Infraestructures i serveis

infraestructures

Rodalies, una incidència amb més de 10.000 afectats cada dos dies i mig de mitjana

La meitat dels problemes de Rodalies, entre el 2021 i l’agost del 2024 són avaries i la línia més perjudicada és l’R15

Les dades són la resposta del Departament de Territori, titular del servei, a una pregunta parlamentaria de Junts

La xarxa de Roda­lies i Regi­o­nals va patir 553 incidències greus entre prin­ci­pis del 2021 i agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. D’aquesta manera, se’n va regis­trar una cada 2,5 dies. Així es desprèn d’una res­posta del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori a una pre­gunta par­la­mentària de Junts que inclou les incidències que van afec­tar més de 10.000 viat­gers de Roda­lies o més de 1.000 de Regi­o­nals. El recompte inclou les incidències en forma d’ava­ria, impre­vis­tos –com atro­pe­lla­ments, obs­ta­cles a la via, roba­to­ris de cable de coure o falta de maqui­nista- i limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat. La mei­tat d’incidències greus van ser per ava­ria a la infra­es­truc­tura o del tren. La línia amb més dies amb afec­ta­ci­ons va ser l’R15, amb 369.

En les dades ana­lit­za­des per l’ACN a par­tir de la res­posta del Depar­ta­ment de Ter­ri­tori, titu­lar del ser­vei, s’ha comp­ta­bi­lit­zat el nom­bre d’incidències a par­tir de si es trac­ta­ven ava­ries, impre­vis­tos, tre­balls pro­gra­mats o limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat, i vagues; i, per altra banda, els dies dife­rents amb afec­ta­ci­ons. És a dir, dies en què hi ha hagut una afec­tació en una línia o més a més de 10.000 usu­a­ris de Roda­lies o 1.000 de Regi­o­nals.

En total, les incidències d’aquesta mida al con­junt de la xarxa sumen 553 en els 1.339 dies entre gener del 2021 i agost del 2024, ja sigui per errors en la senya­lit­zació, inter­rup­ci­ons impor­tants del ser­vei com l’incendi a les ins­tal·laci­ons d’Adif a Gavà al maig del 2023, l’ava­ria al sis­tema de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons al Con­trol de Trànsit Cen­tra­lit­zat (CTC) del ges­tor d’infra­es­truc­tu­res fer­roviàries que el 9 de setem­bre del 2022 va dei­xar sense ser­vei Roda­lies i Regi­o­nals unes hores tot i que les con­seqüències es van arros­se­gar tot el dia; el roba­tori de coure el 12 de maig del 2024 -la mateixa jor­nada de les dar­re­res elec­ci­ons al Par­la­ment-, el des­car­ri­la­ment d’un Talgo a Sit­ges el setem­bre del 2022; i limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat per diver­sos motius com tre­balls pro­gra­mats o incidències; o atro­pe­lla­ments, entre mol­tes altres cau­ses.

Con­cre­ta­ment, una de les cau­ses que va pro­vo­car més dis­fun­ci­ons en el ser­vei són les limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat, amb 35 dies a la bifur­cació de Vila-seca entre l’abril i el juny del 2022, a més de mitja dot­zena de casos més entre Sant Vicenç de Cal­ders i Tar­ra­gona entre octu­bre i novem­bre del 2022. D’altra banda, també es va pro­duir l’incendi al qua­dre de senyals de Gavà al maig del 2023, que l’ACN ha comp­ta­bi­lit­zat com una sola incidència però que va tenir un enorme impacte amb retards i una cir­cu­lació de trens molt menor a l’habi­tual durant vint dies a l’R2 sud i Regi­o­nals del sud.

En aquests tres anys i vuit mesos, també des­ta­quen 34 atro­pe­lla­ments i almenys dues per­so­nes més que van mos­trar intenció de llançar-se a la via; els 45 casos en què el tren es va demo­rar o supri­mir davant la manca de maqui­nista per motius que es des­co­nei­xen - només en un cas es fa cons­tar que és per malal­tia- o els més de deu dies de tre­balls per res­ta­blir el tram afec­tat entre Girona i Cal­des de Mala­ve­lla pel des­car­ri­la­ment d’un tren de mer­ca­de­ries el setem­bre del 2021 o tres anys més tard, al juliol del 2024, l’incendi d’un vagó amb gas liquat prop de la capi­tal giro­nina.

A més, el juny del 2022, un tren Regi­o­nal de l’R16 va xocar con­tra una loco­mo­tora de mer­ca­de­ries de l’empresa Cap­train a Vila-seca i va dei­xar una vin­tena de con­tu­si­o­nats de diversa con­si­de­ració amb afec­ta­ci­ons durant un dia. Unes set­ma­nes abans, el des­car­ri­la­ment d’un tren de mer­ca­de­ries a Vila-verd va obli­gar a tallar el ser­vei durant cinc dies –entre el 28 d’abril i el 3 de maig- entre la Plana de Pica­moi­xons i Mont­blanc.

D’altra banda, en el període ana­lit­zat per la Gene­ra­li­tat –titu­lar del ser­vei- cons­ten una quin­zena d’incidències deri­va­des del roba­tori de coure amb afec­ta­ci­ons a més de 10.000 viat­gers a Roda­lies o 1.000 a Regi­o­nals. Alguns casos van com­por­tar con­seqüències molt greus com el cas de Mont­cada la mati­nada del 12 de maig que va afec­tar totes les línies de Roda­lies i que va tar­dar unes 48 hores a res­ta­blir com­ple­ta­ment el ser­vei. Els fets es van pro­duir just abans que els col·legis elec­to­rals obris­sin por­tes amb motiu de les elec­ci­ons al Par­la­ment i va fer que alguns ciu­ta­dans no es pogues­sin des­plaçar per dipo­si­tar el seu vot.

Les dades reco­pi­la­des pel Depar­ta­ment de Ter­ri­tori no inclo­uen el tall de les obres de Roda de Berà, que va començar l’1 d’octu­bre de l’any pas­sat i va obli­gar els usu­a­ris de les comar­ques de Tar­ra­gona a haver d’aga­far el bus en alguns trams de les línies de Regi­o­nals i a pla­ni­fi­car amb molta ante­lació els seus des­plaçaments per les nom­bro­ses incidències. Les afec­ta­ci­ons, a més, no van aca­bar a prin­ci­pis de març, amb la teòrica fina­lit­zació de l’obra, ja que s’han seguit acu­mu­lant nom­bro­sos retards i encara cal enlles­tir els tre­balls a Sant Vicenç de Cal­ders.

En la res­posta, tam­poc hi cons­ten els nom­bro­sos retards per diver­ses incidències a la infra­es­truc­tura d’aquesta tar­dor i hivern i la dar­rera vaga con­vo­cada pels sin­di­cats i que les orga­nit­za­ci­ons majo­ritàries van aca­bar des­con­vo­cant.

Les línies cap a Tar­ra­gona i Lleida, les més afec­ta­des

Les línies que sumen més jor­na­des amb afec­ta­ci­ons per ava­ries, impre­vis­tos o limi­ta­ci­ons tem­po­rals de velo­ci­tat van ser les de Regi­o­nals que comu­ni­quen Bar­ce­lona amb les comar­ques de Tar­ra­gona i Lleida (tenint en compte que una mateixa incidència pot afec­tar diver­ses línies alhora perquè com­par­tei­xen part del tra­jecte). En aquest recompte, no s’hi inclo­uen els dies amb dis­fun­ci­ons al ser­vei a l’R2 sud.

Segons les dades que Ter­ri­tori ha apor­tat a la res­posta par­la­mentària a pre­gun­tes de Junts, entre els anys 2021 i agost de 2024, l’R12 entre l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat i Lleida via Man­resa -línia ja des­a­pa­re­guda- va sumar 69 dies dife­rents amb afec­ta­ci­ons, l’R13 entre Bar­ce­lona i Lleida per Valls 259; l’R14 entre Bar­ce­lona i Lleida per Tar­ra­gona i Reus 337; l’R15 entre Bar­ce­lona i Riba-roja d’Ebre 369; l’R16 entre Bar­ce­lona i Tor­tosa 359 i l’R17, entre Bar­ce­lona i Port Aven­tura, 298.

Pel que fa a l’R11, entre Bar­ce­lona i Port­bou, va sumar 243 dies, men­tre que entre les línies de Roda­lies més pro­pe­res a la capi­tal cata­lana, l’R1 en va regis­trar 53, l’R2 41, l’R3 44, l’R4 51, l’R7 32 i l’R8 17. Cal tenir en compte que a l’R11, incidències com l’incendi en el qua­dre de senyals de Gavà o d’altres en l’àmbit de l’R2 sud, també té efec­tes en els com­bois que unei­xen Bar­ce­lona i Port­bou, ja que alguns trens s’esta­ci­o­nen a Gavà.

Només sis jor­na­des de vaga

Pel que fa a les vagues, a la res­posta par­la­mentària només hi cons­ten sis jor­na­des amb afec­ta­ci­ons per aquest motiu, con­cre­ta­ment el 30 de setem­bre, l’1, 4, 5 7 i 8 d’octu­bre del 2021 arran d’una con­vo­catòria del sin­di­cat de maqui­nis­tes Semaf con­tra el pos­si­ble traspàs de Roda­lies a la Gene­ra­li­tat i per dema­nar que es recu­pe­res­sin els llocs de tre­ball i cir­cu­la­ci­ons prèvies a la pandèmia, entre d’altres motius.

Durant el període ana­lit­zat, s’han con­vo­cat mol­tes més atu­ra­des per part dels repre­sen­tants dels sin­di­cats majo­ri­ta­ris, que final­ment han estat des­con­vo­ca­des en arri­bar a algun tipus d’acord amb l’empresa. Per exem­ple, el 28 d’octu­bre, 7 i 11 de novem­bre per recla­mar un nou con­veni col·lec­tiu i un reforç de la plan­ti­lla del 2022.

Mesos abans, els sin­di­cats també van cri­dar a mobi­lit­zar-se els dies 16 de febrer i 2,3, 9 i 10 de març del 2021 per denun­ciar la manca de recur­sos humans a l’empresa i la manca de man­te­ni­ments dels trens. L’atu­rada també va aca­bar des­con­vo­cada.

El novem­bre del 2023, els tre­ba­lla­dors també van con­vo­car mobi­lit­za­ci­ons el 24 i 30 de novem­bre i 4 i 5 de desem­bre –a les por­tes del pont de desem­bre- en pro­testa pel traspàs de Roda­lies pac­tat entre ERC (ales­ho­res al Govern de la Gene­ra­li­tat) i el PSOE. La vaga es va des­con­vo­car amb el com­promís que el Minis­teri de Trans­ports infor­ma­ria pun­tu­al­ment que s’anes­sin fent sobre aquest procés, però en les dar­re­res set­ma­nes els sin­di­cats van con­si­de­rar que aquest punt es va incom­plir i van cri­dar nou els tre­ba­lla­dors a mobi­lit­zar-se per a aquest mes de març i abril.

Con­cre­ta­ment, els sin­di­cats van dema­nar l’adhesió a set jor­na­des de vaga. La mobi­lit­zació havia de començar dilluns 17 de març (fora ja del període ana­lit­zat per l’ACN arran de la res­posta par­la­mentària de Ter­ri­tori a Junts), però els sin­di­cats majo­ri­ta­ris la van des­con­vo­car. La des­con­vo­catòria poques hores abans de l’inici de la vaga i el fet que alguns sin­di­cats mino­ri­ta­ris no s’afe­gis­sin a l’acord amb els governs cata­lans i espa­nyols van cau­sar una jor­nada caòtica durant el que havia de ser el pri­mer dia de mobi­lit­za­ci­ons.

A banda, a aquesta con­flic­ti­vi­tat labo­ral, cal sumar-hi la manca de reforç del ser­vei que es va pro­duir durant el cap de set­mana de Car­na­val després que Renfe no entregués els hora­ris als maqui­nis­tes amb les 96 hores que esta­bleix el con­veni i que es va tra­duir en grans aglo­me­ra­ci­ons als trens i a les esta­ci­ons de l’R2 sud.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.