Infraestructures i serveis

JOSEP MATEU

PRESIDENT DEL RACC

“No es pot penalitzar el cotxe sense una alternativa”

“Si captem més usuaris per al transport públic reduirem el trànsit”

“Abans de prendre una mesura com aquesta, hem de pensar que els nostres ciutadans ja estan patint una elevada fiscalitat associada a la mobilitat”

“S’han introduït mesures per reduir l’espai al cotxe que dificulten l’absorció de vehicles”

No s’està produint un traspàs real d’usuaris del cotxe o la moto cap a mitjans més sostenibles

El president del RACC analitza la situació del trànsit arran de la recuperació postpandèmia i l’alliberament dels principals peatges del país.

En quin moment ens trobem?
Actualment, la xarxa viària ja ha recuperat les xifres de mobilitat prèvies a la pandèmia, però en canvi, en el transport públic la demanda és encara del voltant del 80% de les dades registrades el 2019. És a dir, els desplaçaments en vehicle privat s’estan recuperant més ràpidament que els que es fan amb transport públic. L’augment del trànsit a les carreteres de l’àmbit metropolità s’explica per la recuperació de l’activitat econòmica i la reducció del teletreball. A això s’hi ha d’afegir l’impacte de la pandèmia, perquè el fet és que la demanda del transport públic encara no s’ha recuperat per por als contagis, tot i que és un transport segur. A més, a Barcelona s’han introduït mesures per reduir l’espai al cotxe que dificulten l’absorció de vehicles que es concentren als mateixos espais i en hores específiques del dia.
La gratuïtat de les autopistes fa un efecte crida per agafar el vehicle privat?
Des de l’alliberament dels peatges, molts conductors que abans utilitzaven vies secundàries han decidit començar a fer servir les autopistes i autovies, que ara són gratuïtes. Aquest transvasament de la circulació és lògic perquè les vies alliberades ja no tenen la penalització del peatge i, en general, són més segures que la resta. D’altra banda, molta gent no disposa d’una alternativa vàlida en transport públic per als seus desplaçaments habituals, i per això ara també fa servir el cotxe, especialment a la segona corona metropolitana, on no sempre l’oferta de transport públic és prou competitiva. Si la gent no té una bona connexió entre casa seva i la feina, o el temps de trajecte és excessivament llarg, tria el vehicle privat.
Es gestiona prou bé el trànsit?
Creiem que és necessari invertir esforços en el transport públic per tal d’oferir una alternativa competitiva als usuaris i que tinguin un incentiu per deixar el cotxe a casa. Si captem més usuaris per al transport públic reduirem el trànsit, i no només guanyarem fluïdesa sinó que també reduirem la contaminació. Però no es pot penalitzar l’ús del vehicle privat sense oferir una alternativa vàlida.
L’estudi del RACC fet el 2019 indicava que cada dia laborable es perdien fins a 63.000 hores per la congestió als accessos metropolitans. És assumible anar cap a un empitjorament d’aquesta situació?
Ara mateix no disposem de dades més recents, però estem analitzant la situació actual, que, com comentàvem, està molt condicionada per les noves mesures que ha pres l’administració en l’àmbit de la mobilitat i també per l’impacte de la pandèmia. Però el que sí que constatem és que si les vies tenen menys capacitat per assumir el trànsit, que ja arriba a la intensitat d’abans de la pandèmia, es continuarà generant més congestió, de manera que s’han de plantejar mesures per resoldre aquesta situació que formin part d’una estratègia global i metropolitana de la mobilitat.
L’aplicació d’un peatge urbà ajudaria a millorar la situació?
Creiem que les restriccions sense alternativa no són una bona solució. Cada ciutat té la seva pròpia realitat, però en el cas de Barcelona, abans de prendre una mesura com aquesta, hem de pensar que els nostres ciutadans ja estan patint una elevada fiscalitat associada a la mobilitat. S’han d’introduir mesures per reduir les emissions i millorar la qualitat de l’aire, però considerem que abans d’afegir més càrregues impositives, cal tenir en compte altres mesures com ara la millora del transport públic per convertir-lo en una alternativa real al vehicle privat, així com promoure l’ús del cotxe compartit, per exemple.
La irrupció de noves formes de mobilitat sostenible contribuirà a alleugerir la congestió?
Certament cada vegada existeixen més modes de transport sostenibles que comparteixen l’espai públic, de manera que s’ha de garantir la convivència de tots. Segons els resultats dels nostres propis estudis, la majoria de nous usuaris de patinets o de la bicicleta abans feien servir el transport públic o anaven a peu, de manera que no s’està produït un traspàs real de vehicles com el cotxe o la moto cap a aquests mitjans més sostenibles. En qualsevol cas, és necessari garantir que tots els usuaris coneixen la normativa de circulació i respecten la resta d’usuaris de la via, alhora que s’ha de garantir que la infraestructura sigui adequada per acollir tots aquests diferents modes de transport.
Els embussos que es donen en cap de setmana i festius, es poden resoldre amb millores a la xarxa viària?
Aquestes situacions es donen majoritàriament en vies vinculades a mobilitat estacional, mentre que la majoria del temps el trànsit hi circula amb fluïdesa. La millora òbvia és doblar carrils i transformar-les en autovies. Però també sabem que això és car, demana temps i pot generar impactes en entorns sensibles i d’orografia complicada. Per tant, apostem per acompanyar les necessitats de mobilitat d’aquestes vies de manera progressiva. Primer, esgotar les opcions que la gestió dinàmica i la senyalització provisional poden oferir, com és el cas dels carrils addicionals. Després, aprofundir en la implantació del model 2+1, amb dos carrils en el sentit dominant del trànsit i un en l’altre, que és una solució encara amb molt de potencial a la xarxa viària catalana. Ens sembla que aquesta és la visió més coherent en els temps actuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona
Societat

El servei d’atenció a víctimes de violència masclista de l’Eixample obrirà el 2026

Barcelona