La pressió de l'Estat va frustrar la visita d'experts europeus a Tarragona
Tremosa denuncia que es va haver de cancel·lar una estada de responsables en infraestructures prevista el març passat per avaluar les necessitats del port
El govern de l'Estat va boicotejar la visita que un grup d'experts de la Unió Europea havia de fer a Tarragona el març passat per valorar la inclusió del corredor mediterrani en la xarxa bàsica transeuropea. Amb aquesta contundència ho va denunciar ahir, durant el fòrum de Pimec a Reus, l'eurodiputat convergent Ramon Tremosa, un dels impulsors de la iniciativa, que lamenta les traves que des de Madrid encara arriben per al desenvolupament de l'eix. En el marc de la renovació del mapa europeu del ferrocarril que està fent la Unió Europea, els representants catalans van aconseguir al desembre que la comissió de transports votés i aprovés la visita a Catalunya d'un grup d'eurodiputats i alts funcionaris de la Comissió Europea, experts en infraestructures, per avaluar sobre el terreny la necessitat que el corredor mediterrani pugui rebre en el futur fons europeus.
La visita es va programar entre el 15 i el 18 de març, però al febrer “el ministre Blanco va trucar al Parlament Europeu perquè se suspengués, i els eurodiputats socialistes van demanar als convidats que no hi anessin”, segons va denunciar Tremosa que havien confirmat ells mateixos, atesa la posició de neutralitat que vol l'Estat respecte de les candidatures de la travessia central pirinenca i el corredor atlàntic. “És un fet gravíssim; mai no havia passat que el govern d'un estat membre intentés boicotejar una visita al seu propi territori”, va exclamar el convergent.
Malgrat tot, al final “l'interès dels alemanys i britànics” va poder més, i l'estada es va acabar fent, tot i que “per evitar la pressió” es va descartar la visita al port de Tarragona, que era en el programa inicial, i “per ressaltar el caràcter suprafronterer es va prioritzar l'anada a Perpinyà i Portbou”, va desvelar l'eurodiputat. Ni així, però, va quedar content el ministre, que va posposar fins al 16 de març la presentació que havia de fer el dia 3 a Barcelona de l'estudi tècnic del corredor mediterrani. “L'acte va ser per tapar la visita dels eurodiputats, i a més s'hi van dir falsedats, perquè l'eix mediterrani es pot fer amb molt menys dels 51.300 milions que va anunciar Foment”, reflexionava ahir Tremosa, ja que “s'aprofitarien molts trams ja existents amb un tercer rail”. “Va semblar que volien espantar els eurodiputats”, va concloure.