Infraestructures i serveis

Infraestructures i serveis

L’enllaç del corredor mediterrani del sud de Martorell amb el Port, en marxa a l’estiu de 2025

Segons les previsions d’Adif, l’adaptació a l’ample europeu del nus de Castellbisbal està al 55% i al setembre es reprendrà el servei de Rodalies

ADIF pre­veu que el tram del Cor­re­dor Medi­ter­rani que enllaçarà el tri­an­gle de la fac­to­ria SEAT de Mar­to­rell amb el Port de Bar­ce­lona, Molins de Rei, Mollet, i França, entri en fun­ci­o­na­ment l’estiu de 2025, segons han afir­mat tècnics del ges­tor fer­ro­vi­ari en una visita a les obres que es fan al nus de Cas­tell­bis­bal, cone­gut com a La Porta a Europa, un dels nuclis més com­ple­xos de la xarxa fer­roviària. Tot i que els tre­balls i el des­ple­ga­ment del ter­cer car­ril esta­ran enlles­tits a prin­ci­pis de l’any vinent, el procés d’homo­lo­gació de tota la ins­tal·lació s’allar­garà perquè depèn de l’Agència Esta­tal de Segu­re­tat Fer­roviària. Les obres d’adap­tació a l’ample euro­peu en aquest punt, ini­ci­a­des el 24 de juny, ja estan al 55% i la pre­visió és, segons recull l’ACN, que al setem­bre es repren­gui el ser­vei de l’R4 i l’R7 entre Cas­tell­bis­bal i Molins de Rei. S’intervé sobre 8,1 quilòmetres de vies, i posant 13.600 tra­ves­ses i 15.000 metres cúbics de balast.

Adif està tre­ba­llant en la reno­vació de la capçalera nord del nus de Cas­tell­bis­bal, una àrea que regis­tra prop de 1.500 cir­cu­la­ci­ons de trens set­ma­nals, entre Roda­lies i com­bois de mer­ca­de­ries. Ho fa després d’haver enlles­tit el des­ple­ga­ment del ter­cer car­ril sobre la placa entre Cas­tell­bis­bal i Mar­to­rell. Les obres inclo­uen allar­gar les vies, sot­me­tre-les a una remo­de­lació inte­gral per adap­tar-les a l’ample euro­peu i inter­ve­nir de la mateixa forma sobre els enllaços. Una de les actu­a­ci­ons més cos­to­ses i com­ple­xes és la col·locació de 23 apa­rells de via de tipus mixt i un can­vi­a­dor de fil per poder mofi­car l’amplada de les vies. Cada sis­tema té un cost de mig milió d’euros. Tot ple­gat con­nec­tarà aquesta zona amb el nus fer­ro­vi­ari de Mollet, amb Bar­ce­lona per Molins de Rei i amb el Port de Bar­ce­lona. En el marc d’aquests tre­balls també s’estan ins­tal·lant nous equi­pa­ments de via i nous sis­te­mes d’elec­tri­fi­cació, senya­lit­zació i gestió del trànsit. A més, també s’opti­mit­zarà la segu­re­tat i les comu­ni­ca­ci­ons, i és modi­fi­carà el pro­gra­mari de l’encla­va­ment. També s’ha remo­de­lat el sis­tema d’elec­tri­fi­cació, amb la col·locació de 300 pals i 8,5 quilòmetres de catenària. Un cop al setem­bre esti­guin enlles­tits els tre­balls s’ini­ciarà, segons Luis Fer­nando Fernández, cap d’Infra­es­truc­tu­res d’Adif, una “fase deci­siva” i que supo­sarà una “passa de gegant” per la fina­lit­zació de les obres: “Des­ple­ga­rem i incor­po­ra­rem el ter­cer car­ril a tot el tram i rema­ta­rem l’actu­ació”, ha deta­llat. Així, Adif estima que la inter­venció es com­ple­tarà el gener de 2025. Els pri­mers trens de mer­ca­de­ries, però, no començaran a cir­cu­lar per la zona fins l’estiu de 2025. Cal­dran mesos per “fer pro­ves i obte­nir l’homo­lo­gació de la ins­tal·lació que atorga l’Agència Esta­tal de Segu­re­tat Fer­roviària”.

Les obres que s’estan exe­cu­tant entre Cas­tell­bis­bal i Mar­to­rell dis­po­sen d’un pres­su­post de 64 mili­ons d’euro, que pro­ve­nen tant del meca­nisme “Con­nec­tar Europa” com els pro­ce­dents del Pla de Recu­pe­ració, Trans­for­mació i Resiliència, finançat pels fons Next­Ge­ne­ra­tion de la Unió Euro­pea



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia