Medi ambient

MEDI AMBIENT

Mataró neteja a fons les dues rieres per minimitzar el risc d’inundacions

S’han eliminant canyes i rizomes, s’han sembrat espècies autòctones i s’han retirat residus voluminosos de les lleres de Sant Simó i Argentona

La capital del Maresme s’ha sentit cridada a intensificar els treballs per minimitzar el risc de riuades per episodis de pluges intenses, amb el record de la dana al País Valencià encara molt present. El passat 28 d’octubre van començar les tasques de neteja en profunditat de les lleres de les dues rieres, la de Sant Simó i la d’Argentona. Els treballs consisteixen en l’eliminació de canyes i rizomes –les tiges horitzontals subterrànies que produeixen brots de la planta cap amunt i arrels cap avall–, la sembra d’espècies autòctones i la retirada de residus voluminosos que es trobin a la llera. S’actua en més de 6.000 m2 de terreny.

L’actuació, que està a la fase final, té per objectiu garantir el correcte funcionament hidrològic de les rieres durant episodis de fortes precipitacions i que no es col·lapsin els passos cap al mar. Així, es minimitza el risc d’inundacions i també el risc d’incendis a la zona, millorant la seguretat. En el cas de l’eliminació dels rizomes, s’arrenquen fins a 50 cm de profunditat i es tritura al mateix lloc. També s’ha fet la neteja dels elements i residus que s’acumulen a les lleres de les rieres i finalment s’està realitzant una sembra de barreja de llavors autòctones herbàcies de baix manteniment. Malgrat la retirada de canyes i rizomes es realitza amb maquinària, caldrà fer un repàs manual per eliminar aquells que hagin brotat en els dos anys següents als tractaments.

En una visita a la zona aquest matí, l’alcalde de Mataró, David Bote ha explicat a ACN que a la riera d’Argentona l’actuació de l’Ajuntament de Mataró tenia per objectiu protegir els dos ponts que la travessen a l’alçada de la rotonda de Mas Costabella. Es tracta d’una cruïlla amb una alta intensitat de trànsit, ja que connecta els polígons dels dos municipis. “Hem prioritzat els dos ponts i la voluntat és que el 2025 es pugui continuar amb nous trams fins a tenir una continuïtat de riera en bon estat”, ha explicat Bote. Aquesta riera, però, té trams que pertanyen al terme municipal d’Argentona i això, assegura l’alcalde, “dificulta la gestió” del seu manteniment.

Pel que fa a la riera de Sant Simó s’ha actuat en un tram molt més llarg i també geogràficament més elevat, per sobre del pont de l’autopista C-32. En el tram baix d’aquesta riera, des de la carretera de Mata i fins la platja, es preveu un projecte de transformació integral per convertir l’actual canyissar en una gran zona verda.

Els residus que es trobin a les rieres es gestionen mitjançant les deixalleries municipals mentre que les restes vegetals es trituren al mateix lloc. En total s’actua en una superfície de 6.119 m2, entre la riera de Sant Simó (4.589 m2 a l’àmbit de la carretera de Valldeix) i la d’Argentona (1.530 m2 a l’àmbit de la rotonda del Mas Costabella).

Els treballs estan adjudicats a Taller Auria, SCCL per un import de 61.019,79 (IVA inclòs) i una durada d’un mes i mig. Les actuacions (sense IVA) estan subvencionades per l’Agència Catalana de l’Aigua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.