Infraestructures i serveis

Sabadell endreça l’accés sud per la C-58

L’Ajuntament obre al trànsit avui al vespre la rotonda i els nous vials que connecten l’autopista amb la Gran Via i la carretera de Bellaterra i l’àmbit de Sant Pau de Riu-sec

Quedaran pendents les obres d’una altra rotonda per entrar al polígon del sud, nous accessos a l’aeroport i crear un passeig al tram de l’antiga carretera inutilitzada

“Necessitàvem dignificar com es mereix l’entrada d’una ciutat que és capital.” Ho va dir ahir l’alcaldessa de Sabadell, la socialista Marta Farrés, durant la visita d’obres al nou accés al municipi des de l’autopista C-58, anomenat Portal Sud, que entrarà en funcionament avui entre la tarda i el vespre quan s’hagin acabats els treballs de connexió amb la Gran Via –l’artèria principal que creua la ciutat– i l’antiga carretera de Bellaterra. És l’inici de la fi d’una llarg procés de tramitacions iniciat el 2006, com va explicar el coordinador de l’Àrea d’Urbanisme, Desenvolupament Sostenible i Seguretat, Antoni Serra, que permetrà obrir la nova connexió per als 42.000 vehicles diaris que hi circulen, però que ha de tenir continuïtat amb dues fases més en tramitació, una per executar la connexió amb els carrers Víctor Balaguer i Costa i Déu –inclou treballs en el col·lector i hidràulics pactats amb l’agència Catalana de l’Aigua (ACA)– i la darrera per començar a finals de mandat, com va admetre l’alcaldessa, que consistirà en la reurbanització del tram de la carretera de Bellaterra que s’allibera, per convertir-la en un passeig per a vianants i ciclistes, i fer la remodelació dels accessos a l’aeroport de Sabadell.

Tot plegat una obra que dona continuïtat a les executades els darrers anys amb l’ampliació de carrils i reordenació de sortides de l’autopista C-58 des dels enllaços de l’AP-7 i la B-30 fins a Terrassa en els dos sentits de marxa que van culminar el febrer del 2022, o a sobre l’autopista per donar servei a al polígon de Sant Pau de Riu-sec que es va estrenar el gener del 2012. La d’ara representa “una de les inversions més importants que s’han fet els darrers anys”, va admetre Farrés, i és que en la suma de les tres fases probablement s’acabarà superant els onze milions d’euros. Només la primera fase que s’acaba avui ha costat 6,7 milions i ha tingut l’aportació de 3,5 milions de la Diputació de Barcelona a partir d’un primer conveni que van signar el 2009 per al traspàs de la titularitat del tram de la carretera de Bellaterra.

A banda de reordenar la mobilitat en aquest accés de la ciutat, el consistori l’ha planificat per afavorir la seguretat dels conductors i millorar les connexions de l’aeroport, del polígon sud-oest i de tot l’àmbit de Sant Pau de Riu-sec. L’alcaldessa va donar algunes xifres per demostrar la magnitud d’una obra que ha implicat un gran moviment de terres per fer una gran rotonda de 90 metres de diàmetre, amb dos carrils de circulació a l’interior, quatre ramals i un pas inferior de sortida.

L’agost passat es va instal·lar un viaducte sobre la riera de Can Feu. Aquest pont enllaça l’autopista C-58 amb la nova rotonda i accés a la ciutat a través de la Gran Via i també configura la sortida de la rotonda per tornar a connectar amb l’autopista en direcció a Terrassa i Manresa. L’ operació es va dur a terme en horari nocturn per no interferir en les maniobres d’enlairament i aterratge de l’aeroport, una altra de les dificultat afegides a totes les obres. Els pilars que aguanten el pont pesen 20 tones i les bigues, unes 40 tones. És per això que el trasllat fins a Sabadell es va haver de fer amb un transport especial. La instal·lació d’aquest element ha estat una de les parts més complicades, però també la construcció dels murs laterals del vial central, que van cap a la part inferior de la rotonda.

Tota la senyalització horitzontal i reflectora s’estava instal·lant ahir, així com els elements de protecció, ja que l’asfaltatge es va acabar dijous, va dir Serra. Un ampli desplegament policial s’encarregarà des de les vuit del matí de regular el trànsit en la connexió amb l’antiga carretera de Bellaterra per poder acabar els treballs de connexió sense haver de tallar la circulació, però si anant alternant el pas.

Fases encadenades

Farrés va explicar que han fet un esforç per anar “encavalcant les fases perquè no es quedi parat” i ja està en licitació la segona fase perquè el primer trimestre del 2025 estiguin adjudicades i començar les obres que han de durar deu mesos abans de l’estiu s i no passa com amb les de la primera fase, quan a punt d’iniciar-se el febrer del 2022 l’adjudicatària, Construcciones y Servicios Faus SA, hi va renunciar perquè no podia fer front per l’espiral d’increments de preus de matèries primeres agreujada amb l’inici de la guerra a Ucraïna. El procés es vas alentir fins al desembre del 2022, quan es va adjudicar a unes de les empreses que també havia licitat, Copcisa, que és la que ha acabat els treballs que va iniciar el març del 2023. A banda d’una nova rotonda, el pressupost de 2,8 milions d’aquesta fase inclou el reforç del col·lector de la riera de Can Feu, treballs de contenció i estabilització dels marges i del fons del torrent de la Riereta.

La tercera fase és la que està en redacció i la finalització “saltarà de mandat”, va dir Farrés. Tindrà un pressupost de mig milió d’euros per fer el passeig de vianants a l’antiga carretera, la remodelació dels accessos a l’aeroport i el club de tir amb un nou enllumenat nou, a més d’una nova parada d’autobús que connecti amb Sant Pau de Riu-sec.

Per a l’execució de la infraestructura el consistori han hagut de signar convenis de permuta amb Aena i per tenir l’autorització de l’Ajuntament de Sant Quirze per actuar en terrenys seus en l’àmbit de la riera.

45.000
m³ de terres
s’han excavat en les obres i se n’han reutilitzat 35.000 m³
7,5
metres d’alçària
té el viaducte, que pesa 302 tones, té 47 metres de longitud i se sustenta amb cinc bigues que pesen 40 tones


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia