Infraestructures i serveis

El govern i Adif garantiran els trens de mercaderia a Vilamalla

Un conveni, tot i que sense terminis, pretén completar una connexió pendent de fa una dècada per aprofitar l’ample europeu

Generalitat i Estat cofinançaran els 13,7 milions pressupostats per a les obres

Per la Generalitat és “estratègic” dins del corredor mediterrani

El Consell Executiu del govern de la Generalitat va donar llum verd ahir a un conveni del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori amb l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), dependent de l’Estat, per treure partit de la infraestructura existent a Vilamalla i garantir l’accés de trens de mercaderies amb més capacitat, i d’ample internacional, ja que la terminal actual, en desús, només operava amb ample ibèric i topava amb l’inconvenient d’haver de canviar d’ample o transvasar els contenidors entre les estacions de Portbou i Cervera. La redacció de projectes i l’execució d’obres comporten una inversió estimada en 13,7 milions d’euros que, gràcies a l’entesa, serà cofinançada per totes dues administracions, una reivindicació de la Generalitat que feia més d’una dècada que estava desada als calaixos estatals.

Fonts del Departament de la Vicepresidència i Territori van destacar ahir que és una “actuació estratègica per potenciar el transport transfronterer de mercaderies per ferrocarril i per al desenvolupament del corredor mediterrani ferroviari”, una obra “clau per a la competitivitat de Catalunya i la lluita contra el canvi climàtic”.

El conveni de col·laboració, a més del disseny, el finançament i l’execució de les obres de remodelació i ampliació de l’estació de Vilamalla, ha de servir per millorar la versatilitat i prestacions de la terminal de mercaderies, a més de la implementació d’estàndards tècnics d’interoperabilitat per al transport ferroviari internacional de mercaderies a la Unió Europea.

La terminal de Vilamalla, propietat de la Generalitat, és al costat de l’estació de viatgers, se situa en un punt estratègic de la xarxa, proper a la frontera francesa, i en un nus de connexió entre la línia d’alta velocitat i la línia convencional del corredor mediterrani, però fins ara només tenia capacitat per gestionar composicions ferroviàries de mercaderies en dues vies paral·leles en ample ibèric, de 480 metres útils cadascuna, i un ramal d’accés des d’una de les vies de l’estació de viatgers de Vilamalla, de via única i electrificat, però només en ample ibèric i en desús.

Més capacitat i opcions

L’estesa del tercer rail que adapta el vell corredor fins a Portbou a la circulació de combois de mercaderies en ample internacional avança a ritme lent però s’ha accelerat en els darrers anys. Però amb la seva continuïtat, al llarg de Catalunya i cap al País Valencià, Múrcia i Andalusia, la demanda de transport ferroviari pot créixer.

En concret, les actuacions previstes inclouran l’allargament d’una de les vies ja existents a l’estació de Vilamalla i l’execució d’una de nova, per ampliar capacitat de maniobres. En aquestes, s’implantarà l’ample mixt –ibèric i estàndard amb triple rail– per fer possible l’expedició i recepció de trens encara més llargs, de fins a 750 metres, i l’operació de composició i partició de trens amb origen o destinació cap a la terminal de mercaderies annexa al polígon logístic.

Tot plegat farà necessari adequar també els aparells de canvi de via, l’electrificació i instal·lacions de control, comandament i senyalització de l’estació de Vilamalla per a la nova configuració funcional, que, a banda d’encaminar els trens cap a les velles vies de Barcelona fins a Portbou, han de fer possible l’accés cap al ramal que interconnecta Vilamalla amb la línia del TAV, sobretot cap a Figueres-Vilafant i l’infrautilitzat túnel transpirinenc del Pertús fins a Perpinyà.

Altres millores

Alhora, el projecte també preveu millorar l’accessibilitat a les andanes de l’estació de Vilamalla, per facilitar l’accessibilitat de viatgers en una parada de combois de Rodalies i Mitjana Distància, que simplificaria l’accés als treballadors del parc logístic.

LES XIFRES

13,7
milions
és el pressupost de les inversions per a projectes i obres que culminin l’assignatura pendent de la connexió.
750
metres
de llargada podran fer els trens de mercaderies que surtin o arribin fins a la terminal de Vilamalla-el Far.
73
hectàrees
abasta el planejament del centre Logis Empordà, amb les parcel·les de les primeres fases venudes.

Vocació transfronterera en un lloc estratègic

El Logis Empordà estava cridat a ser el gran centre per a la logística i la distribució del nord de Catalunya, amb una clara vocació transfronterera. Però el desenvolupament de tot l’àmbit de 73 hectàrees (ha), segons la informació de Cimalsa, ha avançat més lent del previst només una primera fase amb 21 ha, en la qual fa anys que estan instal·lades les primeres empreses.

La segona fase d’urbanització s’ha adequat per permetre la ubicació de firmes que requereixin parcel·les amb una superfície superior als 150.000 m² i naus de 100.000 m². Entre els nous inquilins, hi ha el desenvolupament d’Amazon, però també les sis parcel·les que, d’una tongada, al març va adquirir el grup Peralada, 32.000 m² per 3,9 milions d’euros.

El Logis Empordà forma part d’un gran hub logístic del Far-Vilamalla, amb l’atractiu de l’estació de Vilamalla, amb capacitat per gestionar mercaderia ferroviària per a contenidors, frigorífics, granels i automòbils. L’estació està gestionada per la societat Terminal Intermodal de l’Empordà, SL, coparticipada per Cimalsa –Generalitat– i el Port de Barcelona –estatal. La reivindicació des de la posada en marxa del polígon era la connexió ferroviària amb garanties en ample UIC, al marge de l’operativa actual i més aviat precària en ample ibèric, que no oferia gaires atractius necessaris perquè les grans empreses facin el pas al recurs de moure mercaderies amb tren.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia