Infraestructures i serveis

La pista marina de l’Aeroport del Prat es construiria en quatre anys

Ocuparia 3.500 metres, longitud suficient per acollir enlairaments d’aeronaus de grans dimensions

S’elevaria deu metres per sobre del mar

Costaria uns 2.200 milions d’euros, 500 més que els 1.700 milions del plantejament d’Aena

El grup de professionals que planteja ampliar l’Aeroport de Barcelona-El Prat mitjançant una nova pista marina assegura que aquesta es podria construir en quatre anys i defensa la solidesa tècnica de la seva proposta.

Els promotors d’aquesta alternativa, que han ofert detalls sobre la proposta en una roda de premsa al Col·legi d’Economistes, són els enginyers Joaquim Coello i Fernando Hermosilla, els economistes Andreu Mas-Colell i Guillem López Casasnovas, el catedràtic de mecànica del sòl de la UPC Eduardo Alonso, l’enginyer Eduardo Alonso, i l’expresident de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), Joandomènec Ros.

La pista marina, que només serviria per enlairar-se, sorgeix com a alternativa a la proposta original del gestor aeroportuari, Aena, que passa per estendre a 500 metres la tercera pista de l’aeròdrom –la més propera al mar– en direcció a la ciutat de Barcelona. Ampliar aquesta pista, però, envairia la llacuna de la Ricarda, un espai natural del Delta del Llobregat protegit per la Xarxa Natura 2000, vigilada per la Comissió Europea.

Per això, aquest grup de professionals han “madurat” una alternativa que no és cap “ocurrència” i que s’ha plantejat directament al president de la Generalitat, Pere Aragonès, segons ha explicat López Casasnovas. Properament la presentaran al PSC i a JxCat.

En resum, la proposta és la següent: la pista ocuparia 3.500 metres, una longitud suficient per albergar enlairaments d’avions de grans dimensions que cobreixen recorreguts intercontinentals; se situaria a 1.500 metres de la costa i s’elevaria 10 metres per sobre el mar, de manera que les onades mai no la sobrepassarien.

El cost estimat ronda els 2.200 milions d’euros, enfront dels 1.700 milions del plantejament d’Aena -que no ha aconseguit el consens polític necessari-.

Els promotors de la iniciativa han insistit que no preveuen la construcció d’una mena d’illa artificial sobre la qual ubicar la pista, sinó que projecten que aquesta se sustenti mitjançant pilons recoberts amb roca calcària artificial, que a més “atrauran vida marina”.

La pista marina s’uniria a la resta de l’aeròdrom mitjançant una passarel·la per la qual circularien els avions per començar la maniobra d’enlairament i no caldria construir una nova terminal, com sí que ha proposat fins ara Aena.

Interrogants pendents

Els impulsors no han concretat quantes operacions per hora es podrien assolir –ara en són 78, l’objectiu de l’ampliació seria arribar a 90–, però sí que han assegurat que d’aquesta manera podrien derivar-se 10 milions de passatgers anuals cap a Girona i Reus, malgrat la oposició inicial de les companyies aèries a aquesta idea.

Tampoc no han aclarit si el projecte necessitaria un aval previ de la Comissió Europea com en el cas de la proposta d’Aena, encara que a priori sí, perquè aquesta pista marina també afectaria la xarxa Natura 2000.

Mas-Colell ha reivindicat, en qualsevol cas, que aquesta “és una proposta seriosa i brillant” i no és “exòtica” ni “desenraonada”. A nivell mediambiental, a més, ha defensat que seria “un pas endavant” per al Delta. Finalment, Coello ha assenyalat que es tracta d’una proposta “disruptiva”, i per això ha demanat “temps per pair-la” i no rebutjar-la des de bon principi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia