medi ambient
Alerta del risc “fort” d’allaus a la zona del Ter–Freser
La situació primària és de neu ventada i la situació secundària és de neu humida
L’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) ha alertat del risc “fort” d’allaus a la zona del Ter – Freser, segons l’escala europea de perill d’allaus formada per quatre graus, l’últim dels quals inclou els nivells “fort” i “molt fort”. A la zona del Ter – Freser, situada principalment al Ripollès, l’ICGC alerta d’una situació primària de neu ventada i d’una situació secundària de neu humida. En el cas de la neu ventada, indica el problema de l’acumulació de neu transportada pel vent. Les allaus poden ser naturals o accidentals i es presenten en forma de placa de neu seca. Normalment, el perill es concentra a sotavent, en zones favorables a l’acumulació de la neu com canals, depressions, zones de canvis de pendent o sota carenes.
En el cas de la neu humida, el problema és degut a l’afebliment del mantell per la presència d’aigua líquida provinent de fusió o de pluja. Les allaus poden ser en forma de plaques de neu humida o de neu humida sense cohesió. Normalment són allaus d’origen natural.
Si la causa és el sol, es veuran afectades algunes orientacions i cotes. En cas de pluja afectarà totes les orientacions i a partir de les cotes indicades al butlletí.