Infraestructures
L'ampliació de l'aeroport de Reus
L'aeroport, arrodonit
La inauguració de la nova terminal de sortides acaba de quadrar el complex d'edificis, que duplica la seva capacitat fins als tres milions de passatgers l'any
Les obres pendents se centren en la millora de les pistes
L'aeroport de Reus ja pot donar gairebé per tancat el procés de modernització de les seves instal·lacions, en què la pública Aena haurà invertit 80 milions d'euros en cinc anys. La inauguració de la nova terminal de sortides, ahir, amb una altra zona d'embarcament amb sis portes, arrodoneix el complex d'edificis de l'aeròdrom, juntament amb la terminal de facturació que va començar a funcionar fa un any i mig i la remodelació del pati cobert de carretons. En total, les tres terminals, incloent-hi la d'arribades –també va ser remodelada–, completen una superfície de 12.000 m² que ofereixen al passatger més espai i més prestacions i al gestor, més flexibilitat per al tractament dels diferents fluxos de viatgers. El nou edifici de sortides, inaugurat per la secretària d'Estat de Transports, Concepción Gutiérrez, i el president d'Aena, Juan Lema, obre al públic una altra àrea interior de 4.710 m², amb dos locals comercials més –un bar i una botiga– i sobretot amb sis noves portes d'embarcament, les mateixes que hi ha en la nau provisional d'accés als avions, però el doble de les que hi havia originàriament. El recinte provisional prefabricat que encara ahir funcionava com a terminal de sortida, segons va explicar el director de l'aeroport, Vicenç Pallarès, es mantindrà operatiu, amb sis portes d'embarcament més, per atendre les puntes de demanda en un futur o durant els mesos d'estiu, tot i que en un principi la nova terminal està preparada per absorbir fins a 1.800 passatgers l'hora i 3 milions de viatgers anuals, amb què es duplica la capacitat de les instal·lacions.
La terminal estrenada ahir, a més, té la particularitat d'estar dotada amb sistemes d'estalvi energètic com uns lavabos ecològics, amb materials reciclables que permetran estalviar 3,7 milions de litres d'aigua anuals, o làmines de control solar que faran més eficients els equips de climatització.
A partir d'ara, les millores se centren a l'exterior, ja que a principi d'any es van adjudicar per 13,8 milions d'euros obres de millora del camp de vol com la pavimentació dels marges de les pistes, l'adequació dels carrers de rodatge o l'ampliació de la zona d'espera dels avions. El que ja està completat és la nova plataforma d'estacionament d'aeronaus, que eleva la seva capacitat de 5 a 18 avions, i un altre carrer de connexió amb la capçalera de pista.
La gran terminal, al calaix
Això, “la millora de la seguretat a les pistes”, és ara la prioritat que posterga –junt amb les retallades previstes a Foment– l'altre gran repte a llarg termini, previst en el pla director de l'aeroport: la futura gran terminal global, gairebé un nou aeroport que costaria més de 200 milions. “Les inversions de futur es faran en funció de l'augment de la demanda o de la saturació d'aquestes instal·lacions”, va concloure la secretària d'Estat.
LES FRASES
LES XIFRES
Resposta al turisme i porta oberta al coneixement
La subdelegada del govern estatal, Teresa Pallarès, va valorar la culminació de les noves instal·lacions com “una resposta fantàstica al sector turístic”, però després tant ella com l'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, van abonar el repte d'atreure més destinacions i més viatgers en relació no només amb l'oci sinó també amb el coneixement, amb referència a les perspectives que obren per exemple els nous parcs tecnològics de la URV al territori. L'aeroport continua esperant que més companyies, al marge de Ryanair, apostin fort pel Camp de Tarragona. “El més important és que l'aeroport està preparat per aprofitar les oportunitats”, van venir a coincidir les autoritats, entre les quals destacava l'absència de l'alcalde de Tarragona, Josep Pérez Ballesteros, i del president de la Cambra de Tarragona, Albert Abelló.