medi ambient
Controlen les emissions contaminants dels vaixells del port de Barcelona amb un dron
L’aparell està dotat de càmeres i sensors de gasos contaminants
La prova pilot durarà cinc mesos i permetrà avaluar aquesta tecnologia per controlar les emissions
El Port de Barcelona està duent a terme una prova pilot per mesurar les emissions contaminants dels vaixells que hi ha atracats o els que hi fan escala, a través d’un dron. Ho fa juntament amb la Direcció General de la Marina Mercant, del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, en col·laboració amb l’Agència Europea de Seguretat Marítima (EMSA). El dron del servei RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) de l’EMSA fa un seguiment de les emissions d’òxids de sofre i diòxid de nitrogen, i també fa videovigilància de possibles abocaments en aigües portuàries del Port de Barcelona. El control afecta vaixells atracats i fondejats i també vaixells en trànsit pels canals exteriors d’accés al port així com a vaixells realitzant maniobres en aigües interiors del recinte portuari.
És la primera vegada que es duen a terme aquest tipus d’operacions amb un dron al port per mesurar les emissions contaminants i vigilar possibles abocaments. El Port de Barcelona s’encarrega de seleccionar els vaixells a monitorar, del seguiment de totes les operacions del dron i d’analitzar els resultats dels mesuraments que aquest duu a terme.
Les dades recollides proporcionaran informació real sobre les emissions dels vaixells en les seves operacions al port, que ara només es poden calcular mitjançant fórmules estimatives.
La Capitania Marítima de Barcelona supervisa la selecció dels vaixells a monitorar i el seguiment de totes les operacions del dron i analitza els resultats dels mesuraments que aquest realitza. En el cas de detectar incompliments en la normativa d’emissions, els inspectors de seguretat de la Capitania Marítima realitzen una inspecció a bord del vaixell i prenen mostres del combustible en ús per analitzar el seu contingut en nivells de sofre i, si fos necessari, obrir expedient sancionador.
Els mesuraments que duu a terme el dron queden registrats en el sistema EMSA Thetis-EU (aplicació per al registre de les inspeccions a vaixells realitzades a l’empara de la normativa europea), el que significa que la resta dels estats membres de la Unió Europea coneixeran directament la informació dels vaixells que estan utilitzant combustibles no permesos.
En aquesta ocasió, el dron té com a missió principal detectar possibles emissions d’òxids de sofre i de diòxid de nitrogen a l’atmosfera per part dels vaixells que transiten pel Port de Barcelona. A l’annex VI del Conveni Internacional sobre la Pol·lució Marítima (MARPOL), relatiu a la prevenció de la contaminació atmosfèrica, el contingut de sofre en combustibles utilitzats pels vaixells atracats o fondejats en ports europeus no pot superar el 0,10% en massa ni el 0,50% en massa quan estan en navegació i estableix també límits a les emissions d’òxids de nitrogen en funció del tipus, potència i ús dels motors dels vaixells.
Dron amb tecnologia grega
Per dur a terme el projecte s’està utilitzant un dron de l’empresa grega ALTUS LSA. Es tracta de l’ATLES 4, equipat amb sensors de gas i càmeres que cobreixen rangs espectrals òptics i infrarojos per detectar millor els gasos generats per la combustió i expulsats a través de les xemeneies dels vaixells. El dron està operat des d’una base mòbil i amb una capacitat de vol de quatre hores al dia i un rang de vol de 10 quilòmetres.
La prova pilot durarà cinc mesos i permetrà avaluar aquesta tecnologia per controlar les emissions que generen els vaixells que fan escala al Port de Barcelona.