MEDI AMBIENT
Girona preveu aprovar inicialment l’Ordenança de la ZBE al ple de setembre
L’Ajuntament de Girona preveu aprovar inicialment l’Ordenança de la zona de baixes emissions de la ciutat al Ple municipal ordinari de setembre, que tindrà lloc el proper dilluns 16. Aquesta ordenança té la finalitat de reduir la contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública, apropar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l’aire legalment establerts i mitigar els impactes del canvi climàtic.
En aquest sentit, la regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu, destaca que “amb l’aprovació inicial d’aquesta ordenança donem compliment a la normativa europea en aquesta matèria. La ZBE és una estratègia més en el conjunt d’iniciatives que estem impulsant en favor d’una mobilitat sostenible i inclusiva a la ciutat, i entre aquesta i la resta de municipis de l’àrea urbana”.
En concret, l’objecte principal del document és definir l’àmbit territorial delimitat de la zona de baixes emissions (ZBE) de Girona i establir els criteris d’accés, circulació i estacionament dels vehicles més contaminants dins d’aquest àmbit territorial, per tal de millorar la qualitat de l’aire i mitigar les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Tal com estipula també en el projecte de la ZBE, no es permetrà l’accés ni la circulació a la ZBE dels vehicles més contaminants (és a dir, els que no tenen assignat cap distintiu ambiental i els que tinguin categoria L, M o N) de dilluns a divendres de dies feiners, de les 7 a les 20 h.
Malgrat aquesta restricció, podran circular igualment per la ZBE els vehicles més contaminants que estiguin inscrits al Registre de vehicles autoritzats a la ZBE i que compleixin una de les següents condicions: que tinguin el domicili del permís de circulació a Girona; que siguin vehicles destinats al transport de persones amb mobilitat reduïda; que siguin autobusos o autocars destinats al transport públic de viatgers; que siguin vehicles de serveis mèdics, funeraris, protecció civil, bombers, serveis municipals de Girona i cossos i forces de seguretat, o que es tracti de vehicles amb matrícula estrangera que compleixin determinats requisits tecnològics i d’emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l’accés a la ZBE. Tot i això, els vehicles més contaminants que no tinguin una exempció o una autorització temporal podran circular igualment per la ZBE un màxim de 24 dies a l’any.
Un altre dels punts importants que estableix l’ordenança és la creació d’un registre de vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions. El Registre de vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions regula per cada una de les categories d’exempcions i excepcions: les persones sol·licitants, les limitacions, les condicions, la tipologia de vehicles, la documentació, la temporalitat, la validesa i les incidències. Per poder crear aquest registre, cal aprovar un reglament que actualment estan redactant els serveis tècnics municipals.
Els passos següents per a la implementació de la ZBE a Girona són, per un costat, l’aprovació definitiva de l’ordenança –un cop aprovada inicialment se sotmetrà a informació pública durant un termini de 30 dies hàbils i, posteriorment, es resoldran les al·legacions, si n’hi ha, i s’aprovarà definitivament- i l’aprovació del reglament, i, per altre costat, la instal·lació de les càmeres del sistema de lectura de matrícules i la implementació de la plataforma tecnològica corresponent.