Com més crisi, menys desplaçaments

És una relació proporcional no només basada en percepcions, sinó corroborada en dades. Durant els períodes de crisi o recessió econòmica, com els d'ara, els ciutadans tendeixen a limitar els seus desplaçaments, ja sigui en transport públic o privat. A Barcelona aquesta tendència es va expressar de manera nítida durant el 2009, tal com es va explicar ahir durant una reunió de les entitats que integren el pacte de mobilitat de la ciutat al Saló de Cent del consistori. En el seu transcurs, es va explicar que l'any passat a la ciutat es van registrar un total de 7,72 milions de desplaçaments, la major part dels quals –un 39,8%– van ser en transport públic, seguits dels que es van fer a peu i en bicicleta –32,54%– i en vehicles privats –27,86%–. Fins aquí, res de l'altre món. Quan s'analitzen les dades més al detall, però, es percep que els desplaçaments en transport públic van caure un 2,2% de mitjana. De fet, els únics operadors que van tenir més passatgers van ser l'autobús (+0,6%) i, sobretot, el tramvia (+3,2%). Per contra, el descens del nombre d'usuaris més brusc va ser el metro (-3,9%), tot i que en aquestes dades no computen els que es colen.

En el cas dels vehicles privats, el nombre de desplaçaments també va baixar, un 3,34%, especialment els que es van fer en cotxe (-5,25%). Tingui relació directa o no, aquest descens de la mobilitat rodada va estar acompanyada d'un increment de la velocitat mitjana de circulació. A les rondes va ser de 59,3 km/h, un 5,3% més que el 2008; mentre que a la resta de la xarxa viària de la ciutat es va situar en 23,5 km/h (+10,3%). Finalment, els recorreguts en bici i a peu sí que es va incrementar, tot i que molt poc (+0,87%). I una dada significativa: menys de la meitat dels viatges en bicicleta (un 47%) es fan pels 161 quilòmetres de carrils que hi ha habilitats especificament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.