Infraestructures i serveis

El carril bici de la discòrdia

L’eliminació de les bicicletes a l’avinguda de la Pineda de Castelldefels provoca una forta polèmica entre veïns i partits polítics

El govern diu que només es traurà un tram d’espai exclusiu a les bicis, però la documentació publicada genera dubtes

L’avinguda Pineda és una de les principals artèries que comuniquen el centre de Castelldefels i la platja

Quan el PP va arribar per primer cop a l’alcaldia de Castelldefels, el 2011, va desmantellar ben aviat el carril bici del passeig Marítim, un espai segregat que havia habilitat l’anterior govern socialista feia nou mesos i que deixava un carril per a les bicicletes i un altre per als vehicles a motor. El principal argument del PP va ser la seguretat dels ciclistes. Tretze anys més tard, el PP torna a presidir l’Ajuntament, tot i que en aliança amb el partit municipalista Som Castelldefels, i novament està sobre la taula el desmantellament d’un carril bici, en aquest cas a l’avinguda Pineda. Amb diferències respecte al procés anterior pel pes que Som té al govern. Però el precedent ha generat una forta desconfiança entre veïns i partits de l’oposició, que no es creuen que l’eliminació del carril bici de l’avinguda Pineda sigui parcial com diuen el PP i Som. Tampoc ha ajudat un error en la primera documentació que es va presentar a aprovació a la junta de govern local el 15 de març.

L’avinguda Pineda és una de les principals artèries que comuniquen el centre de Castelldefels i la platja. El 2018, el govern del PSC, Movem, ERC, Podem i CiU va iniciar la transformació de l’eix. Es va mantenir un sentit per als vehicles motoritzats, el que va en direcció a muntanya. L’altre, en direcció a la platja, es va convertir en un carril segregat amb dos sentits destinats a les bicicletes. L’objectiu era fer de l’avinguda una via més amable per als ciclistes i també per als vianants que passegen entre el centre i la platja. Com a itineraris alternatius per als cotxes que volguessin anar al litoral, es plantejava l’avinguda Ciutat de Màlaga, el carrer Barcelona i l’avinguda del Canal. El PP s’hi va mostrar des de l’inici en contra, ja que considerava que el nou disseny de l’avinguda Pineda complicava la connexió entre centre i platja en una ciutat tallada per les vies del tren, l’autovia C-31 i l’autopista C-32. Amb l’afegit, deia, que la creació de quatre passos de vianants elevats a la cruïlla de l’avinguda Pineda i el carrer Molinot, sumat a un pou en mal estat i un paviment impermeable, agreuja les inundacions als baixos propers quan plou fort. Amb aquests arguments, el PP ja va dur en el seu programa electoral la reversió del carril bici d’un quilòmetre en aquesta via si governava.

El PP, efectivament, governa, però ho fa amb Som, un aliat que ja va avisar que no estava a favor de l’eliminació completa del carril bici, una obra que es va pressupostar en 251.000 euros. “Al setembre ja vam dir al PP que no estàvem d’acord amb la seva proposta pel cost de refer una avinguda que s’havia reformat feia poc, i perquè ens sembla bé el carril bici”, assenyala Nico Cerpa, portaveu de Som. Però aquest partit sí que estava d’acord en un punt: eliminar el carril bici en els 200 metres d’un extrem, entre l’avinguda Constitució i el carrer Molinot, l’anomenada “primera fase”. Es tracta, per Cerpa, “d’una remodelació mínima” que permetrà reparar el pou malmès situat en una cantonada del carrer Molinot amb l’avinguda Pineda. A més, es podran rebaixar els passos de vianants d’aquesta cruïlla, factors, tots dos, que segons el govern haurien de posar fi a les inundacions als baixos. Segons Cerpa, això no alterarà la connexió amb altres carrils bici perquè s’ha previst crear-ne de nous en carrers propers.

El 22 de setembre la junta de govern va aprovar la reforma del tram complet, entre l’avinguda Constitució i el passeig Pitort. El 15 de març, la mateixa junta va acordar l’expedient de contractació per adjudicar les obres del tram de 200 metres fins al carrer Molinot, la primera fase, a instàncies de Som, que rebutja transformar tot el traçat –en primera instància, a la junta de govern es va presentar un acord amb errors que va ser modificat posteriorment–. La primera fase té un pressupost d’166.28 euros, dels quals 6.706 són per reparar el pou; 27.698, per eliminar el carril bici, i 125.906, per fer una rotonda a la cruïlla del carrer Molinot.

A la Plataforma de Serveis de Contractació Pública de la Generalitat, consta la licitació de tot el projecte, si bé s’especifica que “la voluntat política és executar exclusivament la fase I de les obres” i mantenir el carril bici en prop de 800 metres. “El nostre compromís és únicament executar la primera fase”, assegura el regidor de Mobilitat, el popular Pedro Paredes, que hi afegeix que refer el projecte per acotar-lo només al que serà la primera fase suposaria un sobrecost, i al·ludeix a “qüestions jurídiques” per haver-lo redactat per a tot el tram. El carril bici, per on passen 600 bicicletes al dia, ha tingut com a conseqüència “problemes de circulació i trànsit”, segons Paredes. També l’alcalde, Manu Reyes, i Cerpa insisteixen que només s’eliminaran els 200 metres de la primera fase –un eventual incompliment per part del PP posaria en risc la coalició del govern–. Això, però, no posa fi a les suspicàcies de Movem, un dels partits a l’oposició, que posa en relleu que en el concurs per posar a licitació les obres apareix el projecte sencer, amb un cost estimat de 270.000 euros. D’altra banda, defensa que amb el nou projecte es posa en perill la salut de les persones i la mobilitat sostenible, i afirma que no hi ha cap informe tècnic que justifiqui la necessitat de recuperar el doble sentit de circulació per als cotxes.

Aquests arguments coincideixen amb els de la plataforma L’Avinguda Pineda No Es Toca. “El PP i Som estan promovent un relat fals”, afirma una portaveu, Cristina Rovira. “Diuen que han aprovat una sola fase del projecte, quan en la plataforma de contractació de la Generalitat hi apareix sencer.” El col·lectiu ha fet mobilitzacions i ha posat en mans d’advocats la informació de què disposa, com ara la desestimació de 43 al·legacions veïnals al projecte: “No ens quadra la correlació del pressupost estimat, 270.000 euros, amb el fet que sigui només per a una fase.” Rovira, veïna de la zona, diu que “les inundacions al barri són un problema que fa dècades que dura” per motius relacionats, molts dels quals, amb la falta d’inversions a la xarxa hidràulica de Castelldefels. I que amb el carril bici “s’ha aconseguit un passeig amable”.

El perill sota el pont
A la plataforma L’Avinguda Pineda No Es Toca i a Movem els preocupa especialment la convivència entre cotxes i bicis a la calçada sota el pont de les vies del tren, de fort pendent, i que també “es posi en perill” la seguretat dels ciclistes, molts dels quals són infants que van a escoles de la zona. El govern destaca que la ciutat guanyarà 2,4 quilòmetres de vies pedalables que permetran accedir a les escoles i instituts amb seguretat. Movem ho posa en dubte, ja que hi haurà molts trams compartits amb els cotxes i punts especialment conflictius, com l’entrada per a vehicles a la C-32.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.