i la semblança amb el toro d'Osborne, l'autor es desmarca de la política i dels simbolismes
Avià ha inaugurat aquest cap de setmana una nova escultura. Es tracta de La vaca de Capolat, una obra del berguedà Manel Arisó que s'oposa frontalment a la tauromàquia i al maltractament dels animals. El cas és que l'escultura té una semblança més que raonable amb el toro d'Osborne, un dels símbols de l'espanyolisme, i ha fet esclatar la polèmica al Berguedà.
Arisó, però, s'allunya dels simbolismes. “No crec en símbols ni banderes perquè som a ple segle XXI i hi ha coses que ens haurien de preocupar més”, diu. A més, afirma que “l'art és despertar sensacions diferents en cada persona” i assegura haver-ho aconseguit amb La vaca de Capolat.
Un joc de contradiccions
Per tal de desmarcar-se de l'espanyolisme, Arisó ha jugat amb les contradiccions. D'entrada, l'escultura és el negatiu del dibuix, la qual cosa fa que ningú no pugui atemptar contra l'animal. “Si algú volgués pintar l'animal, no podria, perquè pintaria l'aire”, explica l'artista. També ha optat per fer una figura de color blanc, en contraposició amb el negre del toro d'Osborne, perquè, segons diu, “les vaques de Capolat són blanques i tenen banyes”.
Gandhi i Victor Hugo
D'altra banda, l'escultura té un plec que la dota de volum i la converteix en una obra que canvia de forma en funció de la posició de qui la mira. En aquest sentit, Arisó aprofita aquesta característica per incloure a l'obra dues cites lligades a la defensa dels animals. La primera és de Mahatma Gandhi i diu: “Quan la llei és injusta, allò que és correcte és desobeir.” L'altra és de Victor Hugo i parla explícitament de la tauromàquia: “Torturar un toro per plaer, per diversió, és molt més que torturar un animal, és torturar una consciència.”