Societat

Infraestructures

Dues obres clau del corredor, en “dificultats”

Els trams Castellbisbal-Martorell i Vandellòs-Castelló s’han de tornar a adjudicar

L’obra s’acabarà el 2019

El tren­ca­clos­ques del cor­re­dor medi­ter­rani, entre­mat d’auto­pis­tes fer­roviàries i d’acces­sos a infra­es­truc­tu­res clau, té dues peces que no encai­xen. El Minis­teri de Foment, a través del secre­tari d’estat d’Infra­es­truc­tura, Julio Gómez-Pomar, va adme­tre ahir que s’han de res­cin­dir els con­trac­tes d’obra dels trams entre Cas­tell­bis­bal i Mar­to­rell i entre Van­dellòs i Cas­telló perquè han sor­git “difi­cul­tats” en el pro­jecte.

El Minis­teri fa temps que reco­neix que en el tram entre Cata­lu­nya i el País Valencià les obres no avan­cen al ritme desit­jat per “pro­ble­mes admi­nis­tra­tius” però no va ser fins ahir que va anun­ciar que s’haurà de fer una nova con­trac­tació d’obres.

Tot i això, Gómez-Pomar va asse­gu­rar que aquesta vari­ació no modi­fi­carà els ter­mi­nis pre­vis­tos, ni en el tram de l’Ebre ni en el del Vallès, i que el con­junt de tota l’obra que­darà enlles­tida a finals del 2019.

El calen­dari donat ahir pel secre­tari d’estat con­trasta amb els ter­mi­nis que el mes de març va donar el pre­si­dent del govern espa­nyol, Mari­ano Rajoy, que en un acte amb empre­sa­ris cata­lans en què va anun­ciar diver­ses inver­si­ons en obres va asse­gu­rar que el cor­re­dor medi­ter­rani esta­ria aca­bat la pri­ma­vera del 2020.

Gómez-Pomar va inter­ve­nir ahir en unes jor­na­des sobre el cor­re­dor orga­nit­za­des pel diari Expansión i en què va expli­car que del total de pres­su­post de 17.000 mili­ons d’euros ja s’han inver­tit 13.500 mili­ons.

Els dub­tes de Rull

En la tro­bada, també hi va par­ti­ci­par el con­se­ller de Ter­ri­tori de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya, Josep Rull, i la con­se­llera d’Habi­tatge, Obres Públi­ques i Ver­te­bració del Ter­ri­tori de la Gene­ra­li­tat Valen­ci­ana, María José Sal­va­dor, que van recla­mar més acció i plans d’actu­ació al govern espa­nyol per fina­lit­zar les obres de la infra­es­truc­tura fer­roviària.

En la seva inter­venció, Josep Rull va dis­cre­par de la data de fina­lit­zació de les obres perquè encara hi ha dis­cus­si­ons “en ele­ments bàsics”, i va qüesti­o­nar les inver­si­ons des­ti­na­des a la cons­trucció del cor­re­dor cen­tral. “Això del cor­re­dor medi­ter­rani és esgo­ta­dor, però no estem can­sats ni acon­se­gui­ran can­sar-nos”, va dir Rull, que hi va afe­gir que és molt com­plex fer rea­li­tat aquesta infra­es­truc­tura amb el pen­sa­ment que encara té el govern sobre l’Espa­nya radial.

Rull va enu­me­rar “les incògni­tes” que encara té la Gene­ra­li­tat res­pecte al cor­re­dor medi­ter­rani, entre les quals figu­ren la difi­cul­tat d’accés als ports cata­lans i la imple­men­tació total de l’ample de via inter­na­ci­o­nal en els ter­mi­nis mar­cats.

Per la seva part, la con­se­llera valen­ci­ana María José Sal­va­dor va asse­gu­rar que per crear riquesa al país “és vital el fac­tor de la con­nec­ti­vi­tat” i va mani­fes­tar els seus dub­tes sobre si l’exe­cu­tiu cen­tral està fent tot el pos­si­ble per com­plir els ter­mi­nis. Sal­va­dor va recor­dar que el cor­re­dor medi­ter­rani “és una de les poques infra­es­truc­tu­res que genera con­sen­sos en l’àmbit social, empre­sa­rial i econòmic” i va exi­gir la cre­ació d’un nou pacte naci­o­nal en infra­es­truc­tu­res.

El cor­re­dor medi­ter­rani tor­narà a ser cen­tre d’atenció la set­mana vinent a València en unes jor­na­des orga­nit­za­des per l’Estat en què es con­vi­da­ran experts d’Europa.

LA XIFRA

17.000
euros és el pressupost global del corredor, del qual el govern espanyol diu que ja ha invertit 13.500 milions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia