infraestructures
Instal·len barreres en la línia Lleida-La Pobla per evitar despreniments
Són set noves barreres dinàmiques ubicades entre les estacions d’Àger i Cellers que han suposat una inversió de 815.000 euros
En total FGC ja ha actuat en la millora de 15 quilòmetres de talussos i vessants de la línia Lleida-La Pobla de Segur
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha instal·lat set noves barreres de contenció en dos vessants de la línia Lleida-La Pobla de Segur, entre les estacions d’Àger i Cellers, amb l’objectiu de prevenir els efectes de possibles despreniments de roques, per tal d’evitar que afectin la via. Amb aquesta actuació, que ha suposat una inversió de 815.000 euros, Ferrocarrils ja ha actuat en la millora de la protecció de 15 quilòmetres de talussos i vessants de la línia des que en va assumir la titularitat.
Els dos vessants on s’ha actuat ara es troben separats entre si per una distància d’un quilòmetre i estan ubicats al sud de la paret de Terradets, al terme municipal d’Àger, a la Noguera. Un dels vessants de muntanya es troba a la part est del Serrat de la Creueta, a la riba dreta del riu Noguera Pallaresa, al costat d’un tram de via entre dos túnels. S’hi ha instal·lat quatre barreres dinàmiques, dues de les quals per contenir la caiguda de roques de grans dimensions, amb una capacitat d’absorció d’energia de fins a 9.000 kJ, i dues barreres més d’absorció d’energia de fins a 3.000 kJ. El perímetre de totes quatre suma una longitud de 130 metres. L’altre vessant es troba a l’entrada del congost de Terradets, a la zona de la Font de les Bagasses, també al costat d’un tram de via entre dos túnels. En aquest cas, s’hi ha instal·lat tres barreres dinàmiques, una d’elles amb una capacitat d’absorció d’energia de fins a 9.000 kJ i dues més de fins a 5.000 kJ, amb una longitud total acumulada de 140 metres.
Els dos vessants estaven integrats al sistema d’avisos preventius per possibles despreniments de roques. És un sistema de seguretat, conegut amb el nom d’aspa-fletxa, que va començar a ser implantat per Ferrocarrils l’any 2021. Des de llavors, ja l’ha instal·lat en una quinzena de punts de la línia, tot formant un total de 6 quilòmetres de barreres sensoritzades.
Més de 80 milions d’inversió a la línia Lleida-La Pobla de Segur des del 2016
Les obres d’instal·lació de set barreres dinàmiques formen part del pla d’actuacions de Ferrocarrils a la línia Lleida-La Pobla de Segur, que preveu intervencions en talussos, túnels, vessants, ponts, vies i enclavaments, a banda de la supressió de passos a nivell. En total, des que Ferrocarrils en va assumir el servei l’any 2016, ha invertit més de 80 milions d’euros en aquesta línia. Dos terços d’aquesta inversió (55 milions) han correspost a treballs de reforç de la infraestructura.