El Tramcamp enllaçarà l'estació de Reus i la Budellera de Tarragona en paral·lel a la T-11
El pla territorial del Camp, aprovat definitivament ahir, també confirma el tramvia fins a la costa i descarta un nou tren a Ponent
El pla constata «l'escàs paper del ferrocarril en la mobilitat interior de la regió», que contrasta amb la «bona posició» pel que fa a la mitja i llarga distància. Potenciar i interconnectar els tres vessants és un dels principals objectius que es fixa, amb les «aportacions més innovadores i rellevants», especialment en la conurbació central, on el nou document «presenta els canvis més substancials», a banda d'alguns ja coneguts com el trasllat a l'interior de la línia de la costa a Tarragona, amb l'obertura d'un nou corredor integrat al centre de la ciutat.
El tramvia, fins a la Budellera.
Des de Cambrils, per la via.
Rodalies per la Reus-Roda.
Variant per a mercaderies al nord de Reus
L'aprovació definitiva del PTP confirma la majoria de previsions que ja feia la inicial pel que fa al transport de mercaderies per via fèrria. En aquest sentit, la prioritat és crear «itineraris alternatius per evitar el pas pel centre de la ciutat de Tarragona i de Reus». La sortida del port de Tarragona, per exemple –tant en ample ibèric com europeu– es farà per dins del complex petroquímic, a través de l'actual línia Tarragona-Salou fins a Vila-seca, on també caldrà construir una nova variant a l'est. Després, es preveu un cinturó ferroviari a Reus en ample mixt, que connectarà amb el corredor de l'antiga línia de Roda –un corredor també previst de recuperar per a passatgers- i, ja al Baix Penedès, amb la nova línia segregada prevista fins a Castellbisbal en ample europeu. Cap al sud, s'aprofitarà la línia ara en construcció del corredor mediterrani, un cop al costat en facin una de nova per al TAV.
Pel que fa a l'ample ibèric, el pla proposa millorar per al transport de mercaderies les línies des de Reus cap a Casp i Lleida, la qual cosa inclouria una nova variant al nord de la capital del Baix Camp per completar l'anella. El document, a més, confirma la construcció d'una pota ferroviària fins dins del polígon industrial de Valls, i una nova estació per a mercaderies al costat del futur polígon logístic de Montblanc.
L'Avant, fins a Tarragona i Reus per Tamarit
El pla també fa èmfasi en les connexions d'alta velocitat, per tal que trens regionals d'altes prestacions –els Avant des de Barcelona– arribin fins al centre de Tarragona i –el document inicial no ho explicitava– també de Reus. Inicialment, proposa fer-ho a través d'un intercanviador d'amples de via a l'Arboç, perquè trens d'eix europeu de la línia del TAV Madrid-Barcelona puguin entrar a la via convencional de la costa, com ja preveu el Pacte Nacional d'Infraestructures. El PTP, però, proposa a més llarg termini una altra interconnexió més propera entre les dues línies, un ramal que partiria de Tamarit i que enllaçaria amb la via del TAV a l'altura de la Riera de Gaià, com reivindicava per exemple la plataforma Mou-te per Tarragona. Curiosament, la mateixa variant també convé a Reus, ja que permetria que alguns Avant també allarguessin aquest mateix recorregut fins a l'estació del passeig Mata a través de la línia convencional.
També fins a Port Aventura
El pla, a més, preveu que trens d'alta velocitat també arribin a l'estació de Port Aventura per una nova via d'ample europeu, que s'aconseguiria allargant el petit enllaç previst cap dins de Tarragona des de l'estació central del sud de l'aeroport.