Volen l'AP-7 gratuïta a la Selva mentre no arreglin l'N-II
Els alcaldes de la comarca estan disposats a organitzar mobilitzacions per desencallar les obres de la nacional
Tots els grups polítics estan d'acord que cal trobar una sortida immediata a la situació
Els alcaldes de la comarca de la Selva han dit “prou” pel que fa a la situació vergonyosa de l'N-II al seu pas per la comarca, i estan disposats a anar tots a l'una per organitzar mobilitzacions. Aquesta va ser la conclusió unànime a què van arribar en la reunió que van mantenir ahir al llarg de tot el matí al santuari de Santa Maria del Far, el punt més inaccessible de la comarca. Excepte el de Maçanet, que no hi va poder assistir, però que abans ja els havia donat el seu suport, la resta d'ajuntaments hi eren tots representats.
Més enllà de les denúncies, manifestos i proclames, els alcaldes han decidit passar a l'acció amb actuacions concretes i contundents. La primera consisteix a exigir que mentre la situació de l'N-II continuï com ara –obres aturades i sense solució de continuïtat a mitjà i a llarg termini, embussos constants, mala senyalització i alt índex de sinistralitat–, el peatge de l'autopista AP-7 sigui gratuït en el tram entre Sarrià de Ter i Maçanet de la Selva.
La cosa, però, no acaba aquí ni de bon tros. També hi va haver acord per organitzar, en una data que encara s'ha de concretar, un esmorzar al peu de la carretera N-II, sense que això representi cap tall de trànsit. Hi estarien convidats, a banda dels alcaldes de la comarca, diputats, senadors, i representants polítics de les diferents administracions. Finalment, com a accions a curt termini, es pretén organitzar un viatge a Madrid dels quatre alcaldes més afectats, el de Sils, Caldes de Malavella, Maçanet i Vidreres, acompanyats per representants polítics del Parlament de Catalunya, del Congrés de Diputats i del Senat, per fer sentir la seva veu i reclamacions al Ministeri de Foment de Madrid, que és el que ha de desencallar les obres aturades en dues ocasions, fa dos anys i un any i mig. En les mateixes conclusions del Consell d'Alcaldes es demana que es consideri prioritari el desdoblament en el tram que afecta La Selva, bàsicament per tres motius: seguretat, trànsit i impacte econòmic.
Quant a seguretat, l'índex de sinistralitat en els trams entre Maçanet i Sils, i Sils i Caldes és molt elevat, i és estrany el dia en què no s'hi produeix alguna topada. Pel que fa al volum de trànsit, és una de les vies gironines en què circula un nombre més elevat de vehicles, tant turismes com camions. En són una bona mostra els embussos que regularment s'hi produeixen, especialment en el trencant de Caldes de Malavella. Finalment, l'impacte econòmic també és important, tant per ser una via molt utilitzada pels turistes que es desplacen a la Selva Marítima com per la mobilitat de les empreses de la zona. Cal tenir en compte, a més, la imatge que donen unes obres començades i eternament inacabades.
LA FRASE
LA DATA
La història interminable
L'actuació dels responsables polítics del Ministeri de Foment amb relació al desdoblament de l'N-II en els trams que afecten la comarca de la Selva són plens de mentides, anuncis, desmentiments i deixadesa. No ha d'estranyar que els alcaldes de la comarca gironina hagin decidit, finalment, anar tots a l'una, i emprendre accions concretes per posar fi a tot aquest desori. La darrera i lamentable posició del ministeri de Madrid no cal anar-la a buscar gaire lluny. El 22 de juliol, quan al govern estatal ja no li va quedar més remei que acceptar que vivim una greu crisi econòmica, el ministre de Foment, José Blanco, va anunciar una important retallada d'obres previstes que afectarien la ja prou afectada i aturada actuació en els dos trams a l'N-II entre Sils i Maçanet. Diuen que rectificar és de savis, i el 26 d'agost ho va fer, i va assegurar que aquestes obres en concret tirarien endavant perquè s'havien precipitat. En aquest cas, si bé rectificar és de savis, no vol dir que també sigui de mentiders. Després d'anunciar a so de bombo i platerets que les obres es licitarien abans d'acabar el 2010 i s'iniciarien al principi del 2011, no s'ha produït ni una cosa ni l'altra. L'actuació la va anunciar el 1993 Josep Borrell, que aleshores era ministre.