Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

Els municipis titllen de despropòsit la proposta d’Aragonès per al Prat

Gavà i Castelldefels reben amb indignació la possibilitat de tornar als sorolls que generen les pistes independents

Un despropòsit i una proposta que ratlla en el surrealisme. Així han qualificat l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, i el seu homòleg a Castelldefels, Manu Reyes, la proposta del govern de Pere Aragonès de fer que l’aeroport del Prat operi amb pistes independents durant quatre hores els mesos de juliol i agost. Badia s’ha mostrat “molt sorpresa” quan ha conegut una proposta “unilateral, sense haver-la parlat amb ningú” que implicaria per al veïnat de Gavà Mar tornar al malson que va suposar la posada en funcionament de la tercera pista del Prat, el 2004. Els avions aterraven per aquesta pista, sobrevolant a molt poca alçada els seus habitatges. “Hem passat per moments on era totalment impossible seguir unes notícies o una pel·lícula de la televisió, on estaves a la platja amb certa tranquil·litat i et passava un avió de dos passadissos per sobre de la sorra”, ha explicat Badia, referint-se a la situació que es va viure a Gavà Mar durant dos anys, fins que Aena va canviar la configuració de pistes i la més curta es va començar a usar per als enlairaments a partir del 2006. Ho va fer arran de la lluita que van protagonitzar veïns i consistori contra els sorolls, una lluita també de Castelldefels.

La proposta d’Aragonès implicaria que els avions s’enlairin i aterrin indistintament per les dues pistes paral·leles, el que implicaria tornar als sobrevols a molt poca alçada dels habitatges. Aquesta és una “línia vermella” per a l’Ajuntament de Gavà, que s’ha posat en contacte amb els ministeris de Transports i d’Indústria i amb el president d’AENA. “Tots, també el primer secretari del PSC, han mostrat el suport a la nostra posició”, ha afirmat Badia, que ha inclòs en les seves converses als ajuntaments de Viladecans i Castelldefels i també a l’associació veïnal de Gavà Mar. L’alcaldessa ha transmès als representants dels veïns un missatge de suport per la “preocupació” que la proposta del president de la Generalitat ha generat al barri.

Badia ha trobat especialment “surrealista” la proposta d’Aragonès de dedicar els diners previstos inicialment a l’ampliació de la tercera pista a insonoritzar els immobles afectats pels sorolls, o fins i tot a comprar-los als seus propietaris. La insonorització ja apareixia com una mesura correctora a la declaració d’impacte ambiental de la construcció de la tercera pista, però mai es va fer. “Em sembla una manca de respecte absoluta cap als veïns i veïnes dir-los que es quedin a casa tancats per tenir pau acústica. La meva decepció i la indignació és màxima”, ha conclòs Badia, que ha recordat que “el 2006 ja es va pactar que no es tornaria a les pistes independents”.

Afectació a Castelldefels

L’alcalde de Castelldefels s’ha expressat en uns termes similars. La seva “serà la ciutat més afectada” per l’excés de soroll i contaminació que provocaria l’operativa de pistes independents, segons Reyes, ja que són tres els barris marítims que tindrien avions sobrevolant a poca alçada –Gavà Mar té menys habitants, però els avions volen més baixos perquè es van acostant a l’aeroport–. La mesura que proposa Aragonès és “unilateral i totalment opaca”, ja que el canvi d’operativa “afecta el territori i no s’ha parlat amb els ajuntaments”. Reyes considera, respecte de la proposta de destinar diners a la insonorització o compra d’habitatges, que “Aragonès vol fer fora de casa els veïns de Castelldefels. Aquesta proposta vol crear més divisió entre els catalans i condemna una part del territori sacrificant la salut de les persones”, a més de l’impacte sobre el medi que tindrà la contaminació de més avions.

“L’Ajuntament no pot compartir aquesta mesura, i estem al costat dels veïns i entitats que lluiten per la preservació del medi ambient”, ha dit Reyes. Una d’aquestes entitats és la plataforma Zeroport, que ha declarat també el seu rebuig a la proposta del Govern. “Suposa més vols i més gasos amb efecte d’hivernacle a tot el territori, just el contrari del que diuen les lleis del canvi climàtic i els convenis internacionals. Respecte de les possibles compensacions al veïnat, el col·lectiu troba “impossible” reduir l’impacte del soroll amb inversions, i creu a més que l’objectiu ha de ser reduir el soroll i la contaminació. Zeroport denuncia que “ERC insisteix a augmentar vols a Catalunya i continuar trinxant el territori per fer-ho possible”.

Un altre crític és l’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, que recorda que la posició de la ciutat és contrària a l’ampliació del Prat. Ha lamentat que la proposta del govern de la Generalitat arriba ara, perquè “en campanya electoral no és moment de jugar-se als daus el futur de l’aeroport”. Mijoler recorda que parlar de l’ampliació del Prat és parlar del model de país i que s’ha de debatre amb seriositat. També ha valorat que el fet que es proposi un canvi d’operativa parcial, per als mesos d’estiu, “evidencia que ampliar la capacitat de l’aeroport no serveix en primer terme per potenciar la seva capacitat d’atreure negocis, sinó d’omplir Barcelona de turistes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.