Societat

El radar més eficient de Catalunya ‘caça’ cada any 44.000 cotxes infractors

Un 30% dels punts de control de velocitat són cabines buides sense càmera que no multen

El RACC reclama un criteri de senyalització uniforme

Cata­lu­nya dona la ben­vin­guda als visi­tants que entren al país pel sud, a través de l’auto­pista AP-7, amb un retrat en forma de multa de trànsit. A la comarca del Montsià, entre el muni­cipi fron­te­rer d’Ull­de­cona i Amposta, del quilòmetre 343 al 325, fun­ci­ona el que es coneix com un radar de tram que és el que més san­ci­ona de tot el país. En con­cret, aquest punt de vigilància de velo­ci­tat imposa 44.000 mul­tes al cap de l’any, amb una mit­jana de 8,1 mul­tes anu­als per cada 1.000 vehi­cles, exa­ge­ra­da­ment per sobre de la mit­jana de la resta de radars del país, de 0,73 san­ci­ons per any.

Els experts en trànsit atri­bu­ei­xen aquesta cir­cumstància al fet que pel peatge d’Ull­de­cona hi cir­cu­len con­duc­tors que no són habi­tu­als en aquest tram, ja que quan es té conei­xe­ment d’un radar en un punt fix d’una via els con­duc­tors que hi cir­cu­len amb freqüència acos­tu­men a mode­rar la velo­ci­tat, per tant, molts d’aquests 44.000 san­ci­o­nats deuen ser con­duc­tors que entren per pri­mer cop a Cata­lu­nya.

El d’Ull­de­cona té encara una altra pecu­li­a­ri­tat, ja que es tracta d’un radar de tram, que vol dir que mesura la velo­ci­tat mit­jana en un recor­re­gut de 18 quilòmetres i no en un punt con­cret. És pràctica habi­tual en els con­duc­tors aixe­car el peu de l’acce­le­ra­dor quan s’arriba a un radar i prémer-lo quan aquest ja s’ha superat, però els radars de tram obli­guen a con­duir ajus­tat als límits en un tram més llarg.

El radar d’Ull­de­cona forma part d’un grup de catorze que són els que més san­ci­ons impo­sen. Per comar­ques, el Montsià lidera el rànquing de mul­tes, seguit del Bar­ce­lonès, el Maresme, el Baix Empordà i el Baix Ebre.

L’ele­vada pro­ducció san­ci­o­na­dora del radar d’Ull­de­cona és un dels ele­ments com­pre­sos en un estudi sobre la senya­lit­zació d’aquests punts de con­trol de velo­ci­tat a les car­re­te­res cata­la­nes que ahir va pre­sen­tar el RACC. El tre­ball arriba a la con­clusió que, dels 249 radars de Cata­lu­nya, 228 de fixos i 21 de tram, un 40% tenen una senya­lit­zació defi­ci­ent, ja sigui per la distància entre l’indi­ca­dor i el punt de con­trol, perquè no es deta­lla la velo­ci­tat a què s’ha de cir­cu­lar o per altres motius.

A l’estudi es fan diver­ses reco­ma­na­ci­ons de com hau­ria de fer-se la senya­lit­zació d’aques­tes màqui­nes san­ci­o­na­do­res, que la llei no obliga a senya­lit­zar; és a dir, un radar posat en una auto­via sense cap avís previ no infrin­geix cap norma.

Els radars indo­cu­men­tats són legals, però el fet que hi siguin no vol dir que mul­tin. Un 30% del total són cai­xes bui­des sense l’apa­rell que capta i foto­gra­fia les infrac­ci­ons.

Una roda de premsa amb sorpresa d’última hora

La presentació de l’estudi sobre els radars, matèria sensible que sempre ha enfrontat automobilistes i administració en aquell debat no resolt de si es tracta d’eines de seguretat viària o simples màquines recaptadores, va acabar ahir amb la intervenció per sorpresa d’un responsable del Servei Català del Trànsit que era entre els periodistes que seguien l’acte. Després de les intervencions i el diàleg entre informadors i el director del RACC, Josep Mateu, i el director tècnic del club, Lluís Puerto, va prendre la paraula Òscar Llatje, responsable de seguretat viària i mobilitat del Servei Català de Trànsit, que va defensar les bondats del sistema de control per radar. Llatje va desmentir Puerto, que moments abans havia denunciat la inseguretat jurídica que provoca el fet que la senyalització dels radars no estigui ben regulada, i va defensar el sistema de radars sorpresa situats en punts estratègics i sense cap advertència prèvia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia