Infraestructures i serveis

infraestructures

Els trens d’alta velocitat ja circulen per l’interior de la futura estació de la Sagrera

Els trens d’alta velocitat ja circulen a partir d’avui per l’interior de la futura estació de la Sagrera de Barcelona, segons ha informat Adif. Després de gairebé vuit mesos de proves, el primer tren comercial d’alta velocitat ha creuat la futura estació a les 06.22 hores d’aquest diumenge. El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ho considera “una nova fita en el desenvolupament d’una de les operacions ferroviàries més grans que s’estan executant” a l’Estat.

En concret, segons explica en un comunicat, Adif AV ha posat en servei tres vies d’amplada estàndard –de les vuit que estan previstes que hi hagi quan estigui operativa l’estació– per les quals circulen des d’ara els trens d’alta velocitat del corredor Barcelona-Girona-Figueres-frontera francesa, que han deixat de transitar a cel obert i passen a fer-ho sota l’estructura de la futura estació. Adif AV, que precisa que la mitjana de circulacions diàries de dilluns a divendres és de 34 i els caps de setmana, de 28, destaca que s’ha eliminat així “la barrera física que històricament ha representat el ferrocarril entre els barris de Sagrera i Sant Martí de Provençals” i reduït “l’impacte acústic i visual del sistema ferroviari”.

En paral·lel, també s’han posat en funcionament quatre vies a la Zona de Tractament Tècnic de Trens (ZTTT) que contribuiran a descongestionar i “incrementar la capacitat operativa” de l’estació de Sants.

Adif subratlla que la posada en marxa de tres vies a la zona de la futura estació de la Sagrera s’ha dut a terme “després d’un exhaustiu procés de proves tècniques, verificacions dels sistemes i simulacions”, i que s’ha produït després de completar-se la construcció de la meitat de la coberta de l’estació (la corresponent al costat de Sant Martí de Provençals) i la xarxa d’una via general de circulació i dues vies d’apartat en amplada estàndard. També s’ha instal·lat la catenària i altres elements d’electrificació, els equips de telecomunicacions, senyalització i seguretat dels sistemes ERTMS i GSM-R, i els equipaments de protecció civil i seguretat.

Una vegada realitzat el trasllat de les circulacions d’alta velocitat, Adif desmantellarà les vies per on es passava fins ara i acabarà la construcció de l’estructura, amb el seu gran pati intermodal i la ZTTT del costat muntanya (Sagrera). De fet, explica que ja s’han anat avançant els treballs del costat muntanya, cosa que permet que actualment el grau d’execució de la coberta de l’estació sigui del 80%. Adif calcula que la ZTTT estarà totalment operativa el 2026.

L’estació de la Sagrera serà el gran node multimodal de Barcelona, amb serveis d’alta velocitat, llarga i mitjana distància. Rodalies, metro i autobusos urbans i interurbans. La zona destinada a l’alta velocitat està situada a la part superior de la futura estació, per sobre el vestíbul i de les andanes de Rodalies, localitzades a la part inferior i per on ja circulen els trens des del 2020, en el cas de l’R1, i del 2022, en el cas de l’R2 i R11, respectivament, tot i que no s’hi aturen. La Sagrera, però, encara no estarà oberta als viatgers perquè encara queda definir el projecte de l’arquitectura interior de l’estació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.