Infraestructures

La Generalitat aprova el traçat més conflictiu de la variant de l'eix de l'Ebre

L'alcalde de Tortosa anuncia que s'oposaran al projecte definitiu per evitar l'afectació sobre el Canalet i Vinallop

Bel va expli­car que el direc­tor gene­ral de Car­re­te­res ja li ha comu­ni­cat que el con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial, Joa­quim Nadal, ha sig­nat la reso­lució sobre el traçat de la vari­ant de la C-12. Una decisió que El Punt ja va avançar en la seua edició del 12 de gener. «Volem veure la reso­lució per escrit, per poder veure quin és el calen­dari del pro­jecte i saber si el procés és irre­ver­si­ble», va asse­nya­lar l'alcalde. Segons Bel, també caldrà com­pro­var quina és l'afec­tació sobre el Pla de Sit­ges, i si s'ha fet algun canvi en el plan­te­ja­ment ini­cial. «A més, volem estu­diar en quins ter­mes s'han resolt les nos­tres al·lega­ci­ons, per deci­dir si la nos­tra opo­sició tin­dria via­bi­li­tat jurídica», va con­cloure l'alcalde tor­tosí. Així, Bel no va des­car­tar que l'Ajun­ta­ment puga fer més al·lega­ci­ons al pro­jecte cons­truc­tiu, o bé pre­sen­tar un recurs con­tenciós admi­nis­tra­tiu.

La infor­mació pública i la tra­mi­tació ambi­en­tal del traçat de la vari­ant de l'eix de l'Ebre s'han allar­gat durant gai­rebé 21 mesos, des de l'abril del 2008. Política Ter­ri­to­rial –que ofi­ci­al­ment encara no ha con­tes­tat les al·lega­ci­ons pre­sen­ta­des per l'Ajun­ta­ment, per l'EMD de Jesús, per la pla­ta­forma Sal­vem lo Cana­let i per veïns de Jesús i de Vina­llop– manté el traçat que con­si­de­rava «més adi­ent» en els estu­dis infor­ma­tiu i d'impacte ambi­en­tal. Amb tot, incor­pora millo­res per evi­tar afec­ta­ci­ons en habi­tat­ges de la població veïna de Roque­tes i al Pla de les Sit­ges. El traçat també ha tin­gut en compte les reser­ves urbanísti­ques pre­vis­tes en el pla ter­ri­to­rial de les Ter­res de l'Ebre i en el pla d'orde­nació urbana muni­ci­pal (POUM) de Tor­tosa. Però el pla gene­ral també incloïa una altra reserva de ter­renys més a l'oest, tot res­se­guint el canal Xerta-Sénia, que és el traçat que han recla­mat els 21 regi­dors de l'Ajun­ta­ment i la junta veïnal de l'EMD. A banda, l'alcalde va recor­dar la set­mana pas­sada que el traçat no res­pecta exac­ta­ment el cor­re­dor reser­vat en el pla­ne­ja­ment urbanístic, i que una part dels ter­renys que s'hau­ran d'expro­piar per fer la nova car­re­tera són urbans. «Es van equi­vo­car i van pin­tar la franja de ter­renys mala­ment, amb la per­ver­si­tat de voler fer les expro­pi­a­ci­ons més bara­tes perquè es pen­sa­ven que seria sòl no urbà», va argu­men­tar Bel.

D'altra banda, com ja li havia estat comu­ni­cat a l'Ajun­ta­ment, el traçat apro­vat per Política Ter­ri­to­rial ha eli­mi­nat del pro­jecte l'enllaç de la vari­ant de l'eix de l'Ebre, a Vina­llop, amb la car­re­tera d'Ull­de­cona (T-331). El seu dis­seny serà ana­lit­zat en el segon tram del des­do­bla­ment de l'eix de l'Ebre, des de Vina­llop fins a Sant Car­les de la Ràpita. En aquest sen­tit, la segona fase de la trans­for­mació de la C-12 en una auto­via de qua­tre car­rils ja s'està redac­tant, i sor­tirà a infor­mació pública durant el pri­mer semes­tre del 2010. El govern també ha tret a con­curs la redacció de l'estudi previ del des­do­bla­ment de tot l'eix de l'Ebre, entre el port dels Alfacs i Lleida. Però la volun­tat de la Gene­ra­li­tat és exe­cu­tar en pri­mer lloc la vari­ant pre­vista per l'oest de Tor­tosa i Roque­tes. El traçat de la vari­ant cor­res­pon a una via des­do­blada de 12 quilòmetres de lon­gi­tud, que tra­vessa els ter­mes muni­ci­pals de Tor­tosa i de Roque­tes i, en un petit tram final, el terme d'Aldo­ver. S'ini­cia a l'actual C-12, a prop del nucli de Vina­llop, lloc des d'on es des­do­bla en un tram d'uns tres quilòmetres.

El traçat, al detall
A par­tir d'aquest punt, el traçat se separa de l'actual eix de l'Ebre i comença, pròpia­ment, la vari­ant. La via dis­corre cap al nord-oest fins a l'encre­ua­ment amb la T-342 (de Roque­tes als Reguers). A par­tir d'aquesta zona, el traçat dis­corre cap a l'est, fins a enllaçar altre cop amb l'actual C-12, a l'inici del terme muni­ci­pal d'Aldo­ver. La car­re­tera pro­jec­tada està for­mada per dues calçades amb dos car­rils de cir­cu­lació cadas­cuna, sepa­ra­des per una mit­jana de dos metres d'amplada. Cada calçada té un voral exte­rior de 2,5 metres i inte­rior d'1,5 metres. En deter­mi­nats trams del recor­re­gut, es cons­trui­ran camins de ser­vei que per­me­tran la con­nec­ti­vi­tat de les par­cel·les tra­ves­sa­des per la car­re­tera. A més, la nova car­re­tera pre­veu qua­tre enllaços. El pri­mer, con­nec­tarà la vari­ant amb l'actual C-12 cap al nucli urbà de Tor­tosa. Aquest enllaç es farà a dife­rent nivell i per­metrà tots els movi­ments. A més, els girs a l'esquerra s'efec­tu­a­ran per mitjà d'un pas supe­rior. A banda, hi haurà un enllaç amb la TV-3421, for­mat per dues roton­des i un pas infe­rior, que per­me­tran la con­nexió amb la car­re­tera TV-3421 (Roque­tes – Mas de Bar­be­rans) El ter­cer enllaç serà amb la T-342: dues roton­des uni­des per un pas supe­rior, per­me­tran fer tots els movi­ments entre la vari­ant i la T-342 (de Roque­tes als Reguers). L'enllaç final serà amb l'actual C-12, a prop del terme d'Aldo­ver, mit­jançant un enllaç a dife­rent nivell que per­metrà tots els movi­ments i que es com­ple­menta amb una rotonda sobre l'actual eix de l'Ebre, al cos­tat est per als can­vis de sen­tit i amb con­nexió amb diver­ses fin­ques. Final­ment, el pro­jecte inclourà la cons­trucció de dos túnels arti­fi­ci­als, amb l'objec­tiu de mini­mit­zar l'impacte acústic i visual de la car­re­tera en els habi­tat­ges, i de faci­li­tar la per­me­a­bi­li­tat viària a cos­tat i cos­tat de la via. El pri­mer túnel se situarà a la zona de l'enllaç amb la T-342 a Roque­tes i té una lon­gi­tud de 200 metres; el segon, es cons­truirà a la zona de Jesús (a la zona de les gran­ges del Balles­ter) i té també 200 metres de lon­gi­tud. A banda, al llarg del seu recor­re­gut, la vari­ant haurà de tra­ves­sar diver­sos bar­rancs, com els de Roer, de Sant Antoni, de la Ser­vera, dels Molins, de Jesús o del Riu Sec. Entre les estruc­tu­res pre­vis­tes, des­taca el via­ducte de 165 metres de lon­gi­tud i for­mat per tres trams que ser­virà per superar el bar­ranc de la Ser­vera, al límit entre els ter­mes muni­ci­pals de Roque­tes i Tor­tosa.

Carta de la plataforma

gustau moreno

La plataforma Salvem lo Canalet va fer públic ahir el contingut d'una carta als diputats i senadors de les Terres de l'Ebre, a la qual ha tingut accés El Punt, en vista de la immediatesa del debat sobre el nou pla territorial i amb l'objectiu de modificar el traçat de la variant de la C-12 que ara ha aprovat la Generalitat. El col·lectiu veïnal considera que s'ha abusat de la consideració del bé comú i del bé públic a l'hora de tirar endavant la infraestructura «en nom de l'interès general». «El desdoblament és necessari, això resulta indubtable, però també és indubtable que el traçat plantejat per la direcció general de Carreteres resulta inútilment perjudicial i fins i tot forassenyat, perquè no assolirà els objectius per als quals s'ha dissenyat», afirma la plataforma en la seua carta. «En primer lloc, la idea inicial del projecte és portar a terme un desdoblament de la C-12 des de Lleida fins a Alcanar», recorden els veïns. Però fins ara, argumenta Salvem lo Canalet, només s'han fet estudis parcials, que no incorporen una visió conjunta. La plataforma adverteix que s'està condemnant el poble de Vinallop i també la zona de xalets i horts del Canalet, a Jesús, un sector amb un paisatge humanitzat singular. «Es trenca així una forma de vida secular i peculiar de la ruralia tortosina», diu la plataforma, però se salvaguarden les restes arqueològiques del Pla de Sitges.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.