Infraestructures i serveis

infraestructures

Els trens d’alta velocitat ja circulen per l’interior de la futura estació de la Sagrera

Els trens d’alta velo­ci­tat ja cir­cu­len a par­tir d’avui per l’inte­rior de la futura estació de la Sagrera de Bar­ce­lona, segons ha infor­mat Adif. Després de gai­rebé vuit mesos de pro­ves, el pri­mer tren comer­cial d’alta velo­ci­tat ha cre­uat la futura estació a les 06.22 hores d’aquest diu­menge. El Minis­teri de Trans­ports i Mobi­li­tat Sos­te­ni­ble ho con­si­dera “una nova fita en el desen­vo­lu­pa­ment d’una de les ope­ra­ci­ons fer­roviàries més grans que s’estan exe­cu­tant” a l’Estat.

En con­cret, segons explica en un comu­ni­cat, Adif AV ha posat en ser­vei tres vies d’amplada estàndard –de les vuit que estan pre­vis­tes que hi hagi quan esti­gui ope­ra­tiva l’estació– per les quals cir­cu­len des d’ara els trens d’alta velo­ci­tat del cor­re­dor Bar­ce­lona-Girona-Figue­res-fron­tera fran­cesa, que han dei­xat de tran­si­tar a cel obert i pas­sen a fer-ho sota l’estruc­tura de la futura estació. Adif AV, que pre­cisa que la mit­jana de cir­cu­la­ci­ons diàries de dilluns a diven­dres és de 34 i els caps de set­mana, de 28, des­taca que s’ha eli­mi­nat així “la bar­rera física que històrica­ment ha repre­sen­tat el fer­ro­car­ril entre els bar­ris de Sagrera i Sant Martí de Pro­vençals” i reduït “l’impacte acústic i visual del sis­tema fer­ro­vi­ari”.

En paral·lel, també s’han posat en fun­ci­o­na­ment qua­tre vies a la Zona de Trac­ta­ment Tècnic de Trens (ZTTT) que con­tri­bui­ran a des­con­ges­ti­o­nar i “incre­men­tar la capa­ci­tat ope­ra­tiva” de l’estació de Sants.

Adif subrat­lla que la posada en marxa de tres vies a la zona de la futura estació de la Sagrera s’ha dut a terme “després d’un exhaus­tiu procés de pro­ves tècni­ques, veri­fi­ca­ci­ons dels sis­te­mes i simu­la­ci­ons”, i que s’ha produït després de com­ple­tar-se la cons­trucció de la mei­tat de la coberta de l’estació (la cor­res­po­nent al cos­tat de Sant Martí de Pro­vençals) i la xarxa d’una via gene­ral de cir­cu­lació i dues vies d’apar­tat en amplada estàndard. També s’ha ins­tal·lat la catenària i altres ele­ments d’elec­tri­fi­cació, els equips de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons, senya­lit­zació i segu­re­tat dels sis­te­mes ERTMS i GSM-R, i els equi­pa­ments de pro­tecció civil i segu­re­tat.

Una vegada rea­lit­zat el tras­llat de les cir­cu­la­ci­ons d’alta velo­ci­tat, Adif des­man­te­llarà les vies per on es pas­sava fins ara i aca­barà la cons­trucció de l’estruc­tura, amb el seu gran pati inter­mo­dal i la ZTTT del cos­tat mun­ta­nya (Sagrera). De fet, explica que ja s’han anat avançant els tre­balls del cos­tat mun­ta­nya, cosa que per­met que actu­al­ment el grau d’exe­cució de la coberta de l’estació sigui del 80%. Adif cal­cula que la ZTTT estarà total­ment ope­ra­tiva el 2026.

L’estació de la Sagrera serà el gran node mul­ti­mo­dal de Bar­ce­lona, amb ser­veis d’alta velo­ci­tat, llarga i mit­jana distància. Roda­lies, metro i auto­bu­sos urbans i interur­bans. La zona des­ti­nada a l’alta velo­ci­tat està situ­ada a la part supe­rior de la futura estació, per sobre el vestíbul i de les anda­nes de Roda­lies, loca­lit­za­des a la part infe­rior i per on ja cir­cu­len els trens des del 2020, en el cas de l’R1, i del 2022, en el cas de l’R2 i R11, res­pec­ti­va­ment, tot i que no s’hi atu­ren. La Sagrera, però, encara no estarà oberta als viat­gers perquè encara queda defi­nir el pro­jecte de l’arqui­tec­tura inte­rior de l’estació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia