Medi ambient

Flix accepta el trasllat dels fangs tòxics amb camions si abans es fan millores bàsiques a les carreteres

En la neteja del pantà es pot prescindir de la cinta transportadora fins a l'abocador

«Ofi­ci­al­ment ens diuen que no hi ha cap pro­blema; però tot­hom té coll avall que una de les modi­fi­ca­ci­ons del pro­jecte serà la de subs­ti­tuir la cinta mecànica per un sis­tema mixt o amb cami­ons», va expli­car ahir l'alcalde de Flix. Òscar Bosch va remar­car que la cons­trucció de la cinta trans­por­ta­dora és una obra «molt com­plexa i que es veu poc clara». De fet, va dir que l'Ajun­ta­ment ja ha fet arri­bar a Acu­a­med una «apor­tació en posi­tiu», per si final­ment apos­ten per trans­por­tar els fangs amb cami­ons, des del pantà fins a l'abo­ca­dor del Racó de la Pubi­lla. «Si es pot sim­pli­fi­car el procés, millor per a tots; però només accep­ta­rem el canvi en el pro­jecte si abans es pre­nen les mesu­res que hem pro­po­sat», va afe­gir-hi. Bosch va pre­ci­sar que Flix ha dema­nat la cons­trucció d'una pas­sera per a via­nants en el pont sobre el riu, a l'eix de l'Ebre (C-12), així com una rotonda a la sor­tida del polígon d'Ercros, «perquè és tan estreta que, cada vegada que un camió ha de sor­tir de la fàbrica, no pot pas­sar ni una moto».

De fet, són dues anti­gues rei­vin­di­ca­ci­ons de l'Ajun­ta­ment fli­xenc, que indi­rec­ta­ment també bene­fi­ci­a­rien la segu­re­tat viària de la població. Segons l'alcalde, la pri­mera de les actu­a­ci­ons ja ha estat pre­vista per la direcció gene­ral de Car­re­te­res, amb un pres­su­post de menys de 2 mili­ons d'euros. Però la rotonda a la sor­tida del polígon químic va ser deses­ti­mada fa uns anys, quan Flix l'havia recla­mat apro­fi­tant la millora de la car­re­tera de Riba-roja d'Ebre. «Pen­sem que ens tro­bem a la recta final d'una espera que ha estat molt llarga, i per això hem vol­gut fer les nos­tres pro­pos­tes en posi­tiu, per millo­rar la segu­re­tat del trans­port per car­re­tera», va con­cloure Bosch. De fet, l'alcalde va afe­gir-hi que tam­poc no saben res dels pous que han de cons­truir-se per garan­tir el sub­mi­nis­tra­ment d'aigua en cas d'una fuita tòxica durant la neteja de l'embas­sa­ment. «En rea­li­tat, l'extracció dels resi­dus encara queda lluny, com a mínim hau­ran de pas­sar un parell d'anys», va cal­cu­lar l'alcalde de Flix, que va recor­dar que abans caldrà fer els tre­balls pre­vis al pantà, així com les obres per millo­rar la segu­re­tat a l'Ebre i l'abas­ta­ment d'aigua a 71 muni­ci­pis. «Em consta que s'hi està tre­ba­llant, però no és una obra que es fa en 18 mesos», va dir.

Ade­quació de l'abo­ca­dor
D'altra banda, Bosch es va refe­rir a les ges­ti­ons per ampliar l'abo­ca­dor espe­cial del Racó de la Pubi­lla, situat en uns ter­renys muni­ci­pals però ges­ti­o­nat per Ercros. Segons l'alcalde, ara s'està explo­tant la segona fase, i la ter­cera fase de l'abo­ca­dor podria uti­lit­zar-se per als fangs que s'extre­guin del pantà. Però abans cal posar-se d'acord amb l'empresa, ja que l'Ajun­ta­ment no vol afec­tar la seua acti­vi­tat ni com­pro­me­tre la con­tinuïtat de la fàbrica en el futur. Des del 1996, al Racó de la Pubi­lla s'hi abo­quen els fangs depu­rats que resul­ten de la pro­ducció del fos­fat bicàlcic, però la fàbrica de Flix va ves­sar direc­ta­ment a l'Ebre, entre 1973 i 1988, els resi­dus sense trac­tar.

Les obres, al gener?

GUSTAU MORENO

El director general d'Acuamed, que va visitar Flix l'1 de desembre passat, ja va anunciar a l'alcalde de la població que havia donat instruccions a l'empresa adjudicatària perquè comence els treballs previs a la descontaminació del pantà. A més, Òscar Bosch també ha pogut confirmar l'inici imminent de les obres a través de responsables tècnics de Fomento de Construcciones y Contratas. La primera actuació serà la col·locació del doble mur de planxes que servirà per aïllar la muntanya de residus, aproximadament unes 360.000 tones de sediments contaminats que hi ha acumulats a la llera del riu, fruit de l'activitat centenària de l'antiga Erquímia. «Ja fa mesos que diem que els treballs previs podrien haver començat, ja que abans d'extraure els residus de l'embassament caldrà fer el mur de palplanxes, però també l'estació depuradora, la cinta mecànica i les obres d'adequació de l'abocador del Racó de la Pubilla», va recordar l'alcalde.

La neteja del pantà
El projecte de descontaminació de l'embassament de Flix inclou la construcció d'un mur d'aïllament, una planta de tractament dels sediments i una cinta transportadora fins a l'abocador del Racó de la Pubilla, que podria rebre fins a 200 tones de materials cada hora. El mur servirà per aïllar els sediments contaminats, perquè no tinguen cap contacte amb l'aigua del riu. El mur, amb una longitud de més d'un quilòmetre, formarà un recinte que anirà omplint-se amb materials inerts i que tindrà una alçària global de 44 metres sobre el nivell del mar. Al recinte es farà l'extracció i dragatge d'uns 760.000 metres cúbics de materials contaminats, a una profunditat màxima de 15 metres, a través d'un sistema addicional flexible que tindrà cortines de plàstic, per evitar que els materials es remoguen i se'n vagen aigües avall. Quan s'acaben aquests treballs de dragatge dels sediments acumulats, el projecte també inclou la retirada del mur d'aïllament. D'altra banda, al marge dret de l'embassament també es preveu la construcció d'una planta de tractament dels residus, que inicialment només tindrà diferents equips de cribratge i hidrociclons, per facilitar la classificació dels sediments segons la seua grandària. Tot seguit, tres filtres premsaran i deshidrataran els materials, abans d'assecar-los i traslladar-los, a través de cintes transportadores, a un primer dipòsit en què els fangs seran tractats amb diferents tècniques d'inertització i estabilització. Paral·lelament, les aigües resultants de tot el procés també seran tractades amb altres tècniques, com ara la floculació, la precipitació, la sedimentació i l'absorció, a través de filtres de sorra i de carboni actiu. Un cop tractats, els sediments haurien d'arribar, a través d'una cinta transportadora i hermètica, amb una longitud de més de 6,5 quilòmetres, fins a l'actual abocador del Racó de la Pubilla, que haurà de ser ampliat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.