Infraestructures i serveis

El govern desdoblarà la C-55 després de vint anys de reivindicacions

Afectarà en sentit nord des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa

Segons Territori, es respectarà el medi ambient i es resoldrà la congestió de vehicles

Després de dues dècades de reivindicacions i diversos estudis sobre la taula, finalment es desdoblarà la carretera C-55 en sentit nord. Aquesta via ha registrat xifres esfereïdores en els seus anys més negres, amb una desena de víctimes mortals en un any, però el principal problema que arrossega és la congestió diària. El govern invertirà 50 milions d’euros en unes obres que començaran el 2025 i que afecten el tram entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa. Així ho va presentar ahir el conseller de Territori, Juli Fernàndez, que va garantir que el desdoblament és “respectuós” amb el medi ambient i resol els problemes de les retencions habituals. De fet, tota la intervenció es preveu per l’actual traçat, sense que s’hagi de saltar el riu Llobregat. “Marcarà un abans i un després en la fluïdesa de la carretera”, va assegurar. La construcció d’aquest tercer carril permetrà ampliar la velocitat de la via, que ara és de 50 km/h a Castellgalí.

La via que enllaça la comarca del Bages amb el Baix Llobregat ha suscitat moltes polèmiques des de fa anys, sobretot a causa de l’elevat nombre d’accidents. Actualment, però, el gran problema són els embussos. El Departament de Territori sosté que les altes xifres d’accidents ja es van resoldre quan es va construir una mitjana a la carretera que dividia els sentits. Segons un estudi del govern, els moments de més congestió es concentren en sentit nord, entre la incorporació de la C-16 i Castellgalí, i per això s’aborda aquesta àrea i no pas el sentit sud.

Models passats com ara els descomptes en els peatges de la C-16 no van acabar de donar bons resultats. El fet que la C-55 uneixi el Bages amb la Zona Franca, el port i l’aeroport, mentre que la C-16 connecta amb el Vallès, entrebancava la solució. En aquests anys, hi ha hagut anades i vingudes en l’assumpte: el 2019, en un primer moment es va enterrar el projecte, però de seguida s’hi va tornar a obrir la porta. De fet, hi ha estudis sobre el desdoblament fets per la Generalitat que daten del 1998 i el 1999, com fa anys que ho recorden des de la plataforma No + Morts a la C-55. I hi ha hagut tres projectes no trets a licitació sobre la carretera. Aquesta agrupació va néixer fa 12 anys i ha fet pressió amb talls i manifestacions per demanar el desdoblament de la via i actuacions per posar fi al forat negre de morts, accidents i retencions diàries. Ahir no en va ser una excepció i hi va haver congestió, a més d’un altre mort arran d’un xoc frontal a Navàs.

La plataforma i els principals agents econòmics i polítics de la Catalunya Central fa anys que hi reclamen millores i han vist vaivens constants. En aquest sentit, l’anunci de les obres en aquesta infraestructura cabdal per al territori ha provocat alleujament al president del Consell Comarcal del Bages, Eloi Hernàndez. En la presentació del projecte, en què el conseller de Territori en va exposar els detalls, Hernàndez es va congratular per l’esperada notícia. Satisfet, va dir que “fa anys” que esperaven aquest dia. Ara bé, la plataforma No + Morts a la C-55 va formular una pregunta a Twitter: “En sentit sud què farem? I els tres projectes de desdoblament els deixem aparcats al calaix?”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.