medi ambient
Sis municipis del Baix Llobregat i el Vallès Occidental incorporen ZBE locals per bastir la metropolitana
L’AMB i els municipis del Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cerdanyola del Vallès, Viladecans i Barberà del Vallès treballen per tenir els reglaments en vigor
Amb les darreres 6 incorporacions ja són 13 els municipis de la futura ZBE metropolitana
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i sis municipis del Vallès Oriental i el Baix Llobregat es troben en procés d’activació de noves zones de baixes emissions locals per avançar, en un futur, cap a una gran zona de baixes emissions metropolitana. Són els municipis del Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Gavà, Cerdanyola del Vallès, Viladecans i Barberà del Vallès. L’objectiu n’és el compliment de la llei de canvi climàtic i continuar reduint la contaminació atmosfèrica, durant aquest 2024.
Actualment s’està treballant perquè tots els reglaments municipals estiguin en vigor el més aviat possible. Al mateix temps també s’estan acabant de realitzar els treballs tècnics de la plataforma de control (instal·lació de càmeres, integració de les càmeres amb el Registre metropolità...) que permetrà la gestió automàtica de les sancions al conjunt dels municipis, de manera anàloga a la resta de ZBE metropolitanes. Aquests treballs finalitzaran el 31 de desembre de 2024 i es preveu que les primeres sancions que la plataforma de control pugui emetre siguin a partir de l’1 de gener del 2025. L’àmbit territorial d’implantació d’aquestes sis noves ZBE locals és, bàsicament, el nucli urbà de cada localitat. D’aquesta manera, els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental de la DGT (0, ECO, B, C) no poden accedir a les noves ZBE locals ni circular-hi de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h. En cap cas les ordenances vigents, basades en el model metropolità, recullen cap tipus de restricció per als vehicles amb etiqueta groga (B).
Aquestes noves ZBE locals s’han incorporat al sistema automàtic de control i sancions metropolità. Totes seguiran les mateixes exempcions i autoritzacions, així com la mateixa normativa d’accés i circulació de la ZBE Metròpolis de Barcelona (una de les zones de baixes emissions més grans del sud d’Europa), que inclou la ZBE Rondes BCN, formada per les ZBE de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, i les dues ZBE locals de Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí.
La implantació gradual suposa diferents moratòries per als turismes i motocicletes i els vehicles industrials (furgonetes, camions i autobusos). El model metropolità d’ordenances preveu exempcions i autoritzacions, entre d’altres casuístiques, per a la població amb rendes més baixes, i incorpora autoritzacions per als professionals amb una edat propera a la jubilació que utilitzen el vehicle per treballar, segons detalla l’AMB.
Registre únic per a totes les ZBE de la metròpolis de Barcelona
L’AMB recorda que al Registre metropolità (https://zberegistre.ambmobilitat.cat/) es poden inscriure els vehicles que no disposen de distintiu ambiental de la DGT i sol·licitar les exempcions i autoritzacions (permanents o diàries) per accedir i circular per l’interior de les zones de baixes emissions. Aquest Registre és únic per a totes les zones de baixes emissions de la metròpolis de Barcelona.
A dia d’avui més de 2.200 vehicles d’aquests municipis ja estan inscrits al Registre metropolità. Entre el total hi ha més de 170 persones que han tramitat l’autorització temporal per a vehicles de persones amb rendes baixes i més de 200 persones amb discapacitat o malaltia. Actualment, als sis municipis que aplicaran les noves ZBE hi circulen un 7 % de vehicles sense etiqueta, un 30 % de vehicles amb etiqueta groga, un 53 % amb etiqueta verda i un 11 % amb etiqueta 0 i ECO. Amb la posada en funcionament d’aquestes noves ZBE es preveu que la circulació dels vehicles més contaminants disminueixi dràsticament. Es calcula que els vehicles sense etiqueta ambiental es reduiran del 7 % al 3 % i els d’etiqueta groga, del 30 % al 22 %. En canvi, s’ha calculat que els vehicles ECO i 0 creixeran de l’11 % al 19 %. Les sis noves zones de baixes emissions locals s’espera que redueixin un 27,7 % els gasos NOX i un 14,5 % les partícules PM10 respecte dels valor actuals.
Des que es va activar la ZBE Rondes BCN fins ara s’han inscrit al registre gairebé 275.000 vehicles. I s’ha aconseguit reduir un 59,1 % els gasos NOX (òxids de nitrogen), un 20,7 % les partícules PM10, un 16,3 % les PM2,5 i un 38,3 % el sutge (carboni negre). Són dades de finals de 2023, respecte dels valors anteriors a la implantació de la ZBE Rondes BCN, l’any 2017.