INFRAESTRUCTURES
Palafolls canviarà semàfors per rotonda
Palafolls hauria d’acabar l’any posant fi a un dels greuges en mobilitat més importants que arrossega el municipi. El Departament de Territori ha confirmat a l’Ajuntament les obres de construcció de la rotonda que ha de substituir els semàfors que donen accés al municipi des de la carretera B-682, que enllaça amb els municipis de la Costa Brava sud. Aquest és un dels punts amb més trànsit de vehicles a la zona nord del Maresme, especialment a l’estiu. A finals de desembre, una reunió entre l’alcalde, Francesc Alemany, i el secretari general de Mobilitat, Marc Sanglas, confirmava l’anunci de mesos abans que el projecte tirava endavant. “Les obres començaran a l’inici de la tardor, per evitar afectar el trànsit que s’acumula a l’estiu i crear més problemes dels habituals”, explica l’alcalde.
L’actuació preveu una inversió d’1,2 milions amb IVA per construir un giravolt d’uns 25 metres que distribuirà tant les entrades i sortides a Palafolls i al barri de Sant Lluís per la carretera de Malgrat, la BV-6002, com la circulació cap a Blanes i Lloret de Mar per la carretera B-682. L’alcalde de Palafolls, Francesc Alemany, explica que la urgència per resoldre l’accés a Palafolls neix arran de la destrucció del pont de la carretera vella que uneix Blanes i Malgrat com a conseqüència del temporal Glòria. “Sense aquella alternativa, l’únic lloc per carretera que unia el Maresme amb el sud de Blanes era la B-682. Un fet que complicava encara més la congestió de trànsit en aquest punt”, rememora l’alcalde, que reconeix, però, que amb les restriccions de mobilitat imposades per la covid els problemes no van ser tan importants. “Però la solució no podia esperar gaire més”, diu. Les obres, que tenen una durada aproximada de set mesos, es volen començar un cop passi l’estiu i baixi el volum de trànsit. “Es preveu que no es talli l’accés de vehicles per la B-682, però no es descarta que en algun moment s’hagi de fer”, indica l’alcalde, que recorda que es treballarà amb l’objectiu que l’estiu del 2025 la carretera estigui plenament operativa. Les obres també hauran de resoldre l’accés dels camions de gran tonatge al polígon industrial Riera-Jordà. “L’espai és el que és i s’hi hauran de resoldre totes les necessitats. Això sí, s’afectaran terrenys propers a l’hostal Sol Fina i a una zona verda propera. “La resta són espais municipals que faciliten els tràmits”, comenta Alemany. L’alcalde recorda que amb la rotonda es tancarà un dels episodis més batallats per millorar la mobilitat al municipi que va plantejar fins i tot actuacions d’una complexitat i d’un cost inassumibles actualment. El 2008 es va parlar de fer subterrània la carretera B-682 i fer-hi una plataforma superior que connectés el centre de Palafolls amb el barri de Sant Lluís. La proposta s’enfilava fins als nou milions d’euros i no va prosperar.
La construcció de la rotonda d’entrada a Palafolls no serà l’única obra orientada a resoldre problemes de mobilitat al municipi. Alemany assenyala tres actuacions més. La primera preveu el trasllat i la redimensió de la rotonda a l’entrada de la urbanització Mas Reixach per assumir el trànsit pesant cap al nou centre logístic, la segona se centra a millorar la connexió del polígon d’en Puigvert amb l’N-II i la tercera planteja ampliar la rotonda d’entrada al nucli urbà de Sant Genís.