Infraestructures i serveis

Paneque desencalla el nou centre de residus a Campdorà

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica també ha visitat avui les obres del carril bus de Girona- Salt

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha traslladat aquest divendres a l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, que la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ja ha signat la resolució per atorgar una subvenció directa de 54.940.887 euros a l’Ajuntament per finançar íntegrament la construcció del nou Centre de Tractament de Residus (CTR) del Gironès a Campdorà. Aquest import, provinent del pressupost de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) el rebrà el consistori a través de quatre anualitats, des de l’any 2025 al 2028, perquè puguin començar les obres el segon semestre de l’any vinent. D’aquesta manera, ha explicat Paneque, “donem sortida a aquest projecte tan important per la ciutat”. Per a la consellera, el nou CTR “és, a més, especialment rellevant per a les comarques gironines” perquè “és un contrasentit, de totes totes, en termes de petjada de carboni, traslladar aquests residus”, en referència al fet que, ara per ara, el Gironès no compta amb instal·lacions pròpies per dur a terme el tractament previ de la fracció resta ni per gestionar el rebuig. Tampoc disposa de cap centre per al tractament biològic de la fracció orgànica, cosa que obliga a traslladar els residus a altres instal·lacions. En el cas de la fracció resta, els trasllats es fan a ubicacions que superen els 100 quilòmetres de distància. Aquesta situació és insostenible a llarg termini, ja que les capacitats de les instal·lacions receptores només es poden utilitzar de manera provisional. A més, l’impacte econòmic i ambiental d’aquesta manca d’infraestructures genera costos significatius per als municipis afectats. Així doncs, el nou CTR, amb una capacitat de tractament prevista de 15.000 tones anuals de fracció orgànica i de 50.000 tones anuals de fracció resta, no només ha de cobrir les necessitats del Gironès, sinó que també serà fonamental per a la gestió de la fracció resta i de la fracció orgànica de diversos municipis del Baix Empordà, especialment aquells afectats pel tancament del dipòsit controlat de Solius i per la paralització de la planta de compostatge.

Carril bus i millores en mobilitat

Paneque també ha visitat avui les obres per a configurar un corredor que potenciarà l’ús del transport públic amb nous trams de carril bus, i que inclouran carril bici. La consellera ha ressaltat que el nou corredor de bus ràpid (BRCat) entre Girona i Salt és un projecte estratègic atès que permet “millorar el servei de transport públic i promoure la descarbonització de la mobilitat”, alhora que té “una mirada d’àrea urbana i transversal”. El Departament va iniciar el juliol passat les obres en aquest corredor a l’àmbit de Salt i l’agost, a la ciutat de Girona. , amb una inversió de 5,5 milions d’euros i que permetrà incrementar l’oferta de transport públic en un 40%, segons expliquen, amb un bus cada 3 minuts i mig.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia