infraestructures
Salt farà més de 4,5 quilòmetres nous de carril bici gràcies en bona part a una subvenció estatal
L’Ajuntament de Salt ha anunciat avui que el Ministeri de Transports li ha concedit una subvenció de mig milió d’euros que li permetrà executar 4,58 quilòmetres nous de carrils bici, a més d’instal·lar tres aparcaments tancats d’alta capacitat, canviar 60 estacionaments de bicicleta per uns models que garanteixen més seguretat i són antivandàlics, i posar quatre comptadors d’aforament als principals eixos viaris de la xarxa. La previsió del govern municipal és que el projecte, que tindrà un cost total de 889.000 euros –la resta l’assumirà el consistori–, comenci a executar-se durant l’any que ve i que tot les actuacions estiguin realitzades al 2026. De fet, l’ajuda estatal preveu un termini de 18 mesos per executar el projecte subvencionat.
En concret, el projecte preveu l’execució de carrils bici paral·lels a set vies principals del municipi per tal de complementar la xarxa ciclable actual. Es tracta del carrer Miquel Martí Pol, el passeig Marquès de Camps, el carrer Francesc Macià, el carrer Doctor Castanya, el passeig Josep Maria Folch i Torres, el carrer Guilleries i el carrer Moreneta. A més també es farà un carril bici en un tram del carrer Ramon y Cajal. Segons explica el consistori saltenc, aquests nous carrils bici es plantegen reduint l’espai dels carrils de circulació, segregats de la resta del trànsit i dels espais per a vianants i amb amplades mínimes de 2,4 metres en els carrils de doble sentit i d’1,5 metres en els carrils unidireccionals.
L’alcalde, Jordi Viñas, ha destacat que el projecte fet per l’Ajuntament de Salt ha obtingut la millor puntuació de tot l’Estat en tre els 230 municipis de tot l’Estat que van presentar-se a la convocatòria d’ajuts: “És un fet que demostra que la proposta feta des de Salt s’adequava al màxim a la convocatòria i ens permetrà donar un gran impuls a la xarxa ciclable del municipi, en la línia del que ens marca el Pla Estratègic de la Bicicleta que vam aprovar al gener de l’any passat”..
La Girocleta, més a prop
L’equip de govern de Salt subratlla que “l’important finançament rebut per part del Ministeri de Transports facilitarà l’arribada de la Girocleta a Salt”, ja que garantir una bona xarxa de carrils bicis és “un pas previ necessari” per poder implementar el servei de lloguer públic de bicicletes que ara només funciona al terme municipal de Girona. De fet, Salt ja s’ha reunit diverses vegades amb Girona i el Departament de Territori per abordar aquest tema, i la inauguració dels darrers mesos per part de Girona de noves estacions de l Girocleta a tocar de Salt també va en aquesta línia, ja que això és “un fet clau per poder ara planificar les estacions al municipi de Salt al radi de distància que recomanen els experts”.
“Aquest nou projecte de carrils bici, complementarà el nou carril bici d’1,7 quilòmetres que el projecte del Bus Ràpid executa a l’eix dels Països Catalans”, ha recordat el tinent d’alcalde de Territori, Àlex Barceló, que remarca que la intenció de l’equip de govern és seguir amb que marcava el Pla Estratègic de la Bicicleta, “millorant la mobilitat en bicicleta al nucli urbà, augmentant la seguretat dels desplaçaments amb bici i fomentant una mobilitat més sostenible”.
La mobilitat a Salt
L’Ajuntament de Salt assenyala que cal tenir en compte que a la vila es realitzen cada dia laborable 106.000 desplaçaments, dels quals quatre de cada deu són moviments interns i un 56% cap a altres municipis, en especial amb Girona. Dels trajectes interns, un 75% són a peu, un 24% en vehicle privat i només un 0,5% en bicicleta, segons dades de l’Estudi de Mobilitat Quotidiana de la Generalitat. El consistori explica que amb aquest projecte s’espera que un 10% dels que ara utilitzen el vehicle privat optin per la bicicleta, cosa que calcula que permetria estalviar 230.000 litres anuals de combustible i que es deixin d’emetre 1.200 tones de CO2 a l’atmosfera.