La (in)acabada obra de l’N-2
Les obres de l’N-2 de Tordera a Maçanet de la Selva es van donar per acabades l’octubre del 2023, amb queixes de poques millores
Més de 1.800 veïns de la urbanització de Montbarbat continuen amb la mateixa problemàtica i perillositat a l’accés
S’han reprès les obres de les rotondes pendents a l’Alt Empordà després de més de nou anys
El tram d’obres de l’N-2 des de Tordera fins a Maçanet de la Selva es va acabar en el tercer trimestre del 2023 després d’anys de paralitzacions i endarreriments. Gairebé 7,5 quilòmetres remodelats, però que han portat cert malestar als veïns que hi circulen cada dia, que coincideixen que no noten la diferència entre l’estat anterior i l’actual, ja que els problemes són els mateixos: accidents, embussaments, poca visibilitat i amb un carril per banda, excepte a l’altura de Tordera, on hi ha un carril més en sentit Girona en dos petits trams. La promesa del desdoblament es va descartar el 2012 adduint que suposaria un cost “massa elevat”.
Aquestes obres es van aprovar el novembre del 2008, es van començar el 2019 i hi va haver diverses interrupcions fins que es van acabar l’octubre de l’any passat. Encara queda pendent un tram de Maçanet de la Selva, a la cruïlla de la urbanització Montbarbat. Segons explica el subdelegat del govern estatal, Albert Bramon, el projecte “està en estudi i la idea és fer uns carrils laterals per entrar i sortir de la urbanització”. D’altra banda, l’alcaldessa de Maçanet, Natàlia Figueras (Som Maçanet), quan van començar les obres dels punts quilomètrics 682 al 690, va demanar que es fes un carril de desacceleració provisional per podar accedir a la urbanització. Segons sosté, però, l’Estat els va respondre que tardarien més a aprovar aquesta modificació que a posar a licitació i executar l’obra que demanaven. Figueras i els antics governs de Maçanet van demanar una rotonda, sobretot perquè “Can Cartellà, que és una masia antiga de Maçanet i que és considerada un bé d’interès cultural, quedaria enmig del carril lateral que volen construir”. Afirma que aniran a Madrid per reclamar que s’efectuïn les actuacions que estan pendents.
L’entrada a aquesta urbanització és perillosa per diferents motius. Un és la gran afluència de vehicles que hi circulen diàriament –una mitjana de 16.277–. I l’altre és la gairebé nul·la visibilitat, ja que el carrer Torderola, que dona accés a Montbarbat, està situat just en un canvi de rasant. Pedro Fernández, president de l’associació de veïns de la urbanització, diu que han perdut l’esperança que se solucioni aquesta problemàtica: “Fa 15 o 20 anys que reclamem una solució, perquè cada vegada que volem sortir de casa ens hi juguem la vida.” De fet, només en aquell tram, i segons dades del Servei Català de Trànsit, l’any passat va haver-hi 23 accidents –entre accidentats lleus, greus i morts– i les dades no han millorat en comparació amb les d’anys anteriors, malgrat que s’hagi fet la remodelació.
Fernández transmet la desesperació dels més de 1.800 veïns de la zona per poder sortir de la urbanització, ja que moltes vegades han d’esperar més de trenta minuts per poder incorporar-se a l’N-2. L’altra sortida és a la C-63 entre Lloret de Mar i Vidreres, per la urbanització Terrafortuna, també situada en una zona perillosa enmig d’un revolt. Aquest tram, almenys, ja es va posar a licitació l’any passat i es preveu construir-hi rotondes per facilitar l’accés i un separador de fluxos. La previsió és que les obres comencin a la tardor.
Al sector nord de l’N-2, entre la variant de Figueres i Pont de Molins, s’ha aprovat provisionalment el projecte i, previsiblement, sortirà a licitació avui, segons avança Bramon. El projecte inicial és desdoblar la carretera al seu pas per Garrigàs i el Far d’Empordà. És a dir, fer-hi dos carrils per banda. L’alcalde del Far d’Empordà, Jaume Arnall (ERC), diu que desconeix quina és la planificació de l’obra. “No ens han informat”, exclama sorprès. Del que sí que s’alegra és que l’esperada i reclamada rotonda que enllaça l’N-2 amb la C-31, entre Vilamalla i el Far d’Empordà, ja s’està portant a terme. Es va posar a licitació per 1,77 milions d’euros i l’objectiu és millorar la seguretat viària en dos encreuaments a l’Alt Empordà mitjançant dues rotondes: una a la intersecció de l’N-2 amb la GIV-6226, als termes de Garrigàs i Borrassà; i l’altra, la del Far.
En aquest cas, el projecte de millora d’aquest tram va arrencar el 2015, però també va quedar aturat per errors en la proposta, quan les obres ja s’havien iniciat. El 2016, els veïns es van manifestar diverses vegades i van tallar la carretera per reclamar que es reprenguessin els treballs. El projecte es va anar modificant fins a arribar a la solució més senzilla, però efectiva: dues rotondes, una de les quals ja està acabada i l’altra s’està començant a construir.
“Montbarbat està en estudi”
El subdelegat del govern estatal a Girona, Albert Bramon, ha confirmat a aquest diari que actualment s’està estudiant l’accés a la urbanització Montbarbat de l’N-2, amb la intenció de construir carrils laterals que garanteixin una entrada i sortida segures de la zona. També ha informat que ja s’ha posat a licitació el condicionament del tram de Montbarbat fins a Vidreres, que representa la part pendent des de l’N-2 fins a l’autovia A-2. D’altra banda, l’alcaldessa de Maçanet de la Selva, Natàlia Figueras, ha instat a dur a terme com més aviat millor la construcció dels carrils laterals per a la urbanització. Aquesta petició es basa, entre altres coses, en incidents ocorreguts l’any passat, en què es van produir tres topades entre vehicles i el transport escolar, responsable de recollir i portar els infants a l’escola. En aquest sentit, Figueras destaca la necessitat urgent de resoldre aquest problema per garantir la seguretat dels veïns, dels estudiants i evitar situacions perilloses que es produeixen amb força freqüència.