Infraestructures i serveis

El nombre de vols sorollosos sobre la platja s’ha doblat el maig

L’Ajuntament es queixa que el 28% dels avions no han respectat la configuració preferent en aterrar al Prat

La con­fi­gu­ració de vols no pre­fe­rent, aque­lla més molesta per als bar­ris marítims de Cas­tell­de­fels i Gavà pel sobre­vol d’avi­ons, s’ha d’adop­tar per les con­di­ci­ons mete­o­rològiques i no superar el 15% del total. Aquesta és la teo­ria des del 2006, quan els can­vis a l’ope­ra­tiva de l’aero­port del Prat, arran de la cons­trucció de la ter­cera pista, van esta­blir que de forma pre­fe­rent els avi­ons s’enlai­ren virant al mar i ater­ren sobre­vo­lant la Zona Franca. Aquest mes de maig, però, el soroll dels avi­ons s’ha fet notar als bar­ris marítims de Gavà i Cas­tell­de­fels més que de cos­tum. No només més avi­ons han sobre­vo­lat la platja sinó que molts ho han fet a una alçada infe­rior a l’habi­tual.

L’Ajun­ta­ment de Cas­tell­de­fels ho ha quan­ti­fi­cat: durant aquest mes de maig la mit­jana d’ús de la con­fi­gu­ració no pre­fe­rent, la més molesta, ha estat del 28%, i durant la set­mana pas­sada va ser nota­ble­ment supe­rior, del 47%. “Aquest incre­ment dels vols en con­fi­gu­ració no pre­fe­rent pro­voca una con­ti­nu­ada i per­sis­tent sèrie d’esde­ve­ni­ments sonors, tots ells entre els 75 i els 80 deci­bels, que supo­sen un dete­ri­o­ra­ment del benes­tar i la salut física i men­tal de la ciu­ta­da­nia de Cas­tell­de­fels”, alerta el con­sis­tori. A tall d’exem­ple, es fa difícil escol­tar música amb auri­cu­lars men­tre es pas­seja per la platja quan passa un avió per sobre, cosa que passa cada dos minuts apro­xi­ma­da­ment.

Per aquest motiu, l’Ajun­ta­ment de Cas­tell­de­fels ha pre­sen­tat una queixa for­mal davant el Grup Tècnic de Tre­ball del Soroll, taula de coor­di­nació de les admi­nis­tra­ci­ons i Aena que va crear arran de l’ober­tura de la ter­cera pista. El con­sis­tori fa una crida a totes les parts impli­ca­des per acon­se­guir mini­mit­zar aquest ús pro­lon­gat de la con­fi­gu­ració no pre­fe­rent i “apli­car les mesu­res que siguin necessàries per alleu­jar una situ­ació que està gene­rant greus incidències sobre la ciu­ta­da­nia de Cas­tell­de­fels”. Mal­grat reconèixer que aquesta con­fi­gu­ració “és deguda de forma majo­ritària a con­di­ci­ons cli­ma­tològiques adver­ses”, el con­sis­tori con­si­dera que l’apli­cació de l’ope­ra­tiva de vols “no es cor­res­pon amb la sen­si­bi­li­tat i rigor extrem que per a epi­so­dis d’aques­tes carac­terísti­ques s’hau­ria d’apli­car per poder evi­tar al màxim el seu ús pro­lon­gat”.

Fonts d’Aena asse­nya­len que “l’ús de cada con­fi­gu­ració s’aplica en coor­di­nació amb els ser­veis de con­trol de nave­gació aèria d’ENAIRE, segons les con­di­ci­ons mete­o­rològiques per raons de segu­re­tat ope­ra­tiva”. Res­pecte de la queixa de Cas­tell­de­fels, l’orga­nisme asse­nyala que “l’aero­port i ENAIRE”, que és el ges­tor de la nave­gació aèria a l’Estat, “estan estu­di­ant les dades reme­ses per l’Ajun­ta­ment”, a qui con­tes­ta­ran “a través dels canals d’inter­lo­cució habi­tu­als”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia