Societat

Foment reparteix xavalla

El ministeri anuncia l'inici de les obres del col·lector de Prim a l'estació de la Sagrera, dos anys després d'haver-les adjudicat

De la Serna admet que l'escàndol judicial dificulta el progrés dels treballs

L'octu­bre del 2014, l'ales­ho­res alcalde de Bar­ce­lona, Xavier Trias, va arren­car de l'ales­ho­res minis­tra de Foment, Ana Pas­tor, el com­promís d'impul­sar el col·lec­tor de Prim, una obra indis­pen­sa­ble en l'orde­nació del sec­tor fer­ro­vi­ari on es cons­tru­eix l'estació de la Sagrera. El com­promís es va con­cre­tar en l'adju­di­cació de l'obra a Dra­ga­dos el maig del 2015 per 10,4 mili­ons d'euros, cir­cumstància que va ser anun­ci­ada pel minis­teri en una nota que es repro­du­eix en aquesta pàgina. Ahir, gai­rebé dos anys després d'aque­lla adju­di­cació, l'actual minis­tre de Foment, Íñigo de la Serna, es va com­pro­me­tre amb l'actual alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau, a posar la pri­mera pedra de les obres del col·lec­tor abans de l'estiu.

De la Serna ho va anun­ciar amb un som­riure als lla­vis, men­tre que Colau, després de cele­brar la notícia, va fer bona l'expressió que diu que gat escal­dat amb aigua tèbia en té prou, i va adver­tir: “Tenim les nos­tres reser­ves; espe­ra­rem que comen­cin les obres.” El minis­tre i l'alcal­dessa van com­parèixer davant la premsa a la gale­ria gòtica de l'ajun­ta­ment, després d'una reunió de poc més d'una hora que es va cele­brar a Bar­ce­lona, un “gest” que Colau va agrair.

L'obra anun­ci­ada ahir con­sis­teix en una gale­ria de gai­rebé 500 metres de llarg que ha de per­me­tre el pas de les aigües bru­tes dels bar­ris situ­ats al nord de la pla­ta­forma fer­roviària fins al sec­tor sud.

El del col·lec­tor de Prim és l'únic com­promís tan­gi­ble amb relació al pro­jecte de l'estació de la Sagrera que va arren­car ahir Colau al minis­tre De la Serna. La resta va ser tot dir vague­tats i donar allar­gues, amb l'argu­ment que l'escàndol de cor­rupció des­co­bert a Adif i el con­trol judi­cial que hi ha de l'obra difi­cul­ten en gran manera els tràmits admi­nis­tra­tius per fer avançar el pro­jecte.

El minis­tre, però, es va com­pro­me­tre a con­vo­car el con­sell d'admi­nis­tració de la Soci­e­tat Bar­ce­lona Sagrera, tal com li han recla­mat les admi­nis­tra­ci­ons cata­la­nes. Entre els plans del minis­tre, hi ha repren­dre els tre­balls de la pla­ta­forma fer­roviària i els acces­sos a l'estació abans que acabi aquest any. Però, quan se li va dema­nar que con­cretés una mica més aquesta qüestió, De la Serna es va excu­sar asse­gu­rant que, fins que no esti­gui enlles­tida l'audi­to­ria externa encar­re­gada sobre l'estat de les obres, no es podrà deci­dir per on es con­ti­nuen els tre­balls.

L'escàndol de cor­rupció inves­ti­gat pel jut­jat va posar al des­co­bert que s'han fac­tu­rat unes quan­ti­tats de for­migó supe­ri­ors a les que real­ment es van fer ser­vir; per tant, es des­co­neix amb exac­ti­tud l'obra feta, i és per això que hi ha la neces­si­tat de fer l'audi­to­ria.

Encara pit­jor estan les obres de reforma de l'estació de Sant Andreu, on paren els trens del ser­vei de roda­lies, de les quals el minis­tre va dir que estan en una “situ­ació molt difícil per la com­ple­xi­tat del procés judi­cial”.

Tot i la cor­di­a­li­tat de la tro­bada, Ada Colau va recor­dar al minis­tre que “la Sagrera no pot espe­rar més”, va denun­ciar la situ­ació de “cica­triu oberta” i va cla­mar per donar una res­posta als “milers de veïns afec­tats” per l'atu­rada dels tre­balls.

Més satis­facció va mos­trar l'alcal­dessa pel com­promís del minis­teri d'apor­tar 10 mili­ons d'euros al trans­port públic de l'àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona per fer pos­si­ble la con­ge­lació de les tari­fes. “És una bona notícia, però l'any vinent caldrà fer un nou esforç”, va adver­tir Ada Colau.

Al marge de la Sagrera, el minis­tre de Foment va voler abor­dar l'altra gran qüestió fer­roviària que pre­o­cupa Bar­ce­lona: el ser­vei de roda­lies. En aquest àmbit, va anar una mica més enllà del detall de les obres que ja va anun­ciar en la seva visita a Bar­ce­lona, acom­pa­nyant Mari­ano Rajoy, la set­mana pas­sada, i va anun­ciar que “aviat” podrien començar les obres per modi­fi­car la con­fi­gu­ració de la capçalera de vies a l'estació de Sants, fet que ha de per­me­tre opti­mit­zar l'explo­tació del ser­vei.

Colau i De la Serna també van par­lar de la qüestió de l'habi­tatge. L'alcal­dessa va dema­nar més diners per a aquest àmbit, men­tre que el minis­tre va res­pon­dre que ja tenen gai­rebé enlles­tit el pla de l'habi­tatge 2018-2021 amb noves mesu­res.

LES FRASES

Quant a l'anunci de l'inici del col·lector de Prim, tenim reserves; esperarem que comencin les obres
Ada Colau
alcaldessa de barcelona

LES FRASES

En les obres anunciades per al servei de rodalies, hi ha un 100% de compromís de compliment
Íñigo de la Serna
ministre de foment
Ja n'hi ha prou de promeses i bones paraules del ministre de torn. Cal l'inici immediat de l'obra
Joaquim Forn
portaveu del grup demòcrata a barcelona
És indigne que aquest personatge sigui rebut per Colau escenificant una normalitat inexistent
María José Lecha
regidora de la cup a barcelona
Estem massa acostumats a promeses que després no es converteixen en realitat
Alfred Bosch
president del grup d'erc a Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia