Infraestructures i serveis

infraestructures

Primera bilateral Generalitat-Estat espanyol en dos anys per a infraestructures

Algun dels temes a tractar són el traspàs de l’R1 de Rodalies o el futur de l’N-II

La Generalitat i el govern espanyol reuneixen aquest dilluns la Comissió bilateral d’Infraestructures amb Rodalies com a punt estrella de la trobada. La cita és la primera en la represa de les negociacions bilaterals Estat-Generalitat, en un final de febrer intens de reunions per desencallar alguns dels compromisos amb els seus socis. En el cas de la reunió d’Infraestructures d’aquest dilluns es preveu que es parli sobre l’empresa mixta que ha d’operar els serveis ferroviaris a Catalunya arran de l’acord entre el PSOE i ERC, dels primers passos per al traspàs de Rodalies amb un tram de l’R1, i dels serveis ferroviaris a Girona. L’ordre del dia també inclou el futur de l’N-II o el desplegament de la fibra òptica en carreteres estatals.

L’última bilateral d’infraestructures va ser el 17 de juny del 2022, amb ERC i Junts encara al Govern. Aquest cop, a banda i banda de la taula hi haurà dirigents socialistes, i fonts del Ministeri de Transports apunten que la trobada se celebrarà en “ambient positiu” i amb “voluntat d’arribar a acords”. En la mateixa línia, fonts de Territori parlen d’una “molt bona sintonia” entre administracions.

La comissió d’Infraestructures d’aquest dilluns se celebrarà a la tarda a la seu del Departament de Territori i estarà presidida per la consellera Sílvia Paneque i el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano. Per part de la Generalitat, Paneque estarà acompanyada de la secretària general del Departament de la Presidència, Eva Giménez; el secretari general del Departament d’Economia i Finances, Juli Fernández; el secretari general del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Jordi Terrades; el president de la Federació de Municipis de Catalunya, David Bote; i la presidenta de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, Meritxell Budó, entre d’altres. Acompanyaran al Secretari d’Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, la secretària general de Transport Terrestre, Marta Elia; el director general de Règim Jurídic Autonòmic i Local, Gonzalo Díaz; el subsecretari per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Miguel González; el director general de Pressupostos, Javier Sánchez; i el director general de Cooperació Autonòmica i Local, Rafael Francisco Briet.

El traspàs de Rodalies

Divendres, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, apuntava en una conferència al Cercle d’Infraestructures que el traspàs de Rodalies estava acompanyat de “complexitats jurídiques i de recursos”. El Departament de Territori va explicar a principis d’aquest any que l’acord pel traspàs del tram de l’R1 entre La Sagrera i Maçanet-Massanes preveu una fase transitòria de gestió conjunta amb Adif que caldrà articular a través d’un conveni. La línia es traspassarà al llarg d’aquest any i l’opció més probable és que en una fase inicial la gestioni Adif, però l’objectiu final és que ho faci Ifercat, l’empresa catalana d’infraestructura ferroviària. L’R1 és la primera línia que ha de ser traspassada, ja que és la que presenta menys complexitat en no haver de conviure amb Regionals, Llarga Distància i mercaderies; i més endavant ho seran l’R2 sud i l’R3.

Pacificació de l’N-II

Un dels temes que es tractarà a la reunió és també el futur de l’N-II. Aquest mes de gener, el Govern va sotmetre a exposició pública els estudis que recullen les alternatives de traçat per a la construcció de quatre nous enllaços i la millora i compleció de dos, distribuïts al llarg d’un tram de 32 quilòmetres de l’autopista C-32. S’hi poden presentar al·legacions fins al 27 de febrer.

Es tracta d’una actuació amb una inversió prevista de 120 milions que comprèn els municipis d’Alella, el Masnou, Teià, Premià de Dalt, Premià de Mar, Vilassar de Mar, Vilassar de Dalt, Cabrils, Sant Andreu de Llavaneres, Canet de Mar, Sant Cebrià de Vallalta i Sant Pol de Mar i que ha de permetre, de retruc, pacificar l’N-II a l’altura del Maresme. Segons va dir Paneque al gener, les obres han de permetre captar el trànsit que utilitza l’actual N-II i la xarxa local i, d’aquesta manera, “contribuir a la pacificació de la mobilitat urbana cap a un model de mobilitat més sostenible i segura”. “La millora de les comunicacions contribueix a favor de la igualtat d’oportunitats i aporta valor al teixit productiu”, va afegir.

En la reunió també s’abordarà la petició de la Generalitat al govern espanyol per poder desplegar fibra òptica en carreteres de titularitat estatal. De fet, aquest inici d’any el Govern ha refermat el seu compromís amb ampliar la xarxa de fibra òptica, i preveu superar els 8.000 kilòmetres, passant del 65% de municipis catalans connectats al 78% aquest mateix any. Per arribar, però, a culminar el projecte en l’últim 20% de municipis cal la col·laboració del govern espanyol, per tal que la fibra òptica pugui passar per les carreteres de la seva titularitat, principalment al Pirineu. L’objectiu és acabar la legislatura amb el 100% dels municipis connectats a la fibra òptica.

L’aeroport, pendent

Tot i que no serà en l’agenda d’aquest dilluns, un altre dels grans temes d’infraestructures pendents a Catalunya és l’aeroport. Paneque va defensar divendres que era la “pedra angular” de la xarxa i va defensar que l’ampliació era “absolutament necessària”. “El respecte pel medi ambient no pot ser una excusa per a la paràlisi”, va comentar la consellera, que va assegurar que l’ampliació de les instal·lacions “potenciarà la competitivitat” de Catalunya. El Govern va encarregar fa uns mesos un informe a experts perquè proposessin la millor opció per ampliar l’aeroport que havia d’estar a punt a principis d’any. De moment, però, no se’n tenen notícies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia