Rodalies torna a fer por
Un comboi xoca contra el final d'una línia morta a l'estació de Mataró i provoca deu ferits, entre els quals el conductor
L'administració catalana reclama solucions urgents a la xarxa i dimarts es reuneix amb Foment
“No podem estar pendents que es produeixin ensurts d'aquesta magnitud i en aquest país ja en són tres en molt poc temps. Aquesta situació no es pot aguantar ni un minut més.” L'alcalde de Mataró, Joan Mora (CiU), va qualificar ahir d'“indignant” i “lamentable” que s'hagi produït un altre accident a la xarxa de rodalies. Aquest cop va tocar a la mateixa estació de la capital del Maresme. Un comboi provinent de Molins de Rei es va encastar contra el topall del final de la via 4. L'aparatós accident va causar nou ferits lleus i un de greu, el maquinista, i es van traslladar als hospitals de Mataró i Germans Trias i Pujol de Badalona. Sis van ser donats d'alta ahir mateix i quatre, entre els quals el conductor, es mantenien sota reconeixement mèdic. La majoria de la cinquantena de viatgers que eren a dins del tren van poder sortir pel seu propi peu. Els fets van passar a tres quarts de deu del matí i en el xoc, la cabina del tren va quedar molt malmesa i el maquinista, atrapat. Els bombers, que hi van desplaçar nou dotacions, van necessitar quaranta minuts per treure'l del compartiment. Al lloc dels fets també es van desplaçar cinc unitats del Sistema d'Emergències Mèdiques, així com efectius de la Creu Roja, Protecció Civil, policia local i Mossos d'Esquadra.
El director de Rodalies de Barcelona, Miguel Ángel Remacha, va informar a peu d'estació que s'ha obert una investigació per determinar les causes del sinistre. Tot i això, Remacha va admetre que el comboi anava a més velocitat del que seria adequat quan va entrar a l'estació de Mataró. “Hem d'esperar fins que disposem de tota la informació que es grava a la cabina i saber quina ha estat la velocitat i el moment d'activació del fre. Fins que no tinguem això no es podran establir les causes reals”, va especificar el responsable de Rodalies, i va assenyalar que el conductor del tren accidentat fa deu anys que treballa a la companyia ferroviària. Remacha va especificar que la velocitat establerta en un comboi quan entra a l'estació és d'entre 20 i 30 quilòmetres per hora, però “ha de ser el maquinista el que activi els frens de la màquina abans d'arribar al final de la via”. Des del sindicat ferroviari Semaf es va corroborar aquesta informació, però també es va destacar que abans de fer qualsevol apreciació “cal l'informe definitiu”.
A Mataró també es va desplaçar el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, que va anunciar que s'ha reclamat a Adif i Renfe una reunió urgent per a la setmana vinent en vista de les “clares mancances” en la xarxa ferroviària. Font es va tornar a queixar dels greus dèficits que acumula el servei i va dir que confiava que la trobada serviria per consensuar actuacions en el marc d'un pla de Rodalies del qual “tan sols s'han executat el 6% de les millores previstes”.
El fet que la topada hagués estat en una via morta va permetre que la circulació de trens no es veiés afectada en cap moment. Renfe va informar que les tasques per retirar el comboi es farien durant la nit d'ahir a causa de “la complexitat de l'operació”. Es dóna el cas que fa tres anys un altre comboi va tenir un accident semblant a la mateixa via.
L'Estat i la Generalitat, cara a cara
L'accident de Mataró ha agilitat la primera visita que la nova ministra de Foment, Ana Pastor, farà a Catalunya. Serà dimarts vinent i es reunirà amb el titular de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. El conseller va explicar ahir a la tarda que entre les peticions que farà a la ministra hi ha el compliment de la inversió de 4.000 milions d'euros que l'Estat es va comprometre a passar amb el traspàs de Rodalies. També subratllarà la necessitat que sigui la Generalitat la que pugui triar l'operador de la xarxa. Ana Pastor, segons recull ACN, ha assegurat que el seu ministeri investiga les circumstàncies del “lamentable accident” i ha avançat que en la reunió es treballarà per garantir “uns estàndards de seguretat, qualitat, accessibilitat i penalització en funció del nivell d'incompliment”.