infraestructures
construcció de l'L9/L10 de metro
La tuneladora reprendrà l’L9 d’aquí a poques setmanes
Ja en fase de proves, la perforació dels 4 km pendents de túnel es reiniciarà aquesta primavera
Es treballa a Mandri, Sarrià, Camp Nou i al pou del Guinardó, per on es traurà l’altra tuneladora
La tuneladora de la línia L9/L10 del metro de Barcelona reprendrà en les properes setmanes la perforació dels 4 km de túnel que falten entre les estacions de Manel Girona i Lesseps al tram central d’aquesta línia que ha d’unir transversalment els barris de la part alta de la ciutat des de la Sagrera fins a la Zona Universitària.
Si bé el febrer del 2016, per exemple, es va inaugurar la posada en funcionament del tram de la línia entre Zona Universitària i la terminal T1 de l’aeroport, la represa de les obres al tram central no ha començat fins al 2021 a l’estació de Mandri, precisament on es va aturar la perforació el 2011, primer per afectacions sensibles al veïnat i definitivament perquè el govern va haver de congelar una infraestructura molt cara enmig de la reducció obligada de la despesa pública per la crisi econòmica. El gener de l’any passat s’iniciaven els treballs de cobertura del pou de Mandri i la retirada del pont grua que s’hi aixecava des de feia una dècada per tal de poder continuar amb la perforació del pou i la construcció de la futura estació.
Però no va ser fins al juliol passat que van començar els treballs previs per reprendre l’excavació amb la tuneladora. S’ha hagut de preparar la campa a la zona de la futura estació de Camp Nou, el pou d’introducció de la maquinària, així com els forjats necessaris per introduir els anells de la perforadora abans d’iniciar la posada a punt. El govern preveu reiniciar la perforació del túnel cap a Lesseps en les properes setmanes, una perforació que es durà a terme fins a la zona de Mandri.
Paral·lelament també s’està treballant en quatre pous de futures estacions: els de Sarrià i Guinardó, a més dels ja esmentats de Mandri i Camp Nou. Els treballs al pou de Guinardó serveixen per preparar l’extracció de les peces de la tuneladora que es va aturar a Lesseps fa una dècada i que ja no es pot utilitzar.
Els quatre quilòmetres del tram central han de permetre connectar amb Zona Universitària la part de túnel ja construït des de la Sagrera, un tram amb moltes estacions per construir i que està previst que es posin en marxa fins al 2029.
De fet, no es preveu enllestir fins al 2026 les primeres estacions de Guinardó/Hospital Sant Pau, Lesseps i la de Sagrera /TAV –aquesta al tram ja en servei de la línia fins a Santa Coloma de Gramenet i Badalona– mentre que l’any següent s’acabarien les de Camp Nou, Sarrià, Mandri, Sanllehy i Maragall, i entre el 2028 i el 2029 entrarien en funcionament les de Campus Nord, Manuel Girona i el Putxet. També en aquests anys s’acabaria l’estació de Motors de l’L10 al tram ja en servei de Zona Franca.