Infraestructures

Recoder reconeix “greuges” en els peatges a Catalunya

El conseller creu que la solució és que Catalunya pugui controlar les infraestructures estratègiques

Abertis avisa que farà servir totes les fórmules legals contra els impagaments

La cam­pa­nya con­tra el paga­ment dels peat­ges con­ti­nua amb un dego­teig de vídeos i relats de per­so­nes que s'han afe­git a la ini­ci­a­tiva ini­ci­ada per un veí d'Anglès. Després que mem­bres de Soli­da­ri­tat Cata­lana i les CUP por­tes­sin la pro­testa a l'arena política, dimarts el por­ta­veu del govern, Fran­cesc Homs, res­po­nia que estava “pro­per” a l'estat d'ànim que repre­sen­ten els con­duc­tors que s'afe­gei­xen a la cam­pa­nya.

Ahir el dipu­tat de Soli­da­ri­tat Cata­lana per la Inde­pendència Alfons López Tena va dema­nar al con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Lluís Reco­der, quina és la postura del govern. A més, López Tena va dema­nar que els Mos­sos d'Esqua­dra no actuïn con­tra les per­so­nes que exer­cei­xin aquesta insub­missió als peat­ges, i que no faci de “poli­cia pri­vada” de les con­ces­sionàries. El con­se­ller Reco­der no es va voler pro­nun­ciar sobre la cam­pa­nya, però sí que va reconèixer el “greuge” dels cata­lans “que han de pagar més peat­ges a les auto­pis­tes que a la resta d'Espa­nya”. En aquest sen­tit, va expli­car que uns 600 quilòmetres de vies de gran capa­ci­tat cata­la­nes són de paga­ment, més de la mei­tat del total. En canvi, a la resta de l'Estat la mit­jana és només del 18%. Pel con­se­ller, la solució és que sigui Cata­lu­nya la que con­troli les seves infra­es­truc­tu­res estratègiques, “que la majo­ria estan ara en mans de l'Estat”. A més, va afe­gir-hi que cal també dis­po­sar dels recur­sos sufi­ci­ents per fer-ho, i que en canvi el dèficit d'inversió en infra­es­truc­tu­res que té Cata­lu­nya s'ha agreu­jat encara més en els dar­rers pres­su­pos­tos gene­rals de l'Estat.

Aber­tis es defensa

D'altra banda, el con­se­ller dele­gat d'Aber­tis, Fran­cisco Reynés, va adver­tir ahir en una con­ferència que la com­pa­nyia farà tot el que sigui per defen­sar el marc de les con­ces­si­ons, uti­lit­zant les fórmu­les legals que cal­guin per acon­se­guir-ho. Reynés creu que la pro­testa “té poca reper­cussió real” pel que fa a nom­bre de con­duc­tors que la seguei­xen, i va recor­dar que Aber­tis ges­ti­ona un bé públic man­te­nint les auto­pis­tes i inver­tint-hi diners, més de 10.000 mili­ons d'euros en els últims sis anys: “Sense peat­ges, això hau­ria d'anar ges­ti­o­nat a través dels impos­tos”, afe­gint-hi que es tracta d'un model de col·labo­ració pública i pri­vada. Final­ment, la pla­ta­forma Prou Peat­ges ha denun­ciat que Aber­tis difon “infor­ma­ci­ons fal­ses per inti­mi­dar la ciu­ta­da­nia”, rei­te­rant que no pagar un peatge no mereix cap sanció perquè no és una infracció. El dia 1 de maig han con­vo­cat una acció con­junta en diver­sos peat­ges de Cata­lu­nya, com ara les sor­ti­des de Girona Sud i Figue­res Sud.

La campanya no és raonable; gestionem béns públics en què invertim diners cada dia
Francisco Reynés
conseller delegat d'abertis

LES FRASES

La qüestió és que Catalunya controli les seves infraestructures estratègiques amb els recursos suficients
Lluís Recoder
conseller de territori i sostenibilitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.